اونس طلا2337.71
مظنه14,736,000
18 گرم3,401,800
ارزش سکه33,200,208
قدیم (بهار)37,500,000
جدید (امامی)40,600,000
نیم23,900,000
ربع14,500,000

جنگ، گواهی شمش طلا را سکه کرد

دارایی‌های طلایی بورسی در میانه افزایش انتظارات تورمی با واهمه از تبعات اقتصادی جنگ در نوار غزه، همچنان مقصد نقدینگی سرگردان هستند.

به گزارش سایت طلا،دارایی‌های طلایی بورسی در میانه افزایش انتظارات تورمی با واهمه از تبعات اقتصادی جنگ در نوار غزه، همچنان مقصد نقدینگی سرگردان هستند. ظرف سومین هفته از مهر ماه ۸۹۰‌درصد بر حجم فروش گواهی سپرده شمش طلا افزوده شده و ارزش این معاملات نیز جهش بی‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه ۹۶۷‌درصدی داشته است، اگرچه ظرف روزهای ابتدایی هفته‌جاری از اثرگذاری داده‌های جنگ در نوار غزه بر بازارهای داخلی کاسته شد، اما همچنان حجم فروش گواهی‌‌‌‌‌‌‌‌های سپرده طلا در اوج نوسان دارد. در این شرایط اصابت راکت به بیمارستانی در نوار غزه و احتمال تشدید درگیری باعث شد تا مجددا از روز چهارشنبه ۲۶ مهر ماه، طلا به‌عنوان دارایی امن در زمان بحران با افزایش اقبال مواجه شود به‌‌‌‌‌‌‌‌نحوی که از سویی بر ارزش سکه در بازار فیزیکی افزوده شد و از سوی دیگر بر حجم و ارزش فروش دارایی‌های بر پایه طلا در بازار داخل افزوده‌شد.

جنگ، دارایی‌های طلایی را گران کرد

افزایش تنش در نوار غزه ظرف ساعات پایانی روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه 25 مهر ماه، بر روند معاملات دارایی‌های مالی و کالایی در دنیا اثرگذار شد. درحالی‌که خبر هدف قرارگرفتن بیمارستانی در غزه توسط 2راکت و کشته‌شدن صدها غیرنظامی باعث شد تا احتمال افزایش تنش نظامی در منطقه خاورمیانه شدت گیرد؛ از ارزش دارایی‌های پرریسک نظیر سهام در بازارهای جهانی کاسته شد، اما طلا و نفت فرصتی برای رشد قیمتی دوباره یافتند. بازارهای داخلی نیز متاثر از اخبار افزایش تنش در منطقه، روندی مشابه را پیش‌‌‌‌‌‌‌‌گرفتند و به این ترتیب رینگ دارایی‌های مبتنی بر طلا در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران از ساعات ابتدایی بازگشایی در روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه 26 مهر ماه سبزپوش شد.

به این ترتیب تا اواسط روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه 26 مهر حدود 1.5 تا 2‌درصد بر ارزش هر گواهی سکه، حدود 3‌درصد بر نرخ گواهی سپرده شمش طلا و 1.2 تا 2.2‌درصد بر ارزش هر واحد صندوق طلا افزوده شد. افزایش بهای طلا در بازار جهانی همزمان با صعود مجدد نرخ دلار آمریکا به کانال قیمتی 51‌هزار‌تومان از این رشد قیمتی حمایت کرد، با این‌وجود جریان ورود نقدینگی به معاملات صندوق طلا با سررسید‌کوتاه و میان‌مدت مثبت نشد؛ این موضوع بیانگر آن است که فعالان بازار مشتقه درخصوص تثبیت قیمت‌های فعلی تردید داشته و بنابراین در میانه رشد قیمت، تمایلی به ورود سرمایه به بازار آتی ندارند.

موفقیت شمش طلا در جذب نقدینگی سرگردان

طلا دارایی امن در زمان بحران‌های اقتصادی و اجتماعی به‌‌‌‌‌‌‌‌شمار می‌رود؛ این رویه‌‌‌‌‌‌‌‌ای پذیرفته‌شده میان فعالان بازارهای مالی در تمامی دنیا است. حمله حماس به مواضع اسرائیل در نوار غزه باعث شد تا اقبال به معاملات طلا در بازارهای جهانی و بازار داخلی بازگردد. به این ترتیب واهمه از تبعات اقتصادی این جنگ درحالی که باعث رشد نرخ طلا در بازار جهانی شد، از افزایش بهای این فلز گرانبها و دارایی‌های بر پایه آن در رینگ داخلی حمایت کرد. در این شرایط راه‌اندازی معاملات گواهی شمش طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران باعث شد تا نقدینگی سرگردان در بازار داخل، دارایی امن جدیدی نیز برای ورود داشته‌باشد و به این ترتیب گواهی شمش طلا بخش قابل‌توجهی از نقدینگی سرگردان که واهمه افت ارزش را داشت، به خود جذب کرد.

بررسی داده‌های معاملات بازار مالی بورس‌کالا از آن حکایت دارد که ظرف سومین هفته از مهر منتهی به‌روز جمعه 21 این ماه بالغ بر یک‌میلیون و 318‌هزار گواهی شمش طلا از رینگ مالی بورس‌کالا مورد معامله قرارگرفت که این رقم 890‌درصد بیش از حجم فروش گواهی از این بازار ظرف هفته قبل یعنی منتهی به‌روز جمعه 14 مهر ماه بود. در حالی ظرف سومین هفته از مهر ماه بالغ بر یک‌میلیون و 318‌هزار گواهی شمش طلا در بازار مالی بورس‌کالا داد‌‌‌‌‌‌‌‌وستد شد که میزان کل فروش گواهی از این بازار از ابتدای امسال تا پایان هفته دوم مهر (منتهی به 14مهر) ‌برابر 11‌میلیون و 789‌هزار گواهی بود.

ظرف روزهای پایانی هفته گذشته؛ تاثیر جنگ در نوار غزه بر بازارهای داخلی فروکش کرد؛ این موضوع باعث شد تا حجم ورود نقدینگی به بازارهای مالی در روزهای پایانی هفته محدود شود و این رویه در هفته‌جاری منتهی به‌روز جمعه 28 مهر ماه نیز ادامه‌دار شود. بررسی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بازار مالی بورس‌کالا از آن حکایت دارد که ظرف 4 روز ابتدایی هفته از شنبه تا سه‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه بالغ بر 872‌هزار و 976 گواهی شمش طلا از این بازار مورد معامله قرارگرفته‌است که این رقم حدود 38‌درصد کمتر از حجم فروش گواهی از این بازار ظرف 4روز ابتدایی هفته گذشته است.

فروکش 38‌درصدی خرید گواهی شمش طلا در مقابل صعود 890‌درصدی حجم معاملات در هفته سوم مهر نسبت به هفته دوم این ماه ناچیز تلقی می‌شود. در واقع همچنان میزان حجم فروش هفتگی گواهی شمش طلا در 4 روز ابتدایی هفته‌جاری به‌مراتب بیشتر از میانگین فروش این دارایی در هفته‌های پیش از آغاز جنگ در نوار غزه است. به این ترتیب باید اذعان کرد که همچنان واهمه از تبعات اقتصادی جنگ در نوار غزه سیگنال‌‌‌‌‌‌‌‌ساز اصلی بازار دارایی‌های بر پایه طلا در رینگ داخل بوده و جذابیت معاملات شمش طلا باعث‌شده تا این بازار در جذب نقدینگی سرگردان موفق عمل کند.

احتیاط بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها پابرجا ماند

میانگین نرخ فروش سکه بورسی تا روز دوشنبه 25مهر متاثر از فروکش بهای ارز در بازار داخل تا 285‌هزار‌تومان عقب نشست؛ این در حالی بود که خبر آغاز جنگ در خاورمیانه باعث‌شده بود تا گواهی سکه بورسی در روز 17 مهر ماه مجددا به کانال قیمتی 300‌هزار‌تومان معادل سکه 30‌میلیون‌تومانی صعود کند، اما فروکش اثرگذاری احتمالی این جنگ بر بازار داخل باعث شد تا در وهله اول نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد عقب بنشیند و در ادامه سکه بورسی تا کف کانال قیمتی 28‌میلیون و 250‌هزار‌تومان در روز یکشنبه 24 مهر ماه عقب‌نشینی کند.

اما با انفجار بیمارستانی در غزه و احتمال گسترش جنگ میان نیروهای حماس و اسرائیل به سایر کشورها، مجددا از ساعات ابتدایی روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه 26مهر جریانی افزایشی در بازارها ایجاد و باعث شد تا اواسط روز سکه بورسی 29‌میلیون و 60‌هزار‌تومان و سکه در بازار فیزیکی 29‌میلیون و 200‌هزار‌تومان شود. درحالی‌که ارزش هر گواهی سکه‌برابر یک صدم نرخ فروش آن در بازار فیزیکی است؛ اما سکه بورسی همچنان با نرخی حدود 0.5 تا یک‌درصد ارزان‌تر از سکه فیزیکی معامله می‌شود. این روند بیانگر آن است که فعالان بازار سرمایه درخصوص تثبیت قیمت در سطوح جدید تردید داشته و بنابراین سعی می‌کنند تا معاملات خود را در نرخی پایین‌تر منعقد کنند.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد