اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گزارش آگهی

نقد و بررسی و آشنایی با شبکه trc20

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید، حتما با ترون آشنایی دارید. ترون یکی از ارزهای دیجیتال معروف بازار است که عمر کوتاهی داشته و در سال 2017 به وجود آمده است.

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید، حتما با ترون آشنایی دارید. ترون یکی از ارزهای دیجیتال معروف بازار است که عمر کوتاهی داشته و در سال 2017 به وجود آمده است. با وجود اینکه این رمزارز چندان قدیمی نیست و سابقه رقبای خود را ندارد، از زمانی که وارد بازار شده به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که نسبت به دیگر رمزارزها دارد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. تمامی این ویژگی‌ها و مزایا از استاندارد trc20 نشئت می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم به معرفی رمزارز ترون پرداخته و بلاکچین پشت آن را بررسی کنیم و در نهایت دلایل برتری شبکه ترون نسبت به سایر رمزارزها را بیان کنیم. پس اگر در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنید، تا پایان همراه ما باشید.

آشنایی مقدماتی با ترون و تاریخچه آن

ترون یک سیستم غیرمتمرکز مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین است که امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند را دارد و برای تایید تراکنش‌ها از اجماع اثبات سهام وکالتی (DPoS) استفاده می‌کند. ترون در سال 2014 توسط خالق مشهور آن یعنی جاستین سان به وجود آمد و از سال 2017 زیر نظر بنیاد ترون که در سنگاپور قرار دارد، فعالیت می‌کند.

بسته به نوع بلاکچین آن‌ها، رمزارزها به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. بعضی از رمزارزها بلاکچین مخصوص به خود را دارند که از این دسته می‌توان به بیت کوین و اتریوم اشاره کرد. بعضی از رمزارزها نیز هستند که بلاکچین جداگانه نداشته و از بلاکچین رمزارزهای دیگر برای ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. ترون در ابتدا از نوع دوم بود و بر بستر شبکه اتریوم، یعنی ERC20 فعالیت می‌کرد. در سال 2018، این روند تغییر کرد و ترون تبدیل به یک ارز دیجیتال با بلاکچین مستقل تبدیل شد.

یکی دیگر از اتفاقات مهم تاریخچه ترون، خریداری بیت تورنت است. بیت تورنت یکی دیگر از رمزارزهای بازار بود که با تمرکز بر تولیدکنندگان محتوا به وجود آمده بود و قصد داشت کاری کند که تولیدکنندگان محتوا کنترل بیشتری روی محتواهای خود و مالکیت معنوی آن‌ها داشته باشند. ترون در سال 2018 ترون موفق شد مالکیت بیت تورنت را به دست آورد و قدرت خود در بازار را بیشتر کند.

استاندارد trc20 چیست؟

استاندارد trc20 مجموعه‌ای از قوانین برای ساخت توکن بر بستر بلاکچین ترون و بر پایه قراردادهای هوشمند است. TRC20 به دلیل امکانات مختلف و مزیت‌هایی که دارد یک رقیب جدی برای شبکه اتریوم و استاندارد ERC20 به شمار می‌رود. trc20 ویژگی‌ها و مزایای خاصی دارد که قبل از آن در کم‌تر بلاکچینی دیده می‌شد و به همین دلیل هم رقیبی سرسخت برای بلاکچین اتریوم، یعنی ERC20 به شمار می‌رود. مهم‌ترین مزیت ترون سرعت بالای انجام تراکنش‌هاست. به طور متوسط هر تراکنش در شبکه trc20 تنها سه دقیقه زمان می‌برد، درحالی‌که انجام همان تراکنش در شبکه بلاکچین اتریوم حدود پانزده دقیقه زمان خواهد برد. علاوه‌برآن، برای تایید تراکنش‌ها در شبکه ترون به منابع کم‌تری نیاز است. به‌طورکلی بلاکچین ترون به‌گونه‌ای طراحی شده که تا جای ممکن بهینه باشد. در ادامه به برخی دیگر از مزایای شبکه ترون می‌پردازیم.

در شبکه ترون تراکنش‌ها به‌صورت همتا به همتا (Peer to Peer) انجام می‌شوند.

شبکه ترون از الگوریتم اجماع اثبات سهام وکالتی استفاده می‌کند که از سایر روش‌ها بهینه‌تر است.

ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در بلاکچین ترون ساده‌تر است.

شبکه trc20 مقیاس‌پذیری بالایی دارد.

امکان ساخت قراردادهای هوشمند در آن وجود دارد.

قوانین استاندارد trc20

همان‌طور که گفتیم، استاندارد trc20 در واقع مجموعه قوانینی است که برای ساخت توکن در شبکه ترون باید آن‌ها را رعایت کرد. استاندارد شبکه ترون شامل 9 قانون می‌شود که شش مورد از آن‌ها اجباری بوده و باید رعایت شوند؛ اما هفت مورد دیگر اختیاری هستند. در ادامه این قوانین را بیان می‌کنیم.

قوانین اجباری استاندارد trc20

عرضه کل (totalSupply): عرضه کل تعداد کل آن توکن در شبکه ترون را نشان می‌دهد.

تعادل (balanceOf): تعادل میزان موجودی یک کاربر از آن توکن را نشان می‌دهد.

انتقال (transfer): انتقال کار جابه‌جایی مقداری توکن از یک قرارداد هوشمند به یک آدرس مشخص را انجام می‌دهد.

تایید (Approve): تایید به یک شخص ثالث اجازه می‌دهد تا مقداری توکن را از یک کاربر منتقل کند.

انتقال از (Transfer From): این عملکرد به یک شخص ثالث اجازه می‌دهد تا مقداری توکن را از یک کاربر به یک کاربر دیگر منتقل کند.

مجوز (Allowance): مجوز باقی‌مانده توکن‌هایی را که یک شخص ثالث می‌تواند منتقل کند را کوئری می‌کند.

قوانین اختیاری در استاندارد trc20

نام توکن (Token Name): برای راه‌اندازی یک توکن در شبکه ترون باید یک نام برای آن انتخاب کرد.

نماد توکن (SYM): نماد توکن در واقع مخفف نام آن است. برای مثال مخفف نام ترون TRX است.

دقت توکن (Decimals): به حداقل واحد قابل‌تقسیم توکن، دقت توکن گفته می‌شود که می‌تواند تا یک هجدهم باشد.

توکن‌های زیادی وجود دارند که روی شبکه ترون فعالیت می‌کنند؛ اما به‌جرئت می‌توان گفت که مهم‌ترین آن‌ها تتر است. تتر پرطرفدارترین استیبل کوین بازار است که ارزش آن همواره یک دلار بوده و به‌خاطر ثباتی که دارد، بسیاری از تراکنش‌ها در بازار رمزارزها توسط آن انجام می‌شود. تتر روی شبکه‌های مختلفی فعال است که یکی از معروف‌ترین آن‌ها trc20 است. به دلیل کارمزد نسبتا پایین شبکه trc-20 ترون، بسیاری از تراکنش‌های تتر در این شبکه انجام می‌شوند.

تتر شبکه trc20 چه تفاوت‌هایی با تتر شبکه ERC20 دارد؟

با اینکه هر دوی این تترها قیمت یکسانی دارند؛ اما چون در شبکه‌های مختلفی معامله می‌شوند، چند تفاوت نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نحوه اجماع: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های استاندارد trc20 با استاندارد ERC20 در نحوه اجماع آن‌هاست. trc20 از الگوریتم اثبات سهام وکالتی استفاده می‌کند؛ اما ERC20 به الگوریتم اثبات سهام متکی است.

میزان کارمزد: تراکنش‌هایی که در شبکه ترون انجام می‌شوند، کارمزد بسیار کم‌تری نسبت به شبکه اتریوم دارند.

سرعت تراکنش‌ها: همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه ترون بیشتر از شبکه اتریوم است.

شناخته شده بودن و پشتیبانی در صرافی‌ها و والت‌های مختلف: با اینکه هر دو از بلاکچین‌های شناخته شده هستند؛ اما شبکه اتریوم در کیف پول‌ها و صرافی‌های بیشتری پشتیبانی می‌شود.

استاندارد trc20؛ تحولی در کارایی بلاکچین‌ها

در این مقاله سعی کردیم استاندارد trc20 را معرفی کنیم و به بررسی دقیق بلاکچین ترون بپردازیم. بلاکچین ترون با برطرف‌کردن مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت، در حال حاضر یکی از کارآمدترین بلاکچین‌های جهان به شمار می‌رود. شبکه trc-20 ترون میزبان بسیاری از توکن‌ها از جمله توکن تتر است. به‌خاطر داشته باشید که برای خرید هر رمزارز باید مستقلا درباره آن تحقیق کرده و با آگاهی کامل دست به معامله در بازار ارزهای دیجیتال بزنید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد