اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

واکنش بلینکن به توافق مبادله زندانی میان ایران و آمریکا

وزیر خارجه آمریکا به اجرایی شدن توافق مبادله زندانی میان ایران و آمریکا واکنش نشان داد.

به گزارش سایت طلا،«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا امروز دوشنبه درباره جاسوس‌های آمریکایی که به عنوان بخشی از توافق مبادله زندانی میان تهران و واشنگتن آزاد شده‌اند اظهار نظر کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت که با «آمریکایی‌ها آزادشده از ایران» گفت‌وگو کرده است. او همچنین ضمن تشکر از مقام‌های عمان، سوئیس و قطر از شهروندان کشورش خواست از سفر به ایران خودداری کنند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد مذاکرات برای توافق مبادله زندانی کاملاً از روابط واشنگتن و تهران جدا است.

پیش از این جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم گفته بود واشنگتن توافق مبادله زندانی میان آمریکا و ایران را گامی اعتمادساز میان دو کشور نمی‌داند.

منابع خبری پیش از این گزارش داده‌اند هواپیمای حامل پنج آمریکایی که قرار بود به عنوان بخشی از مبادله توافق زندانی میان تهران و واشنگتن آزاد شوند امروز دوشنبه تهران را به مقصد دوحه ترک کرد.

آزادی این پنج آمریکایی در ازای آزادی پنج ایرانی صورت گرفت که واشنگتن آنها را به اتهامات مختلف از جمله نقض تحریم‌ها بازداشت کرده بود.

یک منبع مطلع به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «یک هواپیمای قطری که حامل این پنج زندانی و دو نفر از خویشاوندان آنها و سفیر قطر است تهران را ترک کرده است.»

طبق نوشته خبرگزاری فرانسه این مبادله زندانی بعد از آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که در کره جنوبی مسدود شده بود صورت گرفت.

امروز همچنین خبرگزاری «رویترز» گزارش داد قطر به واشنگتن و تهران اطلاع داده وجوه مسدودی ایران به ارزش ۶ میلیارد دلار از کره جنوبی به بانک‌هایی در دوحه منتقل شده است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز درباره توافق مبادله زندانی با ایران، ضمن رد ادعاها مبنی بر پرداخت پول به تهران در ازای آزادی پنج زندانی آمریکایی، تاکید کرد: «آن ۶ میلیارد دلار،‌ پول خود ایران است».

با این حال میلر مدعی شد: «اگر ببینیم ایران در حال تلاش برای انجام اقداماتی است که ناقض این توافق و نقض تحریم‌های ما یا برداشت پول برای مصارف غیر بشردوستانه است، توانایی مسدود کردن دوباره آنها را داریم».

واشنگتن در سال ۲۰۱۸ چندین میلیارد دلار از دارایی‌های ناشی از فروش نفت ایران به کره جنوبی را پس از خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) مسدود کرد.

تلاش‌های کره جنوبی از آن زمان تا کنون برای تحویل این دارایی‌ها به ایران با مخالفت آمریکا روبرو شده بود. با این حال، منابع خبری روز ۱۹ مرداد ماه گزارش دادند ایران و آمریکا با آزادسازی این دارایی‌ها در ازای مبادله چند زندانی میان دو طرف توافق کرده‌اند.

بلینکن امروز دوشنبه مدعی شد دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی از روز اول برای استفاده‌های بشردوستانه در دسترس مردم ایران قرار داشته‌اند.

وی اضافه کرد: «ما مکانیسم‌هایی در اختیار داریم که ما را قادر می‌کند بر هزینه‌کرد دارایی‌های آزادشده ایران نظارت کنیم.»

او درباره دارایی‌های آزاد‌شده ایران گفت: «در خصوص منابع، فکر می‌کنم مهم است که خیلی صریح باشیم که این توافق مستلزم چه چیزهایی بود. همان‌طور که می‌دانید این توافق مستلزم دستیابی ایران به پول خودش است. پولی که در نتیجه فروش نفت توسط ایران در یک بانک کره‌ای انباشته شده بود. فروش نفت ایران در آن زمان که انجام شده بود قانونی بود. از روز اول، تحریم‌های ما استفاده از منابع برای مقاصد بشردوستانه را معاف کرده بود چون هدف ما صدمه زدن به مردم ایران نیست. مشکل اساسی ما رژیم ایران است. از روز اول این پول‌های ایران که در یک بانک کره‌ای بودند همیشه برای استفاده به عنوان مقاصد بشردوستانه در دسترس ایران قرار داشته‌اند اما بنا به دلایل فنی متعدد آنها قادر به دسترسی به آن وجوه در جایی که قرار داشتند نبودند. بنابراین این وجوه به بانک دیگری منتقل شدند.»

توافق مبادله زندانی با واکنش‌های گسترده در آمریکا روبرو شده و بسیاری از قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه به شدت از بایدن بابت آن انتقاد کرده‌اند.

انتهای پیام/

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد