اونس طلا2337.71
مظنه15,156,000
18 گرم3,498,700
ارزش سکه34,146,468
قدیم (بهار)38,600,000
جدید (امامی)41,700,000
نیم24,600,000
ربع14,800,000

سود سپرده بانک‌های مختلف در ایران چقدر است؟ + جدول کامل

بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ رسمی سود بانکی افزایش یافت

به گزارش سایت طلا، این مطلب با تغییرات سپرده‌های بانک‌ها به‌روز می‌شود.

بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ رسمی سود بانکی افزایش یافت. این تصمیم بر افزایش، در شامگاه دهم بهمن ماه ۱۴۰۱ رسانه‌ای و به بانک‌ها ابلاغ شد. اعداد جدید اعلامی به شرح زیر است:

سپرده کوتاه‌مدت عادی (کارت‌های بانکی): ۵ درصد

سپرده کوتاه مدت ویژه سه‌ماهه: ۱۲ درصد [بانک‌ها معمولا ارائه نمی‌دهند]

سپرده کوتاه‌مدت ویژه شش‌ماهه: ۱۷ درصد [بانک‌ها معمولا ارائه نمی‌دهند]

سپرده بلندمدت با سررسید یک‌سال: ۲۰/۵ درصد

سپرده بلندمدت با سررسید ۲ سال: ۲۱/۵ درصد

سپرده بلندمدت با سررسید ۳ سال: ۲۲/۵ درصد

نکته: با توجه به میزان سختگیری بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد، گاهی بانک‌ها با استفاده از ترکیب طرح‌هایی خاص، با هدف جذب مشتری و سرمایه بیشتر، نرخ سودها را افزایش می‌دهند. این قانون پس از ابلاغ به بانک‌ها، بر اساس تدابیر هر بانک به صورت طرح‌های مختلف به شعب ابلاغ خواهد شد که به صورت طبیعی یک تا دو هفته زمان می‌برد.

بیشترین سود سپرده بلندمدت بانک ها

در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.

در جدول زیر بیشترین سود حساب بلند مدت بانک ها را مشاهده می‌کنید؛

نام بانک سود ۱ ساله سود ۲ ساله سود ۳ ساله حداقل موجودی (تومان)
آینده ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
اقتصادنوین ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
ایران‌زمین ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
پارسیان ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
پاسارگاد ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
تجارت ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
توسعه‌تعاون ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
توسعه‌صادرات ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
خاورمیانه ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
دی ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
رفاه کارگران ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
سامان ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
سپه ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
سرمایه ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
سینا ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
شهر ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
صادرات ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
صنعت و معدن ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
کارآفرین ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
کشاورزی ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
گردشگری ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
مسکن ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
ملت ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
ملی ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
پست‌بانک ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
موسسه ملل ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
موسسه نور ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰

آیا نظر بانک ها درباره بیشترین سود سپرده عوض می‌شود؟

هیچ بعید نیست که با بهبود شرایط اقتصادی در ادامه سال، بانک‌ها از این تصمیم خود کوتاه بیاییند و برای رقابتی شدن و جذب سرمایه بیشتر، نرخ سود را افزایش دهند. همانطور که هم‌اکنون هم هنوز برخی بانک‌ها سعی می‌کنند امکان رقابت را با تعیین نرخ شکست ایجاد کنند. «رده» این تغییرات را با مراجعه حضوری به بانک‌ها یا گزارش مخاطبانش، دنبال می‌کند و صفحه مربوط به سود سپرده‌های بلندمدت بانک‌ها را به‌روزسانی خواهد کرد.

البته همه این گفته‌ها و نظرها درباره مبالغ معمولی است ولی درصورتی‌که رقم سرمایه‌گذاری شما میلیاردی باشد، می‌توانید با مذاکره با مدیران برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی از سود ترکیبی و بیشتری بهره‌مند شوید.

نکته: همیشه این سوال مطرح می‌شود که سود سپرده بالای ۱۰۰ میلیون در بانک ملی یا بقیه بانک‌ها چقدر است؟ یا سود بانکی ۵۰ میلیون تومانی را چطور باید به دست آورد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها و موارد مشابهش، باید روی لینک زیر کلیک کنید تا با وارد کردن قیمت، میزان سود و زمان، به عدد سود کلی و ماهانه برسید.

آیا سود سپرده‌های بلندمدت قدیمی تغییر می‌کند؟

این مهم‌ترین سوالی است که این روزها بسیاری را نگران کرده که آیا سپرده‌هایی که به بانک‌های واگذار کرده‌اند، با این تصمیم جدید بانکی محاسبه می‌شوند؟ نکته اینجاست که تصمیم بانک‌ها برای بازگشت به نرخ سودهای کمتر از ۲۰ درصد، عطف‌به‌ماسبق نمی‌شود. سپرده‌های بلندمدت معمولا یکساله هستند و بانک‌ها موظفند تا پایان سال قراردادی‌شان، همان سود قبلی را مبنای پرداخت خود حساب کنند و تنها حساب‌های تازه‌ای که از دهم بهمن ۱۴۰۱ به بعد باز می‌شوند، با نرخ سود سال جدید محاسبه می‌شوند.

‏سپرده های بانکی مشمول مالیات می‌شوند؟

امسال در بودجه عمومی کشور به نوعی سال مالیات است و این سوال مطرح می‌شود که شایعه قدیمی تعلق گرفتن مالیات به سپرده‌های بلندمدت بانکی امسال اجرایی می‌شود یا قرار است این شایعه همچنان بالای سر سپرده‌گذاران باشد و هرکس بیشترین سود سپرده بانک را گرفته باید بیشتر مالیات بدهد؟

رئیس سازمان امور مالیاتی به این دغدغه جواب داده: «مالیات، سیستم بانکی را مجبور به تمکین از اخذ سود ۱۶درصدی از سپرده‌ها کرد. اکنون که نرخ واقعی سود سپرده‌ها منفی است، اخذ مالیات بر سود سپرده‌های بانکی موضوعیت ندارد و سازمان مالیاتی برنامه‌ای در این زمینه ندارد.» وقتی میزان سود بانکی، فاصله بسیاری با نرخ تورم دارد، در واقع افزایش درآمدی رخ نمی‌دهد که سازمان مالیات بخواهد از آن مالیات بگیرد!

نرخ سود گواهی سپرده بانک‌ها چقدر است؟

بانک‌های رفاه، پارسیان و ملت در کنار افتتاح حساب کوتاه‌مدت و بلندمدت، در حاضر امکان صدور اوراق گواهی سپرده را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. اوراق گواهی سپرده پارسیان با سود ۲۱.۵ درصد و نرخ شکست ۱۲ قبل از شش ماه و ۱۷ ماه بعد از شش ماه و اوراق گواهی سپرده بانک رفاه و اوراق گواهی سپرده ملت با سود ۲۱.۵ درصد و نرخ شکست ۱۲ درصد قبل از یک سال، عرضه می‌شوند. نکته مهم اینکه در صورت پر شدن سقف صدور، امکان عرضه اوراق برای مشتریان وجود در شعبات مختلف وجود ندارد.

بانک سود اوراق نرخ شکست
رفاه ۲۱.۵ قبل از موعد یک‌ساله نرخ شکست ۱۲درصد
ملت ۲۱.۵ قبل از موعد یک‌ساله نرخ شکست ۱۲درصد
پارسیان ۲۱.۵ قبل از موعد یک‌ساله نرخ شکست ۱۲درصد

نکته: در حال حاضر همین سه بانک اوراق گواهی سپرده ارائه می‌کنند و ظرفیت این اوراق برای سایر بانک‌ها تکمیل شده است و فعلا ارائه نمی‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهتر است یا سپرده‌های بلندمدت؟

زمانی که برای افتتاح سپرده به شعب مختلف بانک‌ها مراجعه می‌کنید و به فکر بیشترین سود سپرده بانک هستید، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از پیشنهادهایی است که با آن مواجه می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها اگرچه سود ثابتی را برای مشتری پیش‌بینی نمی‌کنند اما معمولاً در پرداخت سود ماهیانه رقابت سختی با سود سپرده‌ها دارند و سعی می‌کنند از سقف سود سپرده‌ها سبقت بگیرند! با بررسی اجمالی میانگین سود پرداختی یک‌ساله صندوق‌ها می‌توانید سوددهی آن‌ها را با سود ثابتی که سپرده‌های یک‌ساله برای شما تعیین می‌کنند، مقایسه کنید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد