اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گزارش آگهی

پرسودترین سرمایه‌گذاری در ایران چه موقعیت هایی است؟

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران می‌تواند موقعیت‌های متنوع و خاصی باشد. به طور سنتی سرمایه‌گذاری بر روی طلا، ارز و بازار سهام از مهم‌ترین و سودآورترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شود.

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران می‌تواند موقعیت‌های متنوع و خاصی باشد. به طور سنتی سرمایه‌گذاری بر روی طلا، ارز و بازار سهام از مهم‌ترین و سودآورترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که هر کدام از این موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در برهه‌های خاصی از زمان سودآوری داشته است. در واقع نمی‌توان انتظار داشت سرمایه‌گذاری در طلا یا هر موقعیت دیگر همواره سودآوری بالایی داشته باشد.

با نگاه به روند اقتصاد و نوع سود دهی موقعیت‌های بیان شده می‌توان درک کرد که هر کدام از این موقعیت‌ها ممکن است تا چند سال روند ثابتی داشته و طی یک بازه زمانی کوتاه و خاص اصلی‌ترین رشد خود را تجربه کرده است. سرمایه‌گذارانی موفق عمل می‌کنند که این بازه‌های زمانی خاص را برای بازارهای مختلف شناسایی کرده و بر اساس آن اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شما می‌توانید امروز در موقعیت‌هایی مانند ارز یا طلا و یا بورس سرمایه گذاری کنید، اما ممکن است تا یک سال سودی بیش از ده درصد نصیب شما نشود. این در حالی است که در بازه‌های خاصی از زمان هر کدام از این موقعیت‌های سرمایه‌گذاری توانستند تا صد درصد و گاهی بیشتر سود دهی داشته باشند. حال سوال اصلی این است که آیا می‌توان به امید باز شدن این بازه زمانی در یکی از این بازارها اقدام به سرمایه‌گذاری کرد و زمان زیادی را برای رسیدن این بازه به انتظار نشست؟

مسلما خیر. یک بعد بسیار مهم و البته پنهان هر سرمایه‌گذاری، دوره سرمایه‌گذاری و بازگشت اصل و سود سرمایه است. یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای سعی می‌کند در دوره کوتاه‌تر سودآوری اصلی خود را داشته باشد. طولانی شدن دوره سرمایه‌گذاری به امید سود ده بودن آن در یک دوره خاص خود به خود به معنی زیان ده بودن موقعیت انتخابی است. حال ما در ادامه می‌خواهیم بدانیم پرسودترین سرمایه‌گذاری در ایران با توجه به موقعیت زمانی کنونی (نیمه دوم سال 2023) چیست؟

شناسایی پرسودترین سرمایه‌گذاری در ایران

به طور کلی برای شناخت پرسودترین سرمایه‌گذاری در ایران باید به چند سوال پاسخ داد. اول این که سرمایه‌گذاری بر اساس چه میزان سرمایه صورت می‌گیرد؟ در واقع حجم سرمایه‌گذاری برای انتخاب موقعیت سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. به طور مثال 5 درصد سودآوری برای حجم کلان از سرمایه، سودآوری فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود اما با کم تر شدن این حجم عملا سودآوری کارایی خود را از دست می‌دهد.

بنابراین اولین نکته‌ای که برای سرمایه‌گذاری با سود بالا باید در نظر داشته باشید این است که با کمتر شدن حجم سرمایه‌گذاری، باید سود ده بودن موقعیت سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند و این خود به خود به معنی افزایش ریسک سرمایه‌گذاری است.

به طور مثال یک سرمایه‌گذار کلان با خرید اوراق قرضه و یا سرمایه‌گذاری در صندوق های درآمد ثابت می‌تواند سودآوری خوبی با ریسک کم داشته باشد؛ اما برای سرمایه‌گذارهای خرد این موقعیت‌های سرمایه‌گذاری نمی‌تواند ارزشی مالی با سود بالا محسوب شود.

همانطور که گفتیم به طور سنتی بازارهای سرمایه‌ای مانند بازار بورس، بازار طلا و بازار ارز توانسته همواره سرمایه خرد و کلان بالایی را به خود جذب کنند؛ اما این موقعیت‌های سرمایه‌گذاری همواره سودآور نبودند. نکته‌ای که وجود دارد این است که شناسایی پرسودترین بازه‌های سرمایه‌گذاری برای این دسته از موقعیت‌ها چندان ساده نیست.

سرمایه گذاری پر سود در ایران

اقتصاد ایران، یک اقتصاد تورمی و دولتی

مسئله ای که وجود دارد این است که اقتصاد ایران به عنوان یک اقتصاد تورمی و دولتی شناخته می‌شود. در این نوع اقتصاد دولت به عنوان بزرگ‌ترین عرضه و تولید کننده موثر ترین نقش در تعیین روند اقتصادی را برعهده دارد. از این رو نمی‌توان صرفا بر اساس موقعیت‌های سرمایه‌گذاری و تمامی دانش اقتصاد، بازه‌های مختلف سرمایه‌گذاری سودآور را شناسایی کرد.

در چنین اقتصادی رانت اطلاعاتی و یا بررسی چند ساله بازار و شناخت رفتار و سیاست‌های دولتی می‌تواند مهم‌ترین ابزارهای موقعیت محسوب شود؛ اما آیا تمامی افراد و سرمایه‌گذاران می‌توانند از این ابزارها استفاده کنند؟ مسلما خیر.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم پرسودترین سرمایه‌گذاری در ایران می‌تواند موقعیت‌هایی مانند بازارهای سرمایه‌ای و طلا و ... باشد اما زمانی این سرمایه‌گذاری با سود بالا همراه می‌شود که شما بدانید مسیر تورم چه زمانی از چه بازاری عبور خواهد کرد.

اما اگر چنین دانش و یا رانت اطلاعاتی در اختیار ندارید که بدانید بازار هدف بعدی در مسیر تورم، کدام بازار یا موقعیت سرمایه‌گذاری است بهتر است استراتژی سرمایه‌گذاری خودتان را تغییر دهید. در کلام ساده‌تر بهتر است تا جایی که می‌تواند فاکتورهایی مانند تورم، واگرایی بازار و تاثیرات دولتی و حکومتی را در موقعیت‌های سرمایه‌گذاری خود کاهش دهید.

به عبارت ساده‌تر شما باید بر روی بازارهای خصوصی و محدود سرمایه‌گذاری کنید. بدین ترتیب فاکتورهای مورد بررسی کمتر و محدودتر خواهد بود. از طرف دیگر امروز بازارهای خصوص و محدود می‌تواند سود ده‌تر محسوب شوند. همچنین با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت از بازارهای خصوصی و متوسط می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذار از فاکتورهایی مانند معافیت از مالیات بهره‌مند شود. در ادامه به صورت دقیق‌تر از این موضوع صحبت خواهیم کرد.

کرادفاندینگ پرسودترین سرمایه‌گذاری در ایران

سرمایه‌گذاری جمعی به شکل اعطای وام

سرمایه‌گذاری جمعی یا همان کرادفاندینگ یکی از انواع سرمایه گذاری در دنیای اقتصاد محسوب می‌شود. در این روش عده کثیری از سرمایه‌گذاران بر روی یک طرح اقتصادی، یک شرکت تجاری یا ... شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند. این روش در انواع مختلف قابلیت اجرا دارد.

یکی از مطرح‌ترین این شیوه‌ها را می‌توان همان بازار سهام یا بازار بورس دانست. در این بازار عده زیادی از سرمایه‌گذاران به ازای دریافت درصدی از مالکیت شرکت تجاری یا صنعتی (سهام) اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این روش سرمایه‌گذار در سود و زیان شرکت سهیم خواهد بود؛ زیرا به عنوان یک سهام‌دار شناخته می‌شود؛ اما مسئله ای که وجود دارد در این روش نقدشوندگی بالایی وجود دارد و سرمایه‌گذار می‌تواند پیش از سر رسید پرداخت سود نسبت به فروش مالکیت خود اقدام کند.

کرادفاندینگ در مدل‌ها دیگر نیز وجود دارد. انجمن‌های خیریه نیز به عنوان یک سرمایه‌گذاری جمعی اما بدون بازگشت سرمایه و سود محسوب می‌شود. در واقع در این حالت افراد تنها با اهداف خیرخواهانه اقدام به تأمین مالی یک نهاد اجتماعی می‌کنند؛ اما چیزی که ما به دنبال آن هستیم این است که بتوانیم موقعیتی سود ده را کشف کنیم که درصد ریسک کمتر، وابستگی پایین به بازارهای سرمایه‌ای و همچنین تأثیرپذیری پایین نسبت به تورم و سیاست‌های حاکمیتی داشته باشد.

در این حالت می‌توان سراغ کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام رفت. در واقع در این روش سرمایه‌گذاری جمعی، سرمایه‌گذاران اقدام به اعطای وام (نه سرمایه‌گذاری) به شرکت‌ها و نهادهای تجاری بر اساس طرح‌های توسعه می‌کنند. به بیان بهتر، در این مسیر شرکت‌ها با ارائه طرح‌های توسعه و یا راه‌اندازی خود اقدام به تامین مالی و جذب سرمایه از طریق دریافت وام (گرفتن قرض) بدون فروش درصدی از سهام شرکت می‌کنند. سرمایه‌گذاران نیز با اعطای وام به این شرکت در دوره‌ای مشخص انتظار سود دهی تضمین شده‌ای را خواهند داشت. در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد.

کرادفاندینگ به عنوان پرسودترین سرمایه‌گذاری در ایران

فرض کنید یک شرکت قصد دارد خط تولید خود را گسترش دهد. برای این کار نیاز است یک میلیارد تومان سرمایه داشته باشد. برای جذب این سرمایه می‌تواند از طریق وام بانکی، فروش سهام یا دارایی‌های شرکت اقدام کند؛ اما هر کدام از این مسیرها مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

کرادفاندینگ از طریق اعطای وام این قدرت را به شرکت‌های سرمایه پذیر می‌دهد که بتوانند در کمترین زمان ممکن و بدون در نظر گرفتن پیچ و خم‌های مالی و بانکی، همچنین بدون از دست دادن مالکیت خود نسبت به تامین مالی اقدام کنند. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند بر اساس دوره سرمایه گذاری و سود تعیین‌شده نسبت به بازگشت اصل سرمایه و سود خود مطمئن شوند.

اما چرا این روش را به عنوان پرسودترین سرمایه‌گذاری در ایران می‌شناسیم؟ اولا در این حالت سرمایه‌گذار می‌تواند در یک دوره یک ساله تا 45 درصد سودآوری داشته باشد. دوم این که سرمایه‌گذار از پرداخت مالیات معاف است. همچنین اگر این روش بر اساس پلتفرم دونگی صورت بگیرد سرمایه‌گذار هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌کند.

اما فارغ از سرمایه‌گذاری با سود بالا به واسطه کرادفاندینگ، دونگی مزایای دیگری نیز در این خصوص دارد. اولا این که دونگی اعتبار سنجی‌های خاصی نسبت به طرح‌های ارائه شده انجام می‌دهد؛ بنابراین سرمایه‌گذار می‌تواند نسبت به اصالت و اعتبار طرح ارائه شده مطمئن باشد. ثانیا دونگی با دریافت ضمانت‌های معتبر نسبت به بازگشت اصل سرمایه در دوره تعیین شده (دو تا دوازده ماه) اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد. به نوعی می‌توان گفت در این روش سرمایه‌گذار در ضرر و یا شکست شرکت یا طرح سرمایه پذیر سهیم نخواهد بود.

همچنین نکته بازاری که باید به آن دقت داشته باشید این است که در این پلتفرم امکان طراحی یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع بر اساس سود دهی و دوره بازگشت سرمایه وجود دارد. با توجه به نوع اقتصاد داخلی و نوسانات مختلف بازارهای سنتی به نظر می‌رسد استفاده از پلتفرم دونگی به عنوان یک پلتفرم امن و جامع برای کرادفاندینگ می‌تواند به عنوان پرسودترین سرمایه‌گذاری در ایران محسوب شود.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد