اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ایران خودرو کی اعلام ورشکستگی می کند؟ همه ارقام می گوید این شرکت در آستانه ورشکستگی است

بنابر آنچه در صورت‌های مالی خودروسازان (منتهی به 31 شهریور امسال) آمده، آنها در مجموع حدود 163هزار و 400میلیارد تومان زیان کرده‌اند.

بنابر آنچه در صورت‌های مالی خودروسازان (منتهی به 31 شهریور امسال) آمده، آنها در مجموع حدود 163هزار و 400میلیارد تومان زیان کرده‌اند.
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:خودروسازان در صورت‌های مالی منتهی به انتهای اسفند سال گذشته خبر از زیان انباشته بالغ بر 129هزار میلیارد تومانی داده بودند. بنابراین سه خودروساز بزرگ کشور در شش ماه امسال و نسبت به انتهای اسفند سال گذشته، بیش از 34هزار میلیارد تومان زیان اضافه کرده‌اند. خودروسازان همچنین تا پایان شهریور امسال در مجموع 300هزار و 400 میلیارد تومان بدهی داشته‌اند.

در بین خودروسازان بزرگ، ایران‌‌خودرو دارای بیشترین زیان انباشته با رقمی بالغ بر 97هزار میلیارد تومان است. در مقایسه با انتهای بهار امسال، زیان انباشته ایران‌خودرو بالغ بر 14هزار میلیارد تومان رشد را نشان می‌دهد. درواقع زیان انباشته ایران‌خودرو ظرف سه ماه دوم امسال حدودا 17درصد بالا رفته است. سرمایه ثبت‌شده ایران‌خودرویی‌ها در بورس، کمی بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان است، بنابراین زیان انباشته آنها از دو برابر این سرمایه هم عبور کرده و بزرگ‌ترین خودروساز ایران کماکان مشمول ماده141قانون تجارت بوده و در مسیر ورشکستگی است.

طبق اطلاعات موجود در کدال، ایران‌‌خودرو همچنین بالغ بر 170هزار میلیارد تومان بدهی تا پایان تابستان امسال داشته است. با توجه به بدهی 136هزار میلیارد تومانی ایران‌خودرو تا پایان بهار، این شرکت در تابستان امسال 34هزار میلیارد تومان بدهی جدید ایجاد کرده است.

پس از ایران‌خودرو، سایپا دارای بیشترین زیان انباشته با رقمی بالغ بر 45هزار و 600میلیارد تومان است. در مقایسه با انتهای سال 1401، زیان انباشته سایپا حدود چهارهزار و 600میلیارد تومان رشد را نشان می‌دهد. بنابراین دومین خودروساز بزرگ ایران در شش ماه نخست امسال و نسبت به پایان سال گذشته، بیش از 11درصد رشد زیان انباشته را به ثبت رسانده است. سرمایه ثبت‌‌شده سایپایی‌ها در بورس، کمی بیش از ۱۹هزار و ۵۰۰میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از دو برابر این سرمایه هم بیشتر است. با این حساب، سایپا هم مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و در مسیر ورشکستگی قرار گرفته است.

طبق اطلاعات موجود در کدال، سایپایی‌ها همچنین بیش از 105هزار میلیارد تومان بدهی دارند. در مقایسه با انتهای بهار امسال، سایپا نزدیک به هفت‌هزار میلیارد تومان بدهی اضافه کرده است. در‌ نهایت پارس‌خودرو دارای کمترین زیان انباشته در بین سه خودروساز بزرگ کشور است که این موضوع با تیراژ پایین‌تر آن نسبت به ایران‌خودرو و سایپا ارتباط دارد. طبق آمار ارائه‌‌شده به بورس، پارس‌خودرو کمی بیش از 20هزار و 700میلیارد تومان زیان انباشته را در پایان شهریور امسال به ثبت رسانده است. در مقایسه با انتهای سال گذشته، پارس‌خودرویی‌ها با رشد حدودا سه‌هزار و 700میلیارد تومانی زیان انباشته مواجه شده‌اند.

به عبارت بهتر، در مقایسه با انتهای سال 1401، زیان انباشته پارس‌خودرو حدودا 22درصد رشد را نشان می‌دهد. سرمایه ثبت‌شده پارس‌خودرویی‌ها در بورس، کمی بیش از ۱۱هزار و ۳۰۰میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از نصف سرمایه بالاتر است. از همین رو پارس‌خودرو هم مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و در مسیر ورشکستگی قرار گرفته است. طبق اطلاعات موجود در کدال، پارس‌خودرو همچنین حدود 25هزار میلیارد تومان بدهی تا پایان شهریور امسال داشته است. در سه ماه دوم امسال و نسبت به انتهای بهار، بدهی پارس‌خودرو پنج‌هزار میلیارد تومان بالا رفته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد