اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گزارش آگهی

تفاوت کیف پول‌ها برای کوین و توکن چیست؟

از نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران و کسانی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند، تمام ارزهای دیجیتال یکسان هستند و هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد.

از نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران و کسانی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند، تمام ارزهای دیجیتال یکسان هستند و هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. این مسئله به‌هیچ‌عنوان درست نیست و ارزهای دیجیتال از نظر فنی به چند دسته تقسیم می‌شوند. بازار ارزهای دیجیتال بازار پرریسکی به شمار می‌رود و برای کسب سود باید به جوانب مختلف آن آگاه بود. یکی از این جوانب تفاوت‌ بین انواع رمزارزها است. همان‌طور که گفتیم ارزهای دیجیتال به چند دسته تقسیم می‌شوند که دو دسته بسیار مهم آن‌ها، کوین‌ها و توکن‌ها هستند. در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوت کوین و توکن پرداخته و فرقی که این دو در کیف پول‌های ارزهای دیجیتال دارند را نیز بیان کنیم. اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید یا در این زمینه کنجکاوید، تا پایان همراه ما باشید.

بلاک‌چین چیست؟

برای اینکه بتوانیم تفاوت کوین و توکن را به خوبی بیان کنیم ابتدا باید بلاک‌چین را بشناسیم. ارزهای دیجیتال با این هدف به وجود آمدند که کنترل نهادهای دولتی مانند خود دولت یا بانک مرکزی بر اقتصاد را کاهش دهند. برای این کار تکنولوژی نرم‌افزاری جدیدی به نام بلاک‌چین به وجود آمد.

بلاک‌چین در واقع یک دفتر ثبت دیجیتال است که تمامی تراکنش‌های یک رمزارز روی آن ثبت می‌شود. به جرئت می‌توان گفت که غیرمتمرکز بودن، مهمترین ویژگی تکنولوژی بلاک‌چین است. این دفتر ثبت به‌صورت هم‌زمان در کامپیوترها و سرورهای بسیاری در سراسر جهان وجود دارد و به دلیل الگوریتم خاص آن، هیچ نهادی نمی‌تواند آن را کنترل کند. به محض اینکه یک تراکنش انجام و توسط ماینرها تأیید شد، در بلاک‌چین ثبت می‌شود و دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد. همچنین دیگر نمی‌توان تراکنش‌هایی که ثبت شده‌اند را از آن پاک کرد. همین ویژگی باعث شده تا همه افراد در دنیای رمزارزها شرایطی کم‌وبیش برابر داشته باشند و برخلاف اقتصاد سنتی، هیچ شخصی یا حتی هیچ دولتی نسبت به دیگران برتری ندارد.

کوین چیست؟

به زبان ساده، کوین‌ها رمزارزهایی هستند که بلاک‌چین مستقل و البته پایدار خود را دارند. این گونه رمزارزها از صفر ساخته می‌شوند و معمولاً در طراحی آن‌ها ویژگی‌ها و اهداف خاصی در نظر گرفته می‌شود. این گونه رمزارزها معمولاً در نام خود واژه کوین را جای داده‌اند. برای مثال بزرگ‌ترین رمزارز جهان یعنی بیت کوین، یک کوین بوده و بلاک‌چین مستقل خود را دارد. از دیگر کوین‌های مشهور می‌توان به اتریوم، کاردانو و دوج کوین اشاره کرد.

توکن چیست؟

توکن یک رمزارز است که به‌صورت منحصربه‌فرد از یک پلتفرم قرارداد هوشمند استفاده می‌کند. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، توکن رمزارزی است که از بلاک‌چین یک رمزارز دیگر استفاده می‌کند و بلاک‌چین مستقل خود را ندارد. پلتفرم‌های قرارداد هوشمند زیادی مانند بلاک‌چین اتریوم وجود دارند که امکان ایجاد توکن‌هایی که از بلاک‌چین اصلی مشتق شده‌اند را به کاربران می‌دهند. مهم‌ترین مزیت توکن، شرایط ساده ساخت آن است. در کوین‌ها، تیم سازنده باید کل پلتفرم را از ابتدا طراحی کند که البته مزایای خاص خود را دارد، اما فرایند وقت‌گیر و پرزحمتی است. ساخت توکن‌ها به دلیل استفاده از پلتفرمی دیگر آسان‌تر بوده و به تیم سازنده اجازه می‌دهد، وقت خود را روی جوانب دیگر ساخت رمزارز بگذارند.

از توکن‌های معروف بازار می‌توان به بزرگ‌ترین استیبل کوین یعنی تتر اشاره کرد که روی چندین بلاک‌چین ازجمله بلاک‌چین اتریوم فعالیت دارد. از دیگر توکن‌های معروف می‌توان شیبا اینو، لینک و ماتیک را نام برد.

تفاوت کوین و توکن

در مورد تفاوت کوین و توکن باید گفت که کوین‌ها معمولاً فقط واسطه معاملات هستند، اما توکن‌ها کاربردهای مختلفی در شبکه دارند. هر کوین، نیاز به کیف پول و آدرس اختصاصی دارد، اما توکن‌ها را می‌توان در تمام آدرس‌های بلاکچین میزبان ذخیره کرد. کارمزد شبکه در کوین‌ها، از خود کوین برداشت می‌شود، اما کارمزد توکن‌ها معمولاً از رمزارز بومی بلاکچین کسر می‌شود.

وجود توکن‌ها چه سودی برای بلاک‌چین میزبان دارد؟

تا به اینجا سعی کردیم به‌صورت مختصر تفاوت کوین و توکن را بیان کنیم. هنگام طراحی، سازندگان کوین‌ها معمولاً از پروژه‌های قبلی کمک می‌گیرند و سعی می‌کنند نقاط قوت آن‌ها را تکرار کرده و نقاط ضعفشان را برطرف کنند؛ بااین‌حال ساخت پروژه از صفر آغاز می‌شود. توکن‌ها اما بر بستر یک بلاک‌چین دیگر ساخته می‌شوند. حال ممکن است از خود بپرسید که این توکن‌ها چه سودی برای بلاک‌چین میزبان دارد و اصلاً چرا یک پروژه باید حاضر شود که بلاک‌چین خود را در اختیار دیگران قرار دهد؟ مزیت اصلی این کار در کارمزد تراکنش‌هاست. کارمزد هر تراکنش یک توکن، با رمزارز بومی آن پلتفرم پرداخت می‌شود.

محبوب‌ترین پلتفرم میزبان توکن‌ها

در حال حاضر محبوب‌ترین پلتفرم میزبان، بلاک‌چین اتریوم است. اتریوم اولین رمزارزی است که ویژگی قراردادهای هوشمند را به کاربران معرفی کرده و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، بسیاری از سازندگان توکن‌ها، آن را برای میزبانی رمزارز خود انتخاب می‌کنند. خیلی از توکن‌های معروفی که احتمالاً نامشان تابه‌حال به گوشتان خورده، در بلاک‌چین اتریوم به وجود آمده‌اند. از این توکن‌ها می‌توان به تتر و ایاس اشاره کرد. جالب است بدانید رمزارز ترون نیز برای مدتی بر بستر شبکه ERC-20 فعالیت می‌کرد تا اینکه بلاک‌چین مستقل خود را ساخت.

چه تفاوتی در نحوه ذخیره‌سازی توکن‌ها و کوین‌ها وجود دارد؟

دیگر تفاوت کوین و توکن که اهمیت زیادی نیز دارد، تفاوت در نحوه ذخیره‌سازی آن‌هاست. همان‌طور که می‌دانید کیف پول‌ها یا همان والت‌ها وسیله ذخیره‌سازی رمزارزها هستند. کوین‌ها کیف پول و آدرس منحصربه‌فرد خود را دارند و نمی‌توان آن‌ها را به آدرسی دیگر ارسال کرد. اما در مورد توکن‌ها قضیه این طور نیست. توکن‌ها را می‌توان به هر آدرسی در همان شبکه ارسال کرد. برای مثال شما می‌توانید مقداری ایاس را به هر آدرسی در شبکه ERC-20 ارسال کنید. البته بهتر است از این کار پرهیز کنید؛ زیرا گاهی اوقات دسترسی به آن توکن‌ها دشوار خواهد شد و به مقداری دانش فنی نیاز خواهد داشت.

تفاوت کوین و توکن در کاربرد آن‌ها

آخرین تفاوت کوین و توکن این است که کوین‌ها معمولاً به‌عنوان یک ارز و واحد پولی ساخته می‌شوند که ارزش مادی دارند. کوین‌ها می‌خواهند جایگزین ارزهای فیات به‌عنوان واسطه پرداخت شوند. برای توکن‌ها اما معمولاً این مسئله درست نیست. توکن‌ها معمولاً با یک هدف مشخص به وجود می‌آیند و این هدف معمولاً جایگزین ارزهای فیات شدن نیست. برای مثال تتر با این هدف به وجود آمده که رمزارزی باشد که همواره از نوسانات بازار در امان بماند.

کوین‌ها و توکن‌ها؛ آینده اقتصاد جهان

در این مقاله سعی کردیم به بیان تفاوت کوین و توکن پرداخته و هر کدام را به‌صورت کامل اما مختصر معرفی کنیم. در پایان قصد داریم به شما این نکته را گوشزد کنیم که بازار ارزهای دیجیتال بازاری پرنوسان و کمی غیرقابل‌پیش‌بینی است که ورود به آن بدون داشتن دانش و تجربه کافی عواقب زیان باری خواهد داشت. اگر تجربه و دانش کافی ندارید بهتر است از یک فرد که در این زمینه تخصص کافی دارد کمک بگیرید.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد