اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

عربستان اولین قطار هیدروژنی را در خاورمیانه آزمایش می‌کند

از آنجایی که عربستان به دنبال حمل و نقل بدون تولید آلاینده است، قصد دارد نخستین قطار هیدروژنی را در خاورمیانه آزمایش کند.

به گزارش سایت طلا و به نقل از رویترز، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور آزمایش اولین قطار هیدروژنی را در خاورمیانه آغاز خواهد کرد.

این مقام دولتی در جریان اجلاس هفته آب و هوای MENA سازمان ملل در ریاض گفت: این [قطار] برای هفته آینده آزمایش خواهد شد و امیدوارم طی چند ماه آینده ما اولین قطار هیدروژنی را در خاورمیانه داشته باشیم.

یک قطار هیدروژنی نوع خاصی از قطار است که الکتریسیته تولید می‌کند و با استفاده از پیل‌های سوختی هیدروژنی، سیستم رانش خود را نیرو می‌دهد. این قطارها در زمان استفاده، آلایندگی برابر با صفر دارند که آنها را نسبت به قطارهای معمولی دیزلی از نظر زیست محیطی به گزینه‌ای سازگارتر تبدیل می‌کند.

قطارهای هیدروژنی چطور کار می‌کنند؟

همه چیز با یک واکنش شروع می‌شود. یک برهمکنش شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن موجب تولید انرژی در سلول‌های سوختی هیدروژن می‌شود. گاز هیدروژن در مخازن پرفشار داخل قطارهای هیدروژنی نگهداری می‌شود.

در پیل سوختی، هیدروژن ذخیره شده با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می‌شود تا انرژی تولید کند و بخار آب تنها محصول جانبی این واکنش است. در نهایت، موتورهای الکتریکی که چرخ‌های قطار را به حرکت در می‌آورند توسط این الکتریسیته به حرکت در می‌آیند.

یک قطار هیدروژنی به لطف موتورهای الکتریکی خود که نیروی محرکه را فراهم می‌کنند، حرکت می‌کند. قطارهای هیدروژنی می‌توانند به سرعت و سطوح عملکردی مشابه قطارهای دیزلی یا الکتریکی دست یابند.

حجم مخازن هیدروژن یک قطار هیدروژنی تعیین می‌کند که چقدر مسیر را می‌تواند طی کند. از آنجایی که قطارهای هیدروژنی می‌توانند مشابه قطارهای دیزلی سوخت‌گیری شوند، برای حمل و نقل در مسافت‌های طولانی مناسب هستند.

مزیت اصلی قطارهای هیدروژنی این است که آنها فقط بخار آب را از اگزوز خود خارج می‌کنند که هیچ اثر نامطلوبی برای محیط زیست ندارد. بنابراین آنها یک انتخاب سالم و سازگار با محیط زیست برای حمل و نقل ریلی هستند.

در مناطقی که تلاش می‌شود انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش و گزینه‌های حمل ‌و نقل پاک‌تر ترویج یابد، قطارهای هیدروژنی بیشتر و بیشتر رایج خواهند شد. آنها به ویژه در مکان‌هایی که نصب کابل‌های برق یا ریل‌های اضافی برای برق‌رسانی به ریل قطار، عملی یا مقرون به صرفه نیست، مفید هستند.

با این حال، برای حمایت از پذیرش گسترده قطارهای هیدروژنی، زیرساخت‌های تولید، ذخیره و انتقال هیدروژن باید بیشتر توسعه یابد. برنامه‌های عربستان سعودی برای آزمایش اولین قطار هیدروژنی خاورمیانه در هفته آینده گام بزرگی در این راستاست.

اولین قطار کاملا هیدروژنی

یک قطار موسوم بعه Coradia iLint اولین قطار مسافربری در جهان بود که منحصراً با انرژی هیدروژن حرکت می‌کرد. شرکت فرانسوی چندملیتی حمل و نقل ریلی «آلستوم» آن را ساخته و راه‌اندازی کرده و تا به امروز نیز فعال است.

در واقع، معرفی آن در سال ۲۰۱۶ نقطه عطفی در پیشرفت فناوری پیل سوختی هیدروژنی مبتنی بر قطار بود. برد این قطار در حال حاضر بسته به مدل و شرایط خاص آن تقریباً حدود ۱۰۰۰ کیلومتر با یک مخزن هیدروژن است و برای خدمات ریلی منطقه‌ای و شهری طراحی شده است، به این معنی که معمولاً می‌تواند تعداد مشابهی از مسافران در قطارهای دیزلی معمولی را در خود جای دهد.

این نخستین قطار هیدروژنی برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۸ در آلمان فعالیت تجاری خود را آغاز کرد.

انتهای پیام

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد