اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اجرام آسمانی مرموزی که دانشمندان را گیج کرده‌اند

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا در حین رصد سحابی شکارچی، طبقه‌بندی جدید و مرموزی از اجرام آسمانی را آشکار کرد.

به گزارش سایت طلا،اجرام دوگانه‌ای شبیه جرم مشتری یا «JUMBO»‌ها دسته‌بندی جدید و عجیبی از جهان‌ها هستند که به نظر می‌رسد در طبقه‌بندی‌های موجود نمی‌گنجند و حتی دانشمندان را متحیر کرده اند.

جامبو‌ها از نظر جرم شبیه مشتری هستند، اما نمی‌توانند سیاره باشند، زیرا به دور یک ستاره مادر نمی‌چرخند و برای ستاره بودن هم بسیار کوچک هستند. جامبو‌ها که اتمسفرشان از بخار و متان تشکیل شده، دارای دمای جهنمی هزار درجه سانتیگراد هستند.

جامبو‌ها در تصاویر جدیدی از سحابی شکارچی که به وسیله آژانس فضایی اروپا (ESA) منتشر شده، شناسایی شده‌اند و جزئیات بی‌سابقه‌ای را نشان می‌دهند.

به گفته این آژانس، داده‌های تلسکوپ‌های زمینی وجود جامبو‌ها را قبل از شناسایی رسمی به وسیله جیمز وب تایید می‌کردند.

مارک مک کاگرین در ESA به گاردین گفت: ما به دنبال این اشیای بسیار کوچک بودیم و آن‌ها را پیدا کردیم. ما آن‌ها را به کوچکی سیاره مشتری، حتی نیمی از جرم مشتری می‌بینیم که شناور هستند و به ستاره‌ای متصل نیستند.

بعضی از JUMBO‌ها به صورت جفت هستند، مانند منظومه‌های خورشیدی دوتایی که دارای ۲ ستاره هستند. تلسکوپ جیمز وب تاکنون در مجموع حدود ۴۰ جفت JUMBO را رصد کرده است.

اگرچه JUMBO‌ها برای ستاره بودن خیلی کوچک هستند، اما این به این معنی نیست که آن‌ها سیاره هستند. آن‌ها همچنین داغ و گازدار هستند و حدود یک میلیون سال سن دارند که از نظر نجوم «نوزاد» محسوب می‌شوند.

از آن‌جا که آن‌ها غول‌های گازی شبیه مشتری هستند و شباهتی به زمین یا مریخ از نظر صخره‌ای بودن ندارند، بعید است که JUMBO‌ها دارای مخازن آب مایع باشند. همین موضوع تصور میزبانی از حیات بیگانه را در مورد آن‌ها رد می‌کند.

به همین خاطر است که دانشمندان ESA و ناسا را گیج کرده‌اند، چراکه نظریه‌های کنونی تشکیل سیاره‌ها اساساً وجود آن‌ها را توجیه نمی‌کنند. همچنین از طریق فرآیندی که باعث پیدایش ستارگان در داخل یک سحابی می‌شود، نمی‌توان اجرامی به اندازه مشتری را شکل داد.

سحابی ابر عظیمی از غبار و گاز است که فضای بین ستارگان را اشغال کرده و به عنوان جایگاهی برای ستارگان جدید عمل می‌کند. سحابی‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که ستاره‌ای بزرگ‌تر از خورشید ما شروع به نابود شدن می‌کند و باد خورشیدی گازی از خود ساطع می‌کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد