اونس طلا2337.71
مظنه15,117,000
18 گرم3,489,700
ارزش سکه34,058,601
قدیم (بهار)38,500,000
جدید (امامی)41,500,000
نیم24,400,000
ربع14,700,000

آخرین وضعیت بازار مسکن / افت قیمت در دو محدوه پرمعامله شهر تهران

بازار ملک طی پنج ماه اخیر در ۱۱ منطقه‌ شهر تهران که عمدتا از مناطق مصرفی محسوب می‌شوند دچار افت قیمت شده است.

به گزارش سایت طلا،بازار ملک طی پنج ماه اخیر در ۱۱ منطقه‌ شهر تهران که عمدتا از مناطق مصرفی محسوب می‌شوند دچار افت قیمت شده است. در بازه زمانی مذکور کاهش محسوس معاملات از نوع سرمایه‌گذاری، محو انتظارات تورمی و افت توان خرید در سمت تقاضای مصرفی به ثبات بازار مسکن پایتخت انجامید. بررسی‌ها از افت قیمت در دو محدوه پرمعامله شهر تهران یعنی مناطق ۵ و ۱۰ حکایت دارد.

بازار مسکن، هفت ماه پیاپی را در ثبات قیمت و رکود معاملات سپری کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد به جز اردیبهشت و مهر، تعداد معاملات در سایر ماه‌های سال جاری در کانال ۲۰۰۰ فقره قرار داشته است. تحلیل‌گران، عمده دلیل کسادی معاملات را پایین بودن توان خرید و کاهش انتظارات تورمی می‌دانند.

نمودارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد سالیانه قیمت مسکن از خرداد به بعد روند کاهشی به خود گرفته است. رشد ماهیانه نیز از خرداد به بعد رو به کاهش گذاشته است. پس از آن‌که اردیبهشت امسال قیمت مسکن در پایتخت ۱۳.۴ درصد نسبت به اردیبهشت افزایش پیدا کرد، در ماه‌های بعد از شدت این رشد به طور محسوسی کاسته شد؛ به طوری که نرخ رشد ماهیانه قیمت در خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر به ترتیب ۴، ۲.۲-، ۱-، ۰.۶- و ۱ درصد بوده است. اردیبهشت امسال متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۷۵.۳ میلیون تومان بوده که طی یک روند خطی در مهرماه به ۷۶.۶ میلیون تومان رسیده است.

نکته‌ی قابل توجه کاهش قیمت مسکن در مناطق مصرفی و جنوبی شهر تهران است؛ به طوری که متوسط قیمت هر متر آپارتمان در منطقه ۵ به عنوان پرمعامله‌ترین منطقه شهر تهران از ۹۹ میلیون تومان در اردیبهشت به ۹۳ میلیون تومان در مهرماه رسیده است. در منطقه ۷ میانگین قیمت از ۷۸ میلیون تومان به ۷۲ میلیون تومان کاهش یافته، در منطقه ۸ متوسط قیمت هر متر خانه در اردیبهشت ۷۵ میلیون تومان بوده که در مهرماه به ۷۰ میلیون تومان رسیده، در منطقه ۹ نرخ متوسط در ماه‌های اردیبهشت و مهر به ترتیب ۶۰ و ۵۸ میلیون تومان در هر متر مربع بوده است.

در منطقه ۱۰ که دومین محدوده‌ پرتقاضا محسوب می‌شود قیمت هر متر آپارتمان در اردیبهشت ۶۱ میلیون تومان بوده که در مهرماه به ۵۵ میلیون تومان رسیده، در منطقه ۱۱ نرخ متوسط در ماه‌های اردیبهشت و مهر به ترتیب ۵۶ و ۵۳ میلیون تومان در هر متر مربع بوده است، در منطقه ۱۳ قیمت هر متر خانه به طور میانگین از ۷۲ میلیون تومان در اردیبهشت به ۶۹ میلون تومان در مهرماه رسیده، در منطقه ۱۶ نیز که متوسط قیمت هر متر مسکن در اردیبهشت ۴۵ میلیون تومان بوده در مهرماه به ۴۴ میلیون تومان کاهش یافته، در منطقه ۱۸ که ارزان‌ترین منطقه تهران محسوب می‌شود متوسط قیمت آپارتمان از متری ۳۷ میلیون تومان در اردیبهشت به ۳۲ میلیون تومان در مهرماه رسیده است.

در منطقه ۲۱ قیمت خانه در اردیبهشت امسال متری ۵۹ میلیون تومان بوده که در مهرماه به ۵۲ میلیون تومان رسیده است. در منطقه ۲۲ نیز متوسط قیمت مسکن از ۷۰ میلیون تومان در اردیبهشت به ۵۹.۹ میلیون تومان در مهرماه کاهش یافته که بیشترین افت قیمت طی بازه زمانی پنج ماهه با ۱۴ درصد کاهش را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده است. البته با توجه به پایین بودن تعداد معاملات در این منطقه، نوسانات قیمت آن نمی‌تواند ملاک ارزیابی وضعیت کلی آن باشد. در ۱۰ منطقه‌ دیگر شهر تهران شامل ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۱۲، ‌ ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۹ و ۲۰ نرخ‌ها افزایش نسبی داشته است.

در مناطق جنوبی سرمایه‌گذاری شکل نمی‌گیرد

سعید لطفی ـ عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک - در تحلیل علت ثبات بازار مسکن گفت: بازار ملک بین سال‌های ۱۳۹۷ تا اوایل ۱۴۰۲ تحت تاثیر شرایط عمومی اقتصاد و بازار ارز قرار گرفت و دچار رشدهای هیجانی شد. در مقاطعی که معاملات کاهش پیدا کرد نیز قیمت‌ها پایین نیامد؛ چرا که نوسانات قیمت از انتظارات تورمی و خریدهای سرمایه‌ای نشأت می‌گرفت. از خرداد امسال به دلیل ثبات نسبی اقتصاد کلان، بازار مسکن وارد فاز استراحت شده است.

به گفته لطفی، منطقه ۲۲ را شاید بتوان مدیوم کوچکی از بازار مسکن تهران دانست که هم‌اکنون معاملات در آن به شدت پایین است. از حدود یک دهه اخیر در مناطقی مثل منطقه۲۲ ساخت و سازهای گسترده‌ای صورت گرفت و ارزش افزوده‌ای برای پیش‌خریداران ایجاد شد که به عنوان بورس بازار مسکن شناخته می‌شد و به همین دلیل رشد قیمت در این منطقه قابل توجه بود. در حال حاضر با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی عمده‌ سازندگان و تعاونی‌های مسکن که در منطقه ۲۲ فعالیت دارند با مشکل نقدینگی مواجه شده‌اند و قیمت‌ها را مقداری کاهش داده‌اند.

وی افزود: حدود دو سال قبل بعضی از تعاونی‌ها در منطقه ۲۲ با دریافت مبالغی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و اقساط ماهیانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان، آپارتمان‌ها را به فروش می‌رسانند. هم‌اکنون به دلیل نوسانات قیمت نهاده‌های ساختمانی، رقم پیش‌پرداخت و اقساط تقریبا دو برابر شده و این عامل در رکود معاملات تاثیرگذار است. در سال‌های گذشته برخی سرمایه‌گذاران با متری ۴۰ میلیون تومان در منطقه ۲۲ آپارتمان خریداری کرده بودند که قیمت‌ها تا بیش از ۸۰ میلیون تومان افزایش یافت اما به دلیل کسادی خرید و فروش، بعضا واحدها را کمتر از عرف منطقه به فروش می‌رسانند. در واقع بخر و بفروش‌ها هنوز روی سود هستند اما در مقایسه با نقطه اوج بازار، تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند. در حال حاضر به عرضه‌ بیش از حد با ۴۵ هزار واحد مسکونی خالی در منطقه ۲۲ مواجه هستیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: به طور کلی بازار مسکن شهر تهران در رکود به سر می‌برد و حتی می‌توان گفت این کسادی در مناطق جنوبی تهران عمیق‌تر است؛ زیرا رکود از دو ناحیه سرمایه‌گذاری و مصرفی نشأت گرفته است. عموما در مناطق جنوبی تهران، سرمایه‌گذاری چندانی در بازار ملک شکل نمی‌گیرد و بیشتر سفته‌بازان در مناطق شمالی تهران فعالیت دارند. در حال حاضر نیز سرمایه‌گذاران در کوتاه مدت رشد هیجانی در بازار نمی‌بینند و به همین دلیل عقب نشسته‌اند. خریداران مصرفی نیز توان چندانی برای ورود بازار ملک ندارند.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد