اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ماکرون: فرانسه خواهان بازگشت به برجام است

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی برای سفرای خارجی فرانسه در خصوص بازگشت به برجام ابراز تمایل کرد و خواستار نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران شد.

به گزارش سایت طلا،«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز (دوشنبه) در جمع سفرای خارجی فرانسه بر لزوم بازگشت به توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد.

شبکه «فرانس 24» گزارش کرد، ماکرون در بخشی از سخنان خود به بحث توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «ما خواهان شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بازگشت به برجام هستیم. بازگشت به برجام تا زمانیکه آژانس بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت داشته باشد، خیلی اقدام خوبی است. ما باید به نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه دهیم که این امر برای کل منطقه خوب است».

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین خواهان آزادی شهروندان فرانسوی شد که در ایران بازداشت شده‌اند و گفت:‌«فرانسه یک سیاست شفاف و روشن در قبال ایران دارد. هیچ‌ ضعفی در این جبهه وجود ندارد. ما به طور قاطع از ایران درخواست می‌کنیم که ۶ شهروند فرانسوی که در ایران اسیر هستند را آزاد کنند. هیچ چیز توجیه نمی‌کند که ایران این ۶ شهروند فرانسوی را در زندانهای ایران نگه دارد».

فرانسه از اقدام نظامی اکواس در نیجر حمایت می‌کند

رئیس‌جمهور فرانسه در بخشی از سخنان خود به تحولات نیجر اشاره کرد و از تلاش «اکواس» برای اقدام نظامی علیه نیجر حمایت کرد و گفت: «فرانسه به حمایت از تمامی تلاش‌های اکواس از جمله اقدام نظامی با هدف احیای نظم قانون اساسی حمایت می‌کند».

وی ادامه داد: «مشکل در نیجر در حال حاضر کودتاچیان هستند. ما از رئیس‌جمهور بازداشت شده نیجر حمایت می‌کنیم.سیاست ما در نیجر روشن است و آن را از شجاعت رئیس جمهور بازوم و اصول و منافع نظامی خود الهام گرفته‌ایم».

ماکرون در خصوص وضعیت سفیر فرانسه در کشور نیجر گفت: «سفیر ما در نیامی (پایتخت نیجر) علی‌رغم فشار رهبران کودتا، باقی خواهد ماند. رهبران اکواس در صورتیکه بازوم را رها کنند، در معرض خطر قرار خواهند گرفت».

رئیس‌جمهور فرانسه سپس تصریح کرد: «ما به سیاست قاطع خود در مورد نیجر یعنی عدم به رسمیت شناختن کودتاچیان و حمایت از بازوم ادامه خواهیم داد».

وی ادامه داد: «اگر در آفریقا مداخله نظامی نکرده بودیم، نیجر، مالی و بورکینافاسو با مرزهای شناخته شده خود وجود نداشتند. حضور ما در آفریقا فقط مربوط به تهدیدات تروریستی نیست و راه‌حل نظامی نباید جایگزین راه‌حل سیاسی شود. ما باید به دنبال شرکای جدید در آفریقا باشیم».

رئیس‌جمهور فرانسه سپس با اشاره به این موارد در خصوص مواضع برخی کشورها درباره نیجر گفت: «من نجواهایی از سوی واشنگتن و برخی پایتخت‌های اروپایی شنیده‌ام که خواسته‌اند در رویارویی با اوضاع نیجر، اغراق نشود».

چهاردهم مردادماه در کشور نیجر کودتا شد. به دنبال این کودتا، «محمد بازوم» رئیس‌جمهور این کشور توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری از قدرت خلع شد و «عبدالرحمن تچیانی» در رأس یک شورای نظامی قدرت را در نیجر به دست گرفت.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکواس پس از این کودتا تحت فشار فرانسه و آمریکا به مخالفت با شورای نظامی نیجر برخاست و اعلام کرد برای بازگردانی بازوم به قدرت خود را برای مداخله نظامی در نیجر آماده می‌کند.

روسیه نباید در جنگ اوکراین پیروز شود

رئیس‌جمهور فرانسه در بخشی از سخنرانی خود بر لزوم ادامه حمایت از اوکراین در مقابل روسیه تأکید کرد و گفت: «روسیه نمی تواند و نباید در این جنگ پیروز شود. اگر پیروز شود، این به مفهوم بی‌ثباتی در خاک اروپا خواهد بود و این برای همیشه اصول نظم بین‌المللی را تضعیف خواهد کرد».

سفیر اوکراین در فرانسه اواخر مرداد ماه گفت که ارتش این کشور اولین سری از موشک‌های کروز دوربرد «اسکالپ» فرانسوی را دریافت کرده است. موشک کروز اسکالپ یک سلاح تهاجمی است و برد آن بیش از۲۵۰ کیلومتر است.

با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد