اونس طلا2302.52
مظنه14,791,000
18 گرم3,414,500
ارزش سکه33,324,123
قدیم (بهار)37,900,000
جدید (امامی)41,400,000
نیم24,000,000
ربع15,200,000
گزارش آگهی

حجم معاملات بیت کوین بر بازار و قیمت‌ها چه تاثیری دارد؟

بازار ارزهای دیجیتال بازار پرفرازونشیبی است و برای تحلیل آن باید بر تمامی مفاهیم آن مسلط باشید. یکی از مفاهیمی که در بسیاری از جدول‌های مربوط به قیمت ارز دیجیتال دیده می‌شود و تحلیلگران توجهٔ زیادی به آن می‌کنند، حجم معاملات است.

بازار ارزهای دیجیتال بازار پرفرازونشیبی است و برای تحلیل آن باید بر تمامی مفاهیم آن مسلط باشید. یکی از مفاهیمی که در بسیاری از جدول‌های مربوط به قیمت ارز دیجیتال دیده می‌شود و تحلیلگران توجهٔ زیادی به آن می‌کنند، حجم معاملات است. حجم معاملات تمامی رمزارزها برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت آن‌ها ضروری است، اما تنها رمزارزی که حجم معاملات آن بر روی کل بازار تأثیر می‌گذارد، بیت کوین است. در ادامه قصد داریم به‌طور مختصر به بیت‌کوین و تاریخچهٔ آن پرداخته و سپس حجم معاملات آن را بررسی کنیم. اگر می‌خواهید با مفهوم حجم معاملات آشنا شده و دربارهٔ تأثیر حجم معاملات بیت کوین بر کل بازار بدانید، تا پایان همراه ما باشید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین ارز دیجیتال جهان است که در سال ۲۰۰۹ توسط فردی با نام مستعار ساتوشی ناکوموتو به وجود آمد. مهم‌ترین هدف بیت‌کوین در بدو تأسیسش، مقابله با اقتصاد متمرکز سنتی و ارائه جایگزینی برای آن بود. تکنولوژی بلاکچین که بیت‌کوین بر مبنای آن خلق شده‌است، امکان ثبت شفاف و غیرقابل‌تغییر تراکنش‌ها را می‌دهد. بنابراین نیازی به نهادهای نظارتی خاصی در آن وجود ندارد. علاوه‌بر آن، تکنولوژی بلاکچین به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که امکان معاملات همتابه‌همتا را فراهم کرده‌است، یعنی دو نفر می‌توانند به‌صورت مستقیم با هم ارتباط برقرار کنند و برای این کار نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها و مؤسسات مالی ندارند.

پس از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸، ساتوشی ناکوموتو وایت‌پیپری را منتشر کرد و در آن به مشکلات حاصل از مدیریت متمرکز سرمایه و نیازی که در این زمینه به شفافیت و اعتماد وجود دارد پرداخت. ناکوموتو به این نکته اشاره کرد که امکان لغو تراکنش‌ها و معاملات توسط گروه‌هایی متمرکز وجود داشته که باعث به‌وجودآمدن مزیتی قابل‌توجه برای آن‌ها نسبت‌به مردم عادی شده‌است. برای حل این مشکلات ناکوموتو با تکنولوژی بلاکچین بیت کوین را خلق کرد که کاملاً شفاف بوده و امکان مشاهدهٔ تراکنش‌ها برای همه وجود دارد. علاوه‌بر آن، تراکنش‌هایی که انجام شده‌اند را نمی‌توان دستکاری کرد. در کنار این‌ها، بیت‌کوین غیرمتمرکز بوده و هیچ فرد یا نهادی بر روی آن کنترل ندارد.

حجم معاملات چیست و چرا اهمیت دارد؟

حجم معاملات درواقع مقدار کل دارایی دیجیتالی است که در دورهٔ زمانی مشخص خریدوفروش شده‌است. این معیار نشان‌دهندهٔ فعالیت معاملاتی یک رمزارز در بازار است. به‌طور معمول، صرافی‌ها حجم معاملات در ۲۴ ساعت گذشته برای یک رمزارز را نمایش می‌دهند. البته برای تحلیل میان‌مدت و طولانی‌مدت بهتر است روند کلی حجم معاملات، در دوره‌های زمانی طولانی‌تر در نظر گرفته شود. معیار حجم معاملات به شما نشان می‌دهد که چطور رمزارزها دست‌به‌دست می‌شوند. لازم است بدانید در بسیاری از صرافی‌ها، حجم معاملات یک ارز دیجیتال در همان صرافی نمایش داده می‌شود و حجم معاملات کلی آن رمزارز ممکن است با آن مقدار تفاوت داشته باشد. همچنین در حجم معاملات، میزان معاملات زیرمیزی (معاملاتی که در صرافی‌ها انجام نشده‌اند) نشان داده نمی‌شود.

شاخص حجم معاملات مختص ارزهای دیجیتال نیست و حدود یک قرن است که معیاری کلیدی در سیستم‌های مالی سنتی بوده‌است. حجم معاملات میزان نقدینگی موجود در یک رمزارز را نشان می‌دهد. هرچه این مقدار بالاتر باشد، خریدوفروش در یک رمزارز بیشتر انجام می‌شود و برای آن خریداران و فروشندگان بیشتری وجود دارد. همچنین هر ارز دیجیتالی که حجم معاملات بیشتری داشته باشد، قیمت پایدارتری نیز دارد. مزیت دیگر حجم معاملات نشان‌دادن ترندهای بازار است. هر رمزارزی که معاملاتش بالا برود، یعنی توجهٔ سرمایه‌گذاران را به خود معطوف کرده‌است.

حجم معاملات بیت‌کوین؛ مهم‌ترین حجم معاملات بازار

بیت کوین اولین ارز دیجیتال بازار است و از ابتدا تاکنون توانسته است جایگاه اول خود را حفظ کند. دلیل اهمیت بیت‌کوین و شاخص‌های مربوط به آن، مارکت کپ یا همان حجم بازار بالای آن است. در زمان نگارش این مقاله، مارکت کپ بیت‌کوین حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است و بدون درنظرگرفتن استیبل‌کوین‌ها، از مجموع مارکت کپ تمامی آلت‌کوین‌ها بالاتر است. به همین دلیل نوسانات بیت‌کوین و حجم معاملات آن بر روی کل بازار تأثیر می‌گذارد.

تأثیرات حجم معاملات بیت‌کوین بر نوسانات بازار

حجم معاملات بیت‌کوین تأثیرات قابل‌توجهی بر کل بازار ارزهای دیجیتال دارد. افزایش حجم معاملات بیت کوین اغلب منجر به افزایش حجم معاملات سایر ارزهای دیجیتال می‌شود، زیرا بیت‌کوین به‌عنوان پرچمدار بازار شناخته شده و معیاری برای کل بازار است. هنگامی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بیشتری به ترید بیت‌کوین می‌پردازند، یک حس اعتماد را به دیگران القا کرده و آن‌ها را به بازار خوشبین می‌کنند.

از آنجا که نقدینگی بالایی در بیت‌کوین وجود دارد و به‌صورت گسترده در اقصی‌نقاط جهان معامله می‌شود، نوسانات قیمت آن می‌تواند بر قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز تأثیر بگذارد. این مسئله در زمان‌هایی که حجم معاملات بیت‌کوین بالاست تشدید می‌شود. هنگامی که حجم معاملات بیت‌کوین زیاد است، یک اثر موجدار در بازار ایجاد می‌کند و معمولاً باعث می‌شود که سایر رمزارزها نیز نوسانات مشابهی را تجربه کنند. بنابراین تحلیل بیت کوین و حجم معاملات آن برای درک بهتر کل بازار بسیار اهمیت داشته و به شما کمک می‌کند تا روند بازار را بهتر پیش‌بینی کنید.

بیت کوین؛ پرچمدار بازار ارزهای دیجیتال

در این مقاله سعی کردیم دربارهٔ بیت‌کوین و نقش آن به‌عنوان رمزارز اول بازار اطلاعات مفیدی را بیان کنیم. حجم معاملات یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار است که بررسی دقیق آن روند بازار در کوتاه‌مدت را مشخص می‌کند. اگر در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنید، به قیمت بیت کوین و نوسانات آن دقت کرده و آن را زیرنظر داشته باشید. در اکثر مواقع نوسانات این ارز دیجیتال خود را به شکلی در آلت‌کوین‌ها نشان می‌دهد. برای خرید بیت کوین و آگاهی از قیمت آن، می‌توانید از صرافی والکس استفاده کنید. والکس یکی از بهترین صرافی‌های ایران است که امکاناتی منحصربه‌فرد مانند معاملات الگوریتمی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد