اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آمریکا اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران به قطر را صادر کرد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدودشده این کشور از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است.

به گزارش سایت طلا،رسانه‌های آمریکایی بامداد سه‌شنبه از موافقت وزارت امور خارجه این کشور با ارائه معافیت تحریمی برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به بانک‌های قطری خبر دادند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته قبل این مجوز را صادر کرده بود، اما روز دوشنبه (به وقت محلی) اطلاعیه رسمی آن برای کنگره این کشور ارسال کرد.

بر اساس این اطلاعیه که به مشاهده آسوشیتدپرس رسیده، اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر، ذیل توافق مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن صادر شده است.

آسوشیتدپرس در این‌باره گزارش داد: «دولت بایدن با صدور معافیت کلی برای بانک‌های بین‌المللی جهت انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر، بدون نگرانی از نقض کردن تحریم‌های آمریکا، راه را برای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت‌شده در ایران هموار کرد. علاوه بر این، به عنوان بخشی از این توافق، دولت آمریکا هم با آزادی پنج شهروند ایرانی که در این کشور زندانی بودند، موافقت کرده است».

در ادامه این مطلب آمده است: «مفاد کلی توافق مبادله زندانیان بین آمریکا و ایران قبلاً اعلام شده بود و انتظار می‌رفت که معافیت تحریمی برای این منظور ارائه شود. اما بر اساس این اطلاعیه، برای اولین بار است که دولت آمریکا اعلام کرد پنج زندانی ایرانی را به عنوان بخشی از این توافق آزاد می‌کند».

آسوشیتدپرس با حیاتی خواندن انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران از کره جنوبی برای موفقیت توافق مبادله زندانیان، توضیح داد: «این معافیت بدان معنی است که بانک‌های اروپایی، خاورمیانه و آسیایی با تبدیل پول‌های مسدودشده در کره جنوبی و انتقال آن به بانک مرکزی قطر، جایی که قرار است ایران برای خرید کالا‌های بشردوستانه از آن‌ها استفاده کند، تحریم‌های آمریکا را نقض نخواهند کرد».

این خبرگزاری ضمن اشاره به اظهارات منابع مطلع مبنی بر اینکه تبادل زندانی بین آمریکا و ایران احتمالا اوایل هفته آینده انجام خواهد شد، افزود: «به دلیل تحریم‌های متعدد آمریکا بر بانک‌های خارجی جهت جلوگیری از منفعت ایران در معامله با آنها، چندین کشور اروپایی از مشارکت در انتقال پول‌های ایران از کره جنوبی خودداری کرده بودند. هدف معافیت صادره توسط بلینکن کاهش نگرانی آن‌ها در مورد هرگونه خطر تحریم‌های آمریکا است».

به نوشته آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا در اطلاعیه خود برای کنگره، نوشت: «برای تسهیل آزادی آن‌ها (زندانیان آمریکایی)، ایالات متحده متعهد شده است که پنج شهروند ایرانی را که در حال حاضر در آمریکا نگهداری می‌شوند، آزاد کند و اجازه انتقال حدود ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدودشده ایران در [کره جنوبی]را به حساب‌های محدودشده در قطر، جایی که وجوه در آن نگهداری خواهد شد و فقط برای تجارت بشردوستانه در دسترس خواهد بود، صادر نماید».

بلینکن در ادامه توضیح داد: «من تصمیم می‌گیرم که به نفع امنیت ملی آمریکا است که از اعمال تحریم‌ها در رابطه با مؤسسات مالی خارجی در حوزه آلمان، ایرلند، قطر، جمهوری کره و سوئیس چشم‌پوشی شود که برای انجام معاملاتی که در تاریخ ۹ آگوست ۲۰۲۳ یا پس از آن رخ می‌دهد، توسط این مؤسسات ضروری هستند».

وی همچنین افزود: «معافیت‌های تحریمی شامل معاملات شرکت‌هایی مانند شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی ایران می‌شود که قبلاً جریمه شده‌اند تا وجوه مسدودی از حساب‌های جمهوری کره به حساب‌های سوئیس و آلمان، و سپس از آن‌ها به حساب‌های قطر منتقل شده و از این پول‌ها برای تراکنش‌های بشردوستانه مطابق با دستورالعمل‌های کتبی دولت آمریکا استفاده شوند».

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد