اونس طلا2334.28
مظنه14,386,000
18 گرم3,321,000
ارزش سکه32,411,658
قدیم (بهار)37,000,000
جدید (امامی)40,000,000
نیم23,500,000
ربع14,300,000
گزارش آگهی

صرافی متمرکز و غیر متمرکز چه تفاوتی دارند؟

در سال 2023 اتفاق عجیبی برای صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز افتاد! تعداد صرافی‌های متمرکز از 750 به 620 کاهش یافت، به زبانی ساده‌تر یعنی 130 صرافی متمرکز غیر‌فعال شده‌اند.

در سال 2023 اتفاق عجیبی برای صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز افتاد! تعداد صرافی‌های متمرکز از 750 به 620 کاهش یافت، به زبانی ساده‌تر یعنی 130 صرافی متمرکز غیر‌فعال شده‌اند. دلیل این اتفاق عجیب در دنیای کریپتو، فشار ناشی از کاهش حجم تراکنش‌ها باتوجه‌به شرایط سخت بازار و رقابت روزافزون صرافی‌های غیرمتمرکز بود که باعث حذف تعدادی صرافی متمرکز از عرصه رقابت شد. اما صرافی‌های غیرمتمرکز چه ویژگی‌های خاصی دارند که باعث شده بخش بزرگ‌تری از بازار کریپتو را به خود اختصاص دهند؟ برای فهمیدن رمز و راز صرافی‌های غیرمتمرکز باید تفاوت‌های آن با صرافی‌های متمرکز را بشناسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بررسی تفاوت صرافی‌های متمرکز و غیر‌متمرکز از لحاظ امنیت

مهم‌ترین و اولین تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز، امنیت است. شاید تصور کنید که صرافی‌های متمرکز امنیت بیشتری دارند، اما اینطور نیست. صرافی‌های متمرکز از تدابیر امنیتی شدیدتری برخوردارند، اما به‌شدت مورد حملات اینترنتی فیشینگ‌ها و دیداس‌ها هستند.

از طرفی با‌توجه‌به اینکه دارایی‌ها در صرافی‌های غیر‌متمرکز ذخیره نمی‌شوند و تراکنش‌ها نیز در بستر بلاکچین انجام می‌شوند، امکان حمله هکری به صرافی غیر‌متمرکز به‌حداقل می‌رسد. در بخش امنیت باید گفت که صرافی‌های غیر متمرکز امنیت بالاتری نسبت به صرافی‌های متمرکز دارند. ناگفته نماند که نوع صرافی و امنیت آن قیمت ارز دیجیتال را مشخص نمی‌کند و صرافی‌ها حق تعیین قیمت دلخواه برای ارزهای دیجیتال را ندارند.

محبوبیت و تعداد کاربران؛ صرافی متمرکز محبوب‌تر است!

یکی از مهم‌ترین موارد در بررسی تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز، محبوبیت صرافی‌ها بین کاربران و مردم است. به‌طور‌کلی، صرافی‌های متمرکز محبوبیت بسیاری نسبت به صرافی‌های غیر‌متمرکز دارند. قدمت بالاتر صرافی متمرکز و زیرساخت‌های مناسب آن باعث شده است که کاربران علاقه بیشتری به استفاده از صرافی‌های متمرکز نشان دهند.

البته در سال 2023 که تعداد صرافی‌های غیر متمرکز با برخورداری از ویژگی‌های خاص افزایش یافت، کاربران نسبت به استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز علاقه بیشتری نشان دادند. کوچ تریدرها و سرمایه‌گذاران به سمت صرافی‌های غیرمتمرکز باعث شد تا 130 صرافی از چرخه معاملات حذف شوند. فرقی نمی‌کند شما قصد خرید بایننس کوین را داشته باشید یا سایر کوین‌ها؛ باید ابتدا باتوجه‌به نیاز خود و ویژگی‌های موردنیاز صرافی متمرکز یا غیر متمرکز را انتخاب کنید.

تفاوت ثبت نام در صرافی غیر متمرکز و متمرکز از نظر سرعت تراکنش

معامله‌گران حرفه‌ای بازار کریپتو می‌گویند پردازش تراکنش‌ها در صرافی‌های متمرکز به زمان بسیار کمی نیاز دارد و حدود 10 میلی‌ثانیه طول می‌کشد؛ البته این به نوع ارزی که معامله می‌کنید نیز بستگی دارد. مثلا اتریوم و سایر ارزهای ساخته‌شده روی این پلتفرم، تعداد تراکنش‌های محدودی دارند. اما ارز dydx که توسط صرافی Dydx معامله می‌شود، تراکنش‌های آن با سرعت بسیار بالایی پردازش می‌شوند.

در یک صرافی غیر متمرکز که تراکنش‌ها در بستر بلاکچین انجام می‌شوند، این سرعت مقداری بالاتر است. دلیل این امر افزایش تعداد تراکنش‌ها در شبکه‌های پر‌طرفداری مانند شبکه اتریوم عنوان می‌شود. برخورداری از سرعت مطلوب برای ثبت معاملات و خرید و فروش یک ارز، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های یک صرافی خوب است که صرافی‌های متمرکز از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

وضعیت حق مالکیت؛ مهم‌ترین تفاوت صرافی متمرکز و غیر‌متمرکز

بدون‌شک مهم‌ترین تفاوت میان صرافی متمرکز و غیر‌متمرکز، حق مالکیت دارایی‌هاست. در صرافی‌های متمرکز، حق مالکیت ارزهای دیجیتال با صرافی است. اما در صرافی غیر‌متمرکز دارایی در صرافی ذخیره نخواهد شد. این موضوع امنیت تراکنش‌ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد؛ اما سرعت انجام معاملات را کاهش خواهد داد.

به زبانی ساده‌تر صرافی‌های متمرکز نظارت و کنترل خاصی بر معاملات و دارایی کاربران دارند که در صرافی‌های غیر متمرکز اینطور نیست. از طرفی در صرافی غیر متمرکز میزان سرمایه افراد کنترل نمی‌شود و سرمایه گذاران یا تریدران می‌توانند به‌راحتی و با امنیت بالا معاملات خود را انجام دهند.

میزان کارمزد؛ کدام صرافی کارمزد کمتری دارد؟

معامله‌گران دنیای کریپتو، حساسیت بسیاری روی میزان کارمزدها دارند؛ زیرا در معامله‌های روزانه بخش بسیاری از سرمایه صرف پرداخت کارمزدها می‌شود. در صرافی‌های متمرکز برای هر تراکنش میزان مشخصی کارمزد دریافت خواهد شد. یعنی اگر شما ده عدد بیت‌کوین را معامله کنید، کارمزد آن باتوجه‌به میزان معامله و ارزش تراکنش مشخص خواهد شد.

از طرفی در صرافی‌های غیر‌متمرکز ارزش تراکنش تاثیری در میزان کارمزد ندارد. یعنی کارمزد معامله ده عدد بیت‌کوین با ده عدد ترون برابر خواهد بود؛ در نتیجه می‌توان گفت کارمزد صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به صرافی‌های متمرکز بسیار کمتر است. به همین خاطر بسیاری از کاربران برای انجام معاملات خود،‌ به سراغ صرافی‌های غیرمتمرکز می‌روند.

معاملات خود را در صرافی معتبر غیر متمرکز نوبیتکس انجام دهید

ویژگی‌هایی همچون کارمزد کم، امنیت بالا و ارائه حریم شخصی به معامله‌گران، مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی‌های غیر متمرکز هستند. این ویژگی‌ها باعث شده تا کاربران بسیاری به سراغ صرافی‌های غیرمتمرکز بروند. در ایران نیز صرافی‌های غیر متمرکز بسیاری وجود دارند، اما اگر به دنبال بهترین آن‌ها هستید، پیشنهاد ما صرافی نوبیتکس است. صرافی Nobitex که لقب بزرگ‌ترین بازار ارز دیجیتال ایران را یدک می‌کشد، تا این لحظه بالغ بر 4.5 میلیون کاربر دارد! این صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز علاوه‌بر امنیت، سرعت بسیار بالایی در پردازش تراکنش‌ها ارائه می‌دهد. ناگفته نماند هر زمانی که به راهنمایی یا مشاوره داشته باشید، تیم پشتیبانی نوبیتکس آماده خدمت‌رسانی به شما هستند. برای آشنایی با خدمات شگفت‌انگیز این صرافی و تجربه لذت معامله امن، فقط کافی است نام «نوبیتکس» را در گوگل جستجو کنید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد