اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نرخ ارز را غیردستوری کنترل می‌کنیم/ ۶ میلیارد دلار ایران در قطر در حال انتقال است

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام اینکه پول‌های ایران به هیچ عنوان مسدود نیست و روند ورود شش میلیارد دلار ایران در قطر در حال انجام است، گفت: نرخ ارز را غیر دستوری کنترل می کنیم و مرکز مبادله باید مرجع اصلی نرخ ارز در کشور شود. از سوی دیگر ارزهای محلی جایگزین دلار و یورو می‌شوند.

به گزارش سایت طلا، محمدرضا فرزین در حاشیه مراسم رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور که مرکز مبادله ارز و طلا برگزار شد، در پاسخ به بلوکه شدن شش میلیارد دلار از پول‌های ایران در قطر، تصریح کرد: پول‌های ایران به هیچ عنوان مسدود نیست و وضعیت و روند ورود شش میلیارد دلار به کشور کاملا عادی است و در حال انجام اقدامات مربوطه هستیم.

بانک ملی موظف به پرداخت سپرده مشتریان موسسه نور است

فرزین با بیان اینکه در ابتدای سال تعهدی پیرامون سه موسسه ناتراز داده‌ایم، اعلام کرد: یکی از آن‌ها موسسه توسعه بود که منحل شد و دومی موسسه نور بود. در این راستا بخشی از دارایی‌های نقدشونده موسسه نور به بانک ملی منتقل شد.

وی افزود: هم اکنون ۳۳ هزار میلیارد تومان سپرده در موسسه نور داریم و کل این سپرده به بانک ملی منتقل شده است؛ این بانک موظف است در صورت درخواست افراد، سپرده آنان را بپردازد و مابه ازای آن ۲۵۰ شعبه موسسه نور به بانک ملی داده شده است. همچنین دارایی قانونی موسسه در بانک مرکزی را به بانک ملی داده‌ایم.

ابزار اصلی برای پیشبرد اهداف ارزی کشور، مرکز مبادله است

وی همچنین در سخنرانی خود در مراسم رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور گفت: این اولین بار است که در ایران اوراق مرابحه ارزی عرضه می‌شود و ان‌شاءالله این روند برای تامین مالی تولید و رشد اقتصادی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از ابتدا اعلام کردیم سیاست ما برای اقتصاد، سیاست تثبیت است که مبنای نظری دارد و در سه بخش ارز، پول و بودجه تعریف می‌شود. ️ابزار اصلی ما برای پیشبرد اهداف ارزی کشور، مرکز مبادله است که به‌زودی آثار مثبت و فزاینده این مرکز را در اقتصاد ایران خواهید دید.

در تامین درهم مشکلی نداریم

ف️رزین اظهار کرد: ابزار سوآپ را شروع کردیم و اگر امروز می‌بینید که در تامین درهم مشکلی نداریم و حتی عرضه بیشتر از تقاضاست به‌دلیل سوآپ است. ابزار بعدی، فوروارد یا سَلَف است تا نرخ ارز را برای مدتی معین ثبات ببخشیم تا پوشش ریسک برای بازرگانان ایجاد شود.

ریسک نوسانات نرخ ارز را با ابزارهای ارزی پوشش می دهیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از صندوق تثبیت نیز برای پوشش بیمه‌ای استفاده خواهیم کرد. پیش‌از این حساب ذخیره ارزی را داشتیم تا تثبیت بودجه دولت ایجاد شود اما اکنون با صندوق تثبیت ریسک‌های آتی نرخ ارز را برای بخش خصوصی پوشش خواهیم داد. به بیان ساده ریسک نوسانات نرخ ارز را با ابزارهای ارزی پوشش خواهیم داد.

ارزهای محلی جایگزین دلار و یورو می شوند

وی تاکید کرد: ارزهای محلی را جایگزین دلار و یورو خواهیم کرد که نمونه آن ارز اربعین بود و رضایت بالای مردم را به همراه داشت. در این میان به دنبال جایگزینی ارزهای محلی در تعامل با همسایگان از جمله عراق، ترکیه و سوریه هستیم.

مرکز مبادله باید مرجع اصلی نرخ ارز در کشور شود

فرزین با بیان اینکه اگرچه سخت است اما کم کم باید به سمتی حرکت کنیم که مرکز مبادله مرجع اصلی نرخ ارز در کشور شود، گفت: به بازار طلا نیز باید توجه کنیم، چرا که در بازاز ارز اثرگذار است و سایر کشورها نیز مثل روسیه این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند.

نرخ ارز را غیر دستوری کنترل می کنیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: خزندگی نرخ ارز در مقاطعی به تجار، فعالان اقتصادی و مردم آسیب می‌زند؛ بنابراین تلاش می‌کنیم با استفاده از نهادسازی و ابزارسازی و نه دستور، نرخ ارز را کنترل کنیم.

انتظارات تورمی کم شده است

ب️ه گفته این مقام مسئول، انتظارات تورمی نیز در نوسانات نرخ ارز و بی‌ثباتی بسیار اثرگذار است که به لطف خدا اثر انتظارات تورمی با اقدامات دولت و بانک مرکزی کاهش پیدا کرده است.

ف️رزین اعلام کرد که نرخ رشد نقدینگی به کانال ۲۶ درصد رسیده و به سمت هدف‌گذاری ۲۵ درصدی حرکت می‌کنیم.

جذابیت اوراق مرابحه ارزی برای ایرانیان خارج از کشور

رئیس کل بانک مرکزی همچنین اوراق مرابحه ارزی را ابزار بسیار مهم و اثرگذاری عنوان و اظهار کرد: این اوراق برای ایرانیان خارج از کشور نیز با توجه به نرخ شش درصد یورویی سود آن بسیار جذاب است. هدف ما این است که سیاست‌های پولی با کنترل تورم، آسیبی به رشد نزند و تامین مالی تولید به‌قوت خود با ابزارهای جدید و غیرتورمی ادامه داشته باشد.

تورم صنعت صفر شد

و️ی تاکید کرد که تلاش می‌کنیم با تداوم ثبات اقتصادی به سمت کنترل تورم به نرخ‌های پایین حرکت کنیم و با اجرای سیاست تثبیت شاخص تورم تولید کننده در آبان ماه به کمتر از یک و در بخش صنعت به صفر رسیده است که با تاخیر بر تورم مصرف کننده تاثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد