اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

شوک جدید به ایران؛ 6 میلیارد دلار ایران دوباره بلوکه می‌شود؟

بلومبرگ در خبری مدعی شد که مقامات کاخ سفید در طرحی به بررسی امکان مسدودسازی دوباره 6 میلیارد دلار از منابع ارزی حاصل از فروش نفت ایران که به عنوان بخشی از توافق تبادل زندانیان، آزاد شده و به بانک قطری واریز شده بود، می‌پردازد.

بلومبرگ در خبری مدعی شد که مقامات کاخ سفید در طرحی به بررسی امکان مسدودسازی دوباره 6 میلیارد دلار از منابع ارزی حاصل از فروش نفت ایران که به عنوان بخشی از توافق تبادل زندانیان، آزاد شده و به بانک قطری واریز شده بود، می‌پردازد.

بلومبرگ مدعی شده در بحبوحه انتقادات فزاینده دو حزب پس از حمله گروه حماس به اسرائیل، مقامات دولت بایدن امکان توقیف مجدد 6 میلیارد دلار پول نفت ایران را که به عنوان بخشی از مبادله زندانیان آزاد شده بود، باز می‌گذارند.

به نوشته بلومبرگ، 6 میلیارد دلار دارایی آزاد شده ایران، به کانون انتقاد از رویکرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و کانون تحقیقات در مورد نقش ادعایی ایران در حمله اول هفته تبدیل شده است.

یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه گفت که آژانس‌های اطلاعاتی هنوز هیچ مدرکی در دست ندارند که نشان دهد ایران در این حمله‌ای مشارکت داشته یا از قبل از جزئیات طرح‌های حماس مطلع بوده است. اما به گفته این مقام، که به شرط ناشناس ماندن درباره اطلاعات حساس صحبت کرد، این آژانس‌ها مدعیند ایران می‌دانست که حماس در حال طراحی اقداماتی علیه اسرائیل است.

قرار است ایران به 6 میلیارد دلار بلوکه شده مورد مناقشه به عنوان بخشی از معامله ماه گذشته دسترسی داشته باشد. اما جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها در کنگره خواستار اعمال مجدد این بلاک شده‌اند و دولت بایدن در حال بررسی این گزینه است.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری روز چهارشنبه گفت که دولت تحریم های جدید علیه ایران را رد نمی کند و افزود که «از نظر اقدامات احتمالی آینده، چیزی را از روی میز حذف نخواهد کرد.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه‌شنبه در شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: « 6 میلیارد دلار ممکن است در هر زمان «دوباره مسدود» شود. او گفت: «هیچ‌ بخشی از آن‌ها برداشت نشده است. هیچ کدام خرج نشده است. بنابراین همه چیز هنوز در یک بانک قطری است و این گزینه‌ای است که در دسترس ماست.»

موضوع چگونگی رسیدگی به این 6 میلیارد دلار نشان دهنده مشکل تعادلی است که دولت بایدن با آن مواجه است، زیرا حمله حماس سیاست‌های دولت را در سراسر خاورمیانه به هم ریخته است. بایدن با گام‌های آزمایشی برای کند کردن برنامه هسته‌ای ایران و مذاکره برای آزادی زندانیان دوتابعیتی، سعی کرده تنش‌ها با تهران را افزایش ندهد.

اما این استراتژی مجدداً مورد تردید است و هر اقدامی برای تصاحب مجدد منابع مالی ایران به اصطکاک با تهران دامن می‌زند و باعث پیروزی منتقدان دولت می‌شود که مدعیند این توافق از همان ابتدا به ساکن اشتباه بوده است.

6 میلیارد دلار آزاد شده در مبادله زندانیان به کانون اصلی انتقادات کنگره تبدیل شده است. میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا، روز چهارشنبه، با انتشار بیانیه‌ای از اقدام برای مسدود کردن این دارایی دفاع کرد.

این ماجرا همچنین به عنوان یک موضوع کمپین انتخاباتی برای نامزدهای دموکرات در ایالت‌های مهم یا ایالت‌هایی که در انتخابات 2020 به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق رای داده بودند، ظاهر شد. چهار نامزد، از جمله رئیس کمیته بانکی سنا، گفته‌اند که از مسدود ماندن دارایی‌ها تا زمانی که نقش ادعایب ایران در حملات به اسرائیل مشخص شود، حمایت می‌کنند.

شرود براون، سناتور دموکرات از اوهایو در بیانیه‌ای گفته اولویت کنگره در حال حاضر باید ارائه کمک‌های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه قوی برای حمایت از اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حمله حماس باشد. او ادعا کرده: «در حالی که ما تلاش می کنیم تا هر کسی که از تروریسم حمایت می کند پاسخگو باشد، دولت باید 6 میلیارد دلار دارایی ایران را مسدود کند».

سناتور دموکرات باب کیسی از پنسیلوانیا از جمهوری‌خواهان به دلیل «گمراه کردن عمدی مردم آمریکا» در مورد 6 میلیارد دلار انتقاد کرد و گفت: «هیچ یک از بودجه تحریم‌ها به ایران منتقل نشده است». اما او همچنین ادعا کرد: «این سرمایه‌ها باید مسدود بماند تا زمانی که ما بتوانیم تعیین کنیم که آیا ایران در این حمله نقشی داشته و واکنش مناسب آمریکا باید چه باشد».

برچسب ها :
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد