اونس طلا2301.2
مظنه14,817,000
18 گرم3,420,500
ارزش سکه33,382,701
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,300,000
ربع15,500,000

سرمایه گذاران طلا بخوانند؛ قیمت طلا در آستانه پرواز

تا زمانی که الگوهای مخارج مصرف‌کننده قوی هستند و کاهش متوسط نرخ‌ها پیش‌بینی می‌شود، پرواز طلا در سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود.

به گزارش سایت طلا،سرمایه‌گذاران طلا پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌های طلا در سال آینده بی‌سابقه باشد.

فلزات ارزشمند در سال ۲۰۲۳، عملکرد نسبتا خوبی داشتند که با توجه به اقدام بانک مرکزی آمریکا در بالا بردن نرخ‌های بهره، تعجب آور بود. بهای اونس طلا برای تحویل فوری، ۱۳.۶ درصد و نقره ۱.۴ درصد افزایش یافت. عمده رشد قیمت طلا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ پس از ملایم شدن موضع فدرال رزرو برای تحکیم سیاست پولی و سیگنالش از احتمال سه دور کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ روی داد. رشد طلا با کاهش شدید نرخ‌های بهره مصادف شد. بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله، از ۴.۹۸ درصد در اواسط اکتبر، به ۳.۸۴ درصد رسید.

اقبال با فلزات گروه پلاتین یار نبود و پلاتین حدود هفت درصد کاهش یافت و به ۹۹۸ دلار و ۷۰ سنت در هر اونس رسید. همچنین، پالادیم وضعیت بدترین داشت و حدود ۳۶ درصد کاهش سالانه پیدا کرد و به ۱۱۱۶۰ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس رسید.

از طرفی بر اساس آخرین اطلاعات صندوق بین‌المللی پول (IMF)، سهم دلار آمریکا از ذخایر بانک مرکزی جهانی همچنان در حال کاهش بوده و در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ۵۹.۲ درصد رسیده است؛ این کاهش در حالی رخ می‌دهد که روند دلارزدایی در سراسر جهان شتاب گرفته است.

فلز زرد روز جمعه با توجه به شرط بندی قوی کاهش نرخ بهره آمریکا در اوایل سال آینده و در شرایطی که جنگ در اوکراین و تنش‌ها در خاورمیانه باعث افزایش تقاضای پناهگاه امن شد، برای بهترین سال خود در سه سال اخیر تعیین شد.

طلا بهترین عملکرد خود را از 2020 در سال جاری میلادی تجربه کرد و بالاتر از 2000 دلار در هر اونس معامله می‌شود. امید به آسان‌تر شدن سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا و پایین آمدن نرخ بهره در اوایل 2024 از قیمت طلا حمایت کرده است.

۱۲ ماه پیش، رکود اقتصادی برای ایالات‌متحده قریب الوقوع به نظر می‌رسید اما کاهش قابل توجه ریسک رکود، یکی از عوامل مؤثر در ارزش طلا را کاهش داده است. علی‌رغم این، طلا در برابر چالش‌هایی مثل رکود اقتصادی جهانی، افزایش هزینه سرمایه و تنش‌های ژئوپلیتیکی به‌طور قابل‌توجهی انعطاف‌پذیر بوده است و همچنان به اثبات جذابیت خود به عنوان یک پناهگاه امن ادامه می‌دهد.

بهای هر اونس طلای جهانی در لحظه تنظیم این گزارش 2063 دلار می باشد.

بانک‌های مرکزی برای جلوگیری از افزایش مجدد تورم، ممکن است نیاز داشته باشند که با حفظ نرخ‌های پایانی بالاتر، فعالیت‌های اقتصادی را مهار کنند. در نتیجه، فشارهای اقتصادی احتمالاً در ماه‌های آینده به دلیل هزینه بالاتر سرمایه تشدید خواهد شد. محتمل‌ترین نتیجه، رکود خفیف ایالات‌متحده در نیمه اول سال ۲۰۲۴ خواهد بود و این امر می‌تواند باعث شود که فدرال رزرو یک سری کاهش متوسط نرخ بهره را تنها در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز کند. اقتصاد جهانی در تمام سناریوهای ممکن، در سال ۲۰۲۴ با دوره‌ای از عدم اطمینان مواجه خواهد شد که جریان سرمایه را به سمت فلزات گرانبها هدایت می‌کند.

انتظار می‌رود که دلار آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در برابر اکثر ارزهای خارجی قوی باقی بماند اما اگر فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره کند، در نهایت کاهش خواهد یافت.

قیمت طلا با توجه به شرایط نرخ بهره و تقویت دلار آمریکا در سال گذشته انعطاف‌پذیر باقی ماند. تا زمانی که الگوهای مخارج مصرف‌کننده قوی هستند و کاهش متوسط نرخ‌ها پیش‌بینی می‌شود، پرواز طلا در سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود. بازار شاهد نوسانات و جریان خروجی قابل توجهی در سال ۲۰۲۳ و زمانی بود که بازده واقعی بالاتر باعث شد طلا برای جامعه سرمایه‌گذار جذابیت کمتری داشته باشد. با این حال، این تقاضای سرمایه‌گذاری ضعیف با خریدهای قابل توجهی از بانک های مرکزی جبران شد.

کاهش نرخ بهره و انتظارات برای دلار ضعیف تر، احتمالاً سرمایه‌گذاری را احیا می‌کند. بانک‌های مرکزی حدود ۱۰.۲ میلیون اونس طلا در سال ۲۰۲۲ خریداری کردند و پیش‌بینی می‌شد که در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۳ میلیون اونس طلا خریداری کنند.

وضعیت طلا در طول سال ۲۰۲۳،به عنوان یک پناهگاه امن نیز با افزایش خطرات ژئوپلیتیکی تقویت شد. حرکت‌های متلاطم در طلا می‌تواند ناشی از معاملات آتی شاخص دلار باشد که اخیراً در آستانه فصل تعطیلات طولانی به پایین‌ترین حد پنج ماهه سقوط کرده است، در حالی که داده‌های تورم ایالات‌متحده سردتر از حد انتظار از چرخش فدرال رزرو در اوایل سال جاری حمایت می‌کند.

کاهش تورم سالانه ایالات متحده مهم ترین شاخصی است که نشان می‌دهد سیاست پولی سخت در حال به ثمر نشستن است.

بر اساس گزارش بیزینس، طلا با شروع هفته پایانی سال ۲۰۲۳، چشم انداز مثبت خود را حفظ کرد و بالاتر از منطقه مقاومت خود از ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ دلار در هر اونس باقی ماند. از آنجایی که سال ۲۰۲۳ بالاتر از مرز ۲۰۷۰ دلار آمریکا به پایان رسید، ممکن است در هفته اول ژانویه ۲۰۲۴ شتاب بیشتری به دست آورد.

کونال شاه، تحلیلگر بازار طلا نیز معتقد است: «اگرها و اماها، جابه‌جایی‌ها و ترکیب‌های زیادی وجود دارد اما واقعیت این است که مهم نیست که چه اتفاقی بیفتد، فدرال رزرو دوباره نرخ‌ بهره را افزایش نخواهد داد، این سناریوی اصلی (برای طلا) است.»

طلا در مسیر رشد سالانه ۱۳ درصدی در سال ۲۰۲۳ قرار دارد که بهترین سال آن از سال ۲۰۲۰ است و حدود ۲۰۶۰ دلار در هر اونس معامله می‌شود. با توجه به عملکرد شگفت‌آور قوی در سال ۲۰۲۳، شاهد افزایش قیمت‌های بیشتر در سال ۲۰۲۴ هستیم.

جی پی مورگان در اواسط سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلاست و در کاهش نرخ بهره به اوج ۲۳۰۰ دلاری می‌رسد. یوبی‌اس پیش‌بینی می‌کند در صورت تحقق کاهش‌ها، رکورد ۲۱۵۰ دلار تا پایان سال ۲۰۲۴ به ثبت برسد.

طبق گزارش رویترز، شورای جهانی طلا در چشم انداز سال ۲۰۲۴ خود پیش بینی کرد که کاهش حدود ۴۰ تا ۵۰ واحد پایه در بازدهی سررسید طولانی تر، پس از ۷۵ تا ۱۰۰ واحد کاهش نرخ، می‌تواند منجر به افزایش ۴ درصدی طلا شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد