اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

وعده کاهش رشد پایه پولی به زیر ۳۰ درصد در پایان سال

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ رشد پایه پولی در ابان ماه به ۳۸ درصد رسید، گفت: رشد پایه پولی در پایان سال به زیر ۳۰ درصد خواهد رسید.

به گزارش سایت طلا،محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در همایش اصلاح ساختارها و ناترازی های اقتصاد ایران با اشاره به ناترازی های حوزه پولی و بانکی گفت: تحولات پولی در سال 1402 به این صورت بود که ما با یک جهش بیش از حد در نرخ ارز (اورشوتینگ) مواجه شدیم و بانک مرکزی اگرچه از ابتدای سال سیاست کاهش رشد نقدینگی را داشت و در ابتدای سال گذشته حدود 40 درصد بود، اما تلاش کرد تا پایان سال به 30 درصد برسد، اما چون نرخ ارز افزایش بیش از اندازه داشت خودش یکی از عواملی بود که منجر به افزایش نقدینگی شد.
وی ادامه داد: از طرفی اقتصاد جهانی نیز وارد یک رکود شد و ما بیش بینی میکردیم به دلیل افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی امریکا و اروپا، قیمت حامل های انرژی کاهش پیدا کند. این شرایطی بود که ما پا به سال جدید گذاشتیم.

رشد پایه پولی در کوتاه مدت ارتباطی به رشد نقدینگی ندارد/رشد نقدینگی در ابان 26/2 درصد شد
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در فروردین امسال رشد پایه پولی به 45/2 و نرخ رشد نقدینگی به 33/1 درصد رسیده بود. ما از ابزار های سیاست های پولی برای کنترل رشد نقدینیگی استفاده کردیم به نحوی که در ابتدای سال اعلام کردیم نرخ رشد نقدینگی در پایان سال حدود 25 درصد است. لازم به ذکر است که در کوتاه مدت نرخ رشد پایه پولی هیچ ارتباطی با رشد نقدینگی ندارد.
وی ادامه داد: در شهریور ها ماه ما موفق شدیم به زیر نرخ رشد نقدینگی را به 27 درصد برسانیم و در ابان ماه این نرخ به 26/2 رسیده است.
فرزین گفت: ما در ماه های اخر سال نرخ رشد نقدینگی را ارام تر کنترل می کنیم تا به بخش های واقعی اقتصاد اسیبی نرسد و ای نرخ تا پایان این نرخ به 25 درصد خواهد رسید.خود این سیاست که منجربه کاهش تورم می شود خودش منجر به جلوگیری از افزایش ناترازی بانک ها نیز خواهد شد.

رشد پایه پولی تا پایان سال به زیر 30 درصد خواهد رسید
فرزین ادامه داد: نرخ رشد پایه پولی در ماه گذشته به 36/9 رسیده بود و در ابان ماه به 38 درصد رسید و تا پایان سال به زیر 30 درصد خواهد رسید
با توجه به کاهش رشد نقدینگی و کاهش رشد پایه پولی اطمینان داریم که تا پایان سال به میانگین بلند مدت خود خواهیم برگشت.

تسهیلات تکلیفی دلیل اصلی ناترازی بانکی
فرزین گفت: یکی ار دلایل اصلی ناترازی بانک ها تکالیف دولت و مجلس بوده است. دلیل این موضوع نیز ناترازی دولت ها بوده است و دلیل دیگری ان ضعف های نظارتی است.
وی ادامه داد: اگر ما سیر تاریخی موضوع را بررسی کنیم در دهه 60 دلیل اصلی رشد پایه پولی افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی بوده است. اما دردهه 80 با توجه به مصوبه مجلس که به دولت اجازه نمی داد به طور مستقیم از بانک مرکزی استقراض کند این موضوع به حاشیه رفت.
وی گفت: از طرفی در اوایل دهه هشتاد اجازه دادند موسسات غیر مجاز شکل بگیرند. اما در دهه 80 اتفاق بدی نیوفتاد به دلیل اینکه مخارج دولت از محل نفت تامین می شد و به این دلیل نیازی نداشت دست در جیب بانک ها کند.
نکته ای که وجود دارد این است که در دهه 90 به دلیل محدودیت در منابع نفتی، دولت مجبور شد ناترازی هایش را به بانک ها منتقل کند. به همین دلیل شما میبینید هرچه تحریم تشدید شد این فرایند نیز تشدید شد.

بانک مرکزی امادگی نظارت بر بانک های خصوصی در دهه80 را نداشت
فرزین ادامه داد: اتفاق دیگری که دردهه 80 افتاد این بود که مجوز تاسیس بانک های خصوصی داده شد اما بانک مرکزی امادگی نظارت بر این بانک ها را نداشت. این موضوع در دهه 90 تشدید شد. همانطور که گفته شد ما در بانک مرکزی دو دسته سیاست داریم، احیا سامان دهی بانک ها و یا توقف و انحلال آنها.
وی گفت: در دوره ی احیا و ساماندهی ما به 8 بانک برنامه اصلاح دادیم و پایش عملکرد ماهانه داریم. اگر نتوانند اصلاحات لازم را انجام ندهند منحل خواهند شد.
در مورد توقف و انحلال ابتدای سال برنامه مشخصی اعلام کردیم، که در خصوص موسسه نور و توسعه انجام شد.

ناترازی 250 همتی موسسه نور
رئیس کل بانک مرکزی افزود: نور یک موسسه کوچک نبود و 250 شعبه داشت و اعداد ناترازی آن 250 همت بود. آنچه در موسسه نور اتفاق افتاد ان بود که دارایی های منجمد و موهوم ان را به بانک ملی منتقل نکردیم و فقط دارایی های نقد و سپرده های قانونی ان را به بانک ملی منتقل کردیم. این کار بدون هزینه و حواشی بود. البته در دو موسسه دیگر قصد ما انحلال است. لازم به ذکر است انحلال یک بانک کشور برای بانک مرکزی و کشور هزینه دارد و امیدواریم بانک ها به سمت انحلال نروند اما اگر این اتفاق بیوفتد هزینه هایش را می پردازیم.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد