اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بنزین در باک خودرو یخ می‌زند؟

در این مطلب توضیح می‌دهیم که آیا یخ زدن بنزین ماشین ممکن است یا خیر و همچنین در این صورت، بنزین موجود در باک خودرو تحت چه شرایطی یخ می‌زند؟

به گزارش سایت طلا، در این مطلب توضیح می‌دهیم که آیا یخ زدن بنزین ماشین ممکن است یا خیر و همچنین در این صورت، بنزین موجود در باک خودرو تحت چه شرایطی یخ می‌زند؟

گجت نیوز نوشت: با ورود به فصل زمستان، بهتر است از یک سری نکته ضروری درباره خودرویتان آگاه شوید یا حداقل آن‌ها را مجدداً یادآوری کنید؛ مثلاً ضرورت روشن کردن کولر ماشین در فصل زمستان، وسایل ضروری خودرو برای فصل زمستان و گرم کردن خودرو در شروع روز. علاوه بر این‌ها، اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که امکان یخ زدن بنزین در باک خودرو وجود دارد یا خیر. در ادامه به پاسخ این سوال می‌پردازیم.

از لحاظ فنی یخ زدن بنزین در باک خودرو امکان‌پذیر است؛ از آنجا که عملاً هر ماده‌ای قابلیت انجماد در دمای مشخصی را دارد. با این حال، باید به این نکته توجه کرد که بنزین از عناصر مختلفی تشکیل شده است که هر کدام در دمای مشخصی یخ می‌زنند. همچنین انواع بنزین با عدد اکتان، روش پالایش و عوامل متفاوت دیگر وجود دارند و موقعیت مکانی و بازه زمانی هم جزو متغیرهای تاثیرگذارند. به همین دلیل، نمی‌توان با قاطعیت گفت که بنزین در چه دمایی یخ می‌زند.

به هر حال، برای تعیین حدودی دمای انجماد بنزین در باک خودرو باید گفت که یخ زدن بنزین در دمای منفی ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتیگراد ممکن است. حتی برخی از منابع، دمای انجماد بنزین را بین منفی ۷۵ تا ۱۳۰ درجه سانتیگراد می‌دانند. با وجود این، واضح است که در هیچ‌جای قابل سکونت در دنیا دما به این محدوده نمی‌رسد و از این رو، جایی برای نگرانی بابت یخ زدن بنزین در باک خودرو باقی نمی‌ماند.

بر فرض این‌که دما به این حد برسد، کل باک ماشین یخ نمی‌زند و هیدروکربن‌های موجود در ترکیبات سوخت اول از همه بلوری و سفت می‌شوند. فرض کنید این هیدروکربن‌ها مثل مایع ظرفشویی یا کرم مو هستند که حالت جامد و مومی‌شکل به خود می‌گیرند؛ این یعنی یخ زدن به‌صورت کامل صورت نمی‌گیرد.

با کاهش فوق‌العاده زیاد دما، عناصر آبی موجود در سیستم سوخت یخ می‌زنند که این منجر به بروز اختلاف در خطوط سوخت می‌شود. در این وضعیت، تا زمانی که یخ‌های شکل گرفته ذوب نشوند، نمی‌توان با خودرو حرکت کرد. با این حال، در هوای به‌شدت سرد، خطر بیشتر باتری ماشینتان را تهدید می‌کند و در دمای منفی ۴۰ درجه امکان یخ زدن الکترولیت‌های باتری وجود دارد. در اینجا شارژ هرچه بیشتر باتری، احتمال یخ زدن را کاهش می‌دهد. در ضمن، تمیز کردن باتری ماشین هم یکی از نکات مهم در حفظ سلامت آن است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد