اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

احتمال صدور معافیت تحریمی برای آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در عراق

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی مدعی شد که دولت آمریکا امروز معافیتی تحریمی را صادر می‌کند که امکان انتقال ۱۰ میلیون دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران از عراق به حساب‌های بانکی ایران در اروپا و عمان را فراهم می‌سازد.

به گزارش سایت طلا،دولت آمریکا ممکن است امروز(سه‌شنبه) معافیتی تحریمی صادر کند که ایران را قادر می‌سازد به حداقل ۱۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌شده در عراق دست پیدا کند.

روزنامه واشنگتن فری بیکن با مطرح کردن این ادعا نوشت: این معافیت در واقع تمدید معافیتی است که پیشتر، در ماه ژوئیه صادر شد و سه‌شنبه، تاریخ آن پایان می‌یابد. این معافیت عراق را قادر می‌سازد که پول‌های بلوکه شده ایران را که هزینه واردات برق بوده است، به حساب‌های بانکی ایران در اروپا و عمان منتقل کند.

«ریچارد گلدبرگ» یکی از مشاوران ارشد لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و کارشناس تحریم‌ها که در دولت‌های پیشین آمریکا در شورای امنیت ملی خدمت کرده بود، در صفحه توییترش نوشت: «دولت بایدن در حال بررسی تایید انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر به ایران است.»

گلدبرگ با مطرح کردن ادعاهایی در راستای سرازیر شدن این پول‌ها به ایران برای حمایت از شبه‌نظامیان منطقه، این موضوع را با جنگ غزه مرتبط ساخته و گفت: «جهان در دنیای پسا-۷ اکتبر به سر می‌برد اما کاخ سفید هنوز سیاست ۶ اکتبر را در قبال ایران اجرا می‌کند.»

جنگ غزه در پی عملیات غافلگیرانه و گسترده «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر(۱۵ مهر) در گرفت.

ادعا شده است که ایران از این حمله مطلع بوده و پیش از وقوع آن، اگرچه به طور غیرمستقیم، از طریق تامین مالی، تجهیز و تعلیم نیروهای مقاومت فلسطین طی چند سال، در آن نقش داشته است.

مقامات ایران ضمن دفاع از حقوق مقاومت فلسطین و اقدامات آزادی‌بخش آن، هر گونه نقش داشتن در این حمله را رد کرده و گفته اند که نیروهای مقاومت فلسطین «راسا» تصمیم می‌گیرند.

گلدبرگ با اشاره به حضور شهروندان آمریکایی در غزه و در اراضی اشغالی در زمان عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه، اظهاراتی را علیه ایران مطرح کرده و افزود: «چرا ایران باید پس از حمایت از یکی از بدترین حملات تروریسیتی علیه شهروندان آمریکایی و بدترین کشتار یهودیان پس از هولوکاست، به بیش از ۱۰ میلیون دلار دسترسی پیدا کند. بلوکه کردن تمامی این حساب‌ها و خارج کردن هر سنت از دست تهران در این موقعیت، قابل درک‌تر است.»

گلدبرگ، ماه پیش، در جلسه‌ای در کنگره توصیه کرده بود که این ۱۰ میلیون دلار را به منظور آنچه «تنبیه تهران برای نقش آن در حمایت از جنگ حماس علیه اسراییل» خواند، توقیف کند.

دولت بایدن مصرانه می‌گوید ایران از این ۱۰ میلیون دلار تنها می‌تواند برای مصارف بشردوستانه و غیرتحریمی استفاده کند.

در ماه‌های گذشته، ۶ میلیارد دلار دیگر نیز از پول‌های بلوکه‌شده ایران از کره جنوبی به عنوان بخشی از توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا آزاد شد. این پول‌ها به دلیل تحریم‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده بود. دولت آمریکا معافیتی به منظور انتقال این پول‌ها به سوییس، سپس به حساب‌های بانکی محدودشده‌ای در قطر صادر کرد. قطر به عنوان میانجی این توافق، قرار است بر هزینه شدن این پول‌ها نظارت کند و از طرف ایران هزینه اموری درخواستی غیرتحریمی آن را بپردازد.

آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران واکنش‌های تندی را از سوی جمهوری‌خواهان آمریکا در پی داشت که مدعی شده بودند این پول‌ها به وقوع حمله حماس به رژیم صهیونیستی کمک کرده است.

اما مقامات رسمی آمریکا، در این باره گفتند حتی یک دلار از این پول‌ها هنوز هزینه نشده است و آمریکا بر آن نظارت دارد. از این گذشته، دولت آمریکا تاکید کرد که این پول‌ها درآمد نفتی ایران بود که به دلیل تحریم‌ها در کره مسدود شده بود.

انتهای پیام

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد