اونس طلا2337.84
مظنه14,676,000
18 گرم3,387,900
ارزش سکه33,065,028
قدیم (بهار)37,000,000
جدید (امامی)40,400,000
نیم23,500,000
ربع14,300,000

اظهارات جدید بلینکن علیه برنامه اتمی ایران

وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به تصمیم ایران برای ممانعت از حضور برخی بازرسان هسته‌ای سازمان ملل واکنش نشان داد.

به گزارش سایت طلا،آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد تصمیم ایران برای ممانعت از حضور برخی بازرسان هسته‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد که این کشورعلاقه‌ای ندارد یک نقش مسئولانه در برنامه هسته‌ای خود داشته باشد.

به نوشته رویترز، این اظهارات حاکی از آن است که واشنگتن نسبت به تمایل تهران برای مشارکت جدی در محدود کردن برنامه هسته‌ای خود تردید دارد.

شنبه گذشته، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام ایران در ممنوعیت بازرسان متعدد منصوب به این کشور را محکوم کرد؛ عملی که به زعم او مانع نظارت آژانس بر فعالیت‌های اتمی تهران می‌شود.

ایران گفته که به درخواست ایالات متحده و سه متحد اروپایی از تهران برای همکاری فوری با آژانس مستقر در وین در مورد موضوعاتی از جمله منشا آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده پاسخ می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول راستی‌آزمایی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای منحل‌شده 2015 بود که بر اساس آن تهران برنامه هسته‌ای خود را در ازای کاهش تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل محدود کرد.

تلاش برای احیای این توافق که در آن زمان رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد، حدود یک سال پیش شکست خورد و واشنگتن به دنبال راه جدیدی برای وادار کردن تهران به محدود کردن برنامه هسته‌ای خود است.

بلینکن در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شده: «ما تلاش کردیم که به صورت غیر مستقیم با ایران و همچنین با شرکای اروپایی و حتی با چین و روسیه کار کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی به توافق هسته‌ای ایران بازگردیم. اما ایران نمی‌توانست یا نمی‌خواست این کار را انجام دهد...همین هفته پیش ما دیدیم که آن‌ها بازرسان آژانس را که برای انجام کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حیاتی هستند تا اطمینان حاصل کنند ایران به هر تعهدی که دارد پایبند است را حذف کرد که نشان دهنده این است که ایران در واقع علاقه‌ای به این ندارد که یک نقش مسئولانه داشته باشد.»

اقدام تهران موسوم به «عدم تعیین» از بازرسان مجاز است. دولت‌ها عموماً می‌توانند بازرسانی را که برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای آنها بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و توافقنامه پادمان هر کشور با آژانس تعیین شده‌اند، وتو کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد