اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

خریداران شاهین از سکه بازان بیشتر سود کردند!

خودروسازی سایپا فاکتور کردن شاهین را کُند کرد همین اتفاق روی قیمت بازاری این خودروی تاثیر منفی گذاشته و طی یک ماه قیمت این خودرو حدود 5.5 درصد در بازار رشد کرده است.

خودروسازی سایپا فاکتور کردن شاهین را کُند کرد همین اتفاق روی قیمت بازاری این خودروی تاثیر منفی گذاشته و طی یک ماه قیمت این خودرو حدود 5.5 درصد در بازار رشد کرده است.

بررسی اطلاعات منتشر شده سایپا در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد این خودرو در مرداد تنها 26 درصد از شاهین های تولیدی خود را برای مشتریان فاکتور کرده است. این اتفاق سبب شده تا قیمت بازاری این خودرو در بازه یک ماهه مرداد 1402 صعودی حول و حوش 5.5 درصدی را به خود دیده است. این در حالیست که بازده سرمایه گذاری در بازار سکه در یک ماهه مرداد در بیشترین حالت حدود 4 درصد تخمین زده می شود. بازه دهی سکه امامی در دومین ماه از فصل تابستان حدود 4 درصد بود. سوددهی ربع سکه در جایگاه دوم قرار داشت و خریداران ربع سکه حول و حوش 3.6 درصد بابت سرمایه گذاری خود سود کسب کردند. سرمایه گذاری روی نیم سکه هم در یک ماهه مرداد نزدیک به 2 درصد سود را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورد. بی تردید بخشی از سود کسب شده توسط شاهین سواران از محل نحوه عرضه این خودرو توسط سایپا رقم خورده است.

نکته قابل تامل درباره تولید شاهین این است که نارنجی های جاده مخصوص در مرداد سال جاری کمترین تیراژ تولید شاهین را در کارنامه خود ثبت کردند. این خودروساز براساس اطلاعاتی که در سایت کدال منتشر کرده است طی دومین ماه از فصل تابستان سال جاری، حدود دو هزار و 570 دستگاه شاهین را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است. این تیراژ تولید حتی از تولید شاهین در فروردین امسال نیز کمتر است. خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص در اولین ماه سال به رقم تعطیلی دو هفته نوروز توانسته بود تیراژ تولید نزدیک به دو هزار و 900 دستگاهی شاهین را در صورت های مالی خود درج کند. بیشترین تولید شاهین مربوط به خرداد 1402 بوده است. طی آخرین ماه از فصل بهار امسال خطوط تولید سایپا شاهد خروج حدود پنج هزار و 380 دستگاه شاهین بود. خودروسازی سایپا در تیر امسال نیز همین روند را در تولید شاهین ادامه داد و توانست نزدیک به پنج هزار و 330 دستگاه از این خودرو را تکمیل کند. تولید اردیبشهت این خودرو در جایگاه سوم تیراژ تولید قرار دارد. نارنجی های جاده مخصوص در دومین ماه از فصل بهار توانستند بیش از پنج هزار دستگاه شاهین را تولید کنند.

با توجه به اطلاعات ارائه شده خودروسازی سایپا نه تنها در مرداد امسال کمترین تیراژ تولید شاهین را در کارنامه خود ثبت کرده بلکه افت تولید ماهانه این خودرو در مرداد سال جاری به نسبت تیر امسال حول و حوش 51 درصد بوده است.

وضعیت فروش شاهین نیز تابعی از تولید این خودرو است. این خودروساز در فروردین امسال حدود دو هزار و 20 دستگاه شاهین فروخته است. در اردیبهشت امسال این تیراژ عرضه به بیش از پنج هزار و 120 دستگاه رسید. سایپایی ها روند رشد فروش شاهین را در خرداد نیز ادامه داده و در آخرین ماه از فصل بهار حول و حوش پنج هزار و 350 دستگاه شاهین را برای مشتریان فاکتور کردند. عرضه شاهین در اولین فصل تابستان تیراژ حول و حوش چهار هزار و 950 فروش را به نام خود ثبت کرد. اما در مرداد تیراژ فروش شاهین افتی حدود 86 درصدی را تجربه کرد و به حول و حوش 690 دستگاهی رسید.

خودروسازی سایپا چندی پیش در خبری تلاش کرد تا ارائه آمارهای مقایسه مسان تولید و عرضه در سال جاری با مدت مشابه سال گذشته نشان دهد که وضعیت عرضه شاهین افزایش قابل ملاحظه یافته است. البته آمار تجمعی تا پایان مرداد 1402 نیز خبر نارنجی های جاده مخصوص را تایید می کند اما آنچه منجر به اعتراض مشتریان شاهین شده کاهش تیراژ سنگین این خودرو در پنجمین ماه سال است. این کاهش عرضه خود را در رشد قیمت بازاری شاهین در یک ماهه مرداد امسال نیز به خوبی نشان داده است. شاهین در یک ماهه حدود 5.5 درصد رشد بازاری قیمت را در کارنامه خود ثبت کرده است.

در ارتباط با خبر خودروسازی سایپا یک نکته دیگر نیز قابل تامل است و آن نسبت تیراژ فروش به تولید است. خودروسازی سایپا براساس اطلاعات منتشر شده خود در سایت کدال سازامن بورس تا پایان دومین ماه از فصل تابستان 1401 حول و حوش 10 هزار و 160 هزار دستگاه شاهین تولید کرد. اما در همین بازه بیش از 9 هزار و 870 دستگاه شاهین را برای متقاضیان فاکتور کرد. بنابراین تا پایان مرداد سال گذشته خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص حدود 97 درصد از شاهین هایی که تولید کرده را به بازار عرضه کرده است. اما به رغم رشد تولید و فروش تا پایان مرداد سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته، شاهد هستیم که این خودروساز حدود 12 درصد کمتر شاهین های تولیدی خود را در دسترس متقاضیان قرار داده است. غول نارنجی جاده مخصوص تا پایان دومین ماه از فصل تابستان امسال حول و حوش 21 هزار و 180 دستگاه شاهین تولید کرده اما حدود 18 هزار و 140 دستگاه از این تیراژ تولید را فاکتور کرده است. بنابراین نسب تولید به فروش شاهین در سال جاری 85 درصد بوده است.

این روند در عرضه شاهین گمانه کاهش عرضه برای دریافت مجوز افزایش قیمت را به ذهن متبادر می کند.

سایپایی ها در اردیبهشت امسال بعد ار دریافت مجوز افزایش قیمتی که در فروردین 1402 از شورای رقایت دریافت کردند به یک باره فروش شاهین را به نسبت فروردین حدود 153 درصد افزایش دادند. حتی خودروسازی سایپا در اردیبهشت سال جاری با شارژی که از ناحیه دریافت مجوز افزایش قیمت شده بود حدود 115 دستگاه بیشتر از تولید دومین ماه از فصل بهار برای متقاضیان این خودرو را فاکتور کرد. نارنجی های جاده مخصوص در اردیبهشت امسال حدود پنج هزار دستگاه شاهین تولید کردند اما بیش از پنج هزار و 120 دستگاه شاهین را با مشتریان واگذار کردند.

باید منتظر ماند و دید در آخرین ماه از تابستان 1402 تولید و فروش شاهین چه سمت سوی پیدا می کند. آیا روند مرداد امسال تکرار می شود یا اینکه خودروسازی سایپا رشد فروش را در دستور کار قرار می دهد؟

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد