اونس طلا2337.71
مظنه14,456,000
18 گرم3,337,100
ارزش سکه32,569,368
قدیم (بهار)37,300,000
جدید (امامی)40,300,000
نیم23,500,000
ربع14,300,000

دیدار «پوتین - کیم» چگونه مسیر جنگ اوکراین را تغییر می‌دهد؟

سردبیر روزنامه رأی الیوم، با انتشار یادداشتی درباره دیدار رئیس جمهور روسیه و رهبر کره شمالی و تاثیر آن بر تغییر مسیر جنگ اوکراین نوشت که توافق دو طرف بر سر توسعه شراکت راهبردی و تبادل تجارب فناوری نظامی، مسیر پیروزی روسیه را هموارتر می‌کند.

به گزارش سایت طلا، بامداد امروز (پنجشنبه، ۱۴ سپتامبر)، رسانه‌های محلی کره شمالی از دعوت رسمی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای سفر به پیونگ‌یانگ خبر دادند و خبرگزاری مرکزی کره شمالی (کِی‌سی‌اِن‌اِی) نیز گزارش داد که پوتین نیز این دعوت کیم برای سفر به کره شمالی را، پذیرفته است. این دعوت از پوتین در جریان دیدار سران دو کشور در شرق روسیه صورت گرفت.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی و فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در این خصوص، نوشت: «رهبران جهان در داشتن هواپیماهای خصوصی در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف برای استفاده در سفرهای خارجی خود به خود می‌بالند و در این خصوص با یکدیگر رقابت هم می‌کنند. اما کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از این امر، با استفاده از یک قطار زرهی ویژه عدول می‌کند. قطاری که قیمت آن ممکن است بیشتر از قیمت چرخ های یک هواپیمای جامبوی ساخت آمریکا که اکثر سران عرب آن را ترجیح می‌دهند و از آن در سفرهای خارجی بسیار نادر خود استفاده کنند، نباشد. کیم جونگ اون از این قطار آخرین بار برای ورود به مرکز فضائی ووستوچنی در استان آمور واقع در شرق روسیه و دیدار با پوتین استفاده کرد. دیداری که ممکن است در تعیین نتیجه جنگ اوکراین به نفع روسیه تاثیر داشته باشد».

در ادامه این یادداشت آمده است: «این دیدار، دیدار سران دو کشور همسایه که دارای مرزهای مشترکی هستند و دشمنی شدیدی با ایالات متحده آمریکا و متحدان غربیش دارند، بود و هدف از آن، توسعه شراکت راهبردی و تبادل تجارب فناوری نظامی بود. مسکو، خواهان موشک‌ها و مهمات برای تجهیز زرادخانه خود که درجنگ اوکراین دچار نقصان شده، است و کره شمالی خواهان فناوری ماهواره‌ای برای نظارت نظامی (جاسوسی)، است. بویژه که طی دو نوبت موفق نشده است ماهواره خود را در مدار جو قرار دهد. ضمن این‌که، این کشور به دنبال دستیابی به فناوری پیشرفته ساخت زیردرایی هسته‌ای که بتوان آن را به به موشک‌های هسته ای دوربرد مجهز کرد، است».

بر اساس این گزارش، کارشناسان و متخصصان صنعت موشک‌سازی، تولید مهمات، گلوله‌های توپ‌خانه‌ای پیشرفته ضد زرهی، ساخت موشک با بردهای مختلف، فرماندهان ارشد ارتش کره شمالی در هیأت همراه کیم‌جونگ اون حضور داشتند.در مقابل هیأت روسی به ریاست «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه را شماری از افسران ارشد ارتش و متخصصان صنایع نظامی همراهی می‌کردند. امری که نشان‌دهنده کههدف واقعی این نشست تاریخی بود، یعنی به کارگیری تمام توان نظامی دو کشور برای دستیابی به یکپارچگی نظامی و تحمیل شکست بزرگ به دشمن مشترک یعنی آمریکا در جنگ کنونی اوکراین!

به باور عطوان، اهمیت این نشست در بلند شدن فریاد زودهنگام آمریکا و نگرانی از پیامدهای فاجعه بار ان برای واشنگتن و متحدانش، نمود یافت. در همین راستا نیز کاخ سفید هشدارهای متعددی صادر کرد که نتیجه ای جز برانگیختن حس دلسوزی نداشت. در مهمترین بیانیه کاخ سفید آمده است:«کره شمالی اگر به روسیه سلاح و مهمات برای حمایت از موقعیت آن در جنگ اوکراین بدهد، بهای گزافی برای آن خواهد پرداخت».

سردبیر روزنامه رأی الیوم با کاستن اهمیت این تهدید واشنگتن نوشت: «این فریاد روباهی است که در دام افتاده و نمی‌داند چگونه رفتار کند. آمریکای بایدن این روزها، راهی جز هشدار و فریاد ندارد، این تهدیدها و هشدارها علیه دو کشوری که در حال حاضر تحت محاصره و تحریم‌های اقتصادی آمریکایی _قدرتمندترین سلاح آمریکایی که به سرعت در حال از دست دادن کارایی خود است _ چه سودی دارد؟ تحریمهای جدید نیز همانند تحریم‌های قدیمی و سابق شکست خواهد خورد و نتایج معکوس خواهد داد.

به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی، کیم جونگ اون زمانی که دیدار با متحد خود پوتین گفت که روسیه در این جنگ به پیروزی بزرگی دست خواهد یافت و ائتلاف آمریکا را که شر بزرگی محسوب می‌شود، اغراق نکرد. زیرا وی از روی رنجش و عنا صحبت نمی‌کند و به میزبانش اطمینان می‌دهد که با تمام توان کنارش خواهد ماند و هر چیز را که در زرادخانه خود از مهمات و موشک‌های قاره پیما دارد ارائه می‌کند، تا کفه ترازوی جنگ به نفع روسیه باشد. او از همان روز اول، آمریکا را مسؤول آغاز این جنگ دانست و شکست آن را پیش بینی کرد. روزنامه نیویورک تایمز نیز دیروز این واقعیت را نادیده نگرفت و نوشت: پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی، یکی از بزرگترین زرادخانه‌های نظامی جهان را در اختیار دارد.

در ادامه این یادداشت آمده‌است، ضدحمله بهاری اوکراین نتوانست دستاورد قابل توجهی داشته باشد و ارسال پهپادها برای حمله به اهداف غیرنظامی در ۶ شهر روسیه با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان مردم روسیه و ایجاد بی‌ثباتی در این کشور با وجود اختلال چندساعته در پروازهای برخی فرودگاه‌ه، بی‌نتیجه بود. ضمن این‌که با کشیده شدن این جنگ به فصل‌های سرد سال، باید گفت که «ژنرال زمستان» و یخبندان، در ماه‌های آتی در کنار ارتش روسیه علیه اوکراین خواهد جنگید. شاید کشته شدن ۷۱۵۰۰ سرباز اوکراینی، زخمی شدن دوبرابر این تعداد و انهدام هزاران تانک و خودروی زرهی در این حمله، بارزترین نشانه‌های نتایج اولیه این جنگ است.

عطوان در ادامه، توجه‌ها را به نکته مهم دیگری در بازی غرب با سرنوشت اوکراین جلب کرد و نوشت: «از آغاز جنگ از ۱۸ ماه پیش تاکنون حتی یک نیروی آمریکا یا ناتو در این جنگ قربانی نشده است. امری که نشان‌دهنده استفاده غیراخلاقی از ارتش و مردم اوکراین در این جنگ است که ناتو با کنترل از راه دور در حال اداره آن است. کسی که با کنترل از راه دور در حال جنگ است، آن هم زمانی که حریفش ابرقدرتی با ۶۵۰۰ کلاهک هسته‌ای و موشک قاره پیمای بالستیک "سرمت" ، هرگز پیروز نخواهد شد».

این نویسنده عرب در ادامه به وضعیت اقتصادی در اروپا اشاره کرد و تصریح کرد: «اقتصاد اروپا در حال فروپاشی است، یورو به سرعت در حال نزول است، در حالی که پیش از شروع جنگ،شرایط عکس این امر بود. اکنون تورم در حال افزایش است و همراه با آن نرخ‌های بهره، هزینه های بالای زندگی و کاهش خدمات عمومی مشکل‌ساز شده است و مخرج مشترک رنج همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. این وضعیت غم انگیز است، امری که ممکن است به گسترش نارضایتی عمومی از این جنگ منجر شود».

سردبیر روزنامه رأی الیوم افزود: «آن‌چه که مسخره به نظر می‌رسد این است که رئیس‌جمهور بایدن که خود، بمب‌های خوشه‌ای و موشک‌های با اورانیوم ضعیف شده را که طبق قوانین بین‌المللی که خود بندهای آن را تنظیم کرده، ممنوع است به اوکراین داده، اکنون زوزه می‌کشد و فریاد می‌زند و به کره شمالی درباره ارائه هرگونه موشک یا خمپاره به مسکو هشدار می‌دهد».

به باور عطوان، کیم جونگ اون تحت هدایت مربی چینی‌اش، رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ و با چراغ سبز او برای موافقت با همه درخواست‌های نظامی روسیه، با پوتین دیدار کرد. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا واشنگتن که خود حمایت ۳۰ کشور عضو ناتو از جمله ابرقدرت‌های هسته‌ای چون فرانسه و بریتانیا را در جنگ اوکراین دارد، از دیدار رئیس جمهور کره شمالی و پوتین می‌هراسد و عصبانی است؟

این نویسنده فلسطینی در خاتمه تصریح می‌کند: «پیروزی آمریکا در جنگ اوکراین، اگر نگوییم غیرممکن است، بسیار دشوار خواهد بود. زیرا روسیه امروز با اتحاد جماهیر شوری در روزهای آخرش در افغانستان فرق دارد. پوتین نیز گورباچف ​​ضعیف نیست. در این میان، کیم جونگ اون که دونالد ترامپ را تحقیر کرد و وی را در ویتنام و سنگاپور شکست داد، در مبارزه با بایدن که تقریباً ناهوشیار و ناتوان است، تردید نخواهد کرد و او را نیز تحقیر خواهد کرد. بایدن نیز، همان‌طور که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان را قربانی کرد، زلنسکی را نیز قربانی خواهد کرد و او را به آتش شکست خواهد انداخت سپس به دنبال راهی با کمترین ضرر و زیان به میز مذاکره خواهد شتافت. هرچند که انتظار می‌رود در انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری شکست بخورد، البته اگر اجازه نامزدی به او داده شود».

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد