اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

خرید سهام ایران‌خودرو توسط بهمن غیرقانونی است

در حالی که نهادهای نظارتی در ماه‌های اخیر حکم به غیرقانونی بودن حضور شرکت قطعه‌سازی کروز در هیات مدیره ایران خودرو داده‌اند، شرکت کروز همچنان در حال خرید سهام ایران خودرو به واسطه شرکت‌های تابعه خود و افزایش قدرت مدیریتی در ایران خودرو است.

به گزارش سایت طلا ، از مدت‌ها قبل مشکلات مربوط به گروه بهمن و نیز عضویت شرکت‌های وابسته به شرکت کروز در هیات مدیره ایران خودرو با حاشیه‌های زیادی همراه بود و اخیرا با خرید سهام این شرکت بزرگ خودروسازی توسط گروه بهمن شاهد وجود معضلاتی جدید در این حوزه هستیم.

ماجرا از این قرار است که ایران‌خودرو در ۲۵ بهمن و ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی برعضویت شرکت‌های وابسته به شرکت قطعه‌ساز کروز در هیات مدیره ایران‌خودرو تنظیم کرد که در این زمینه شورای رقابت با بررسی شکایت این شرکت خودروسازی، رای خود را در جلسه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۱ صادر کرد.

طبق رای صادر شده از سوی شورای رقابت، سهامداری ایران خودرو توسط وابستگان شرکت کروز موجب ایجاد اخلال در رقابت شده، چراکه این اتفاق به معنای دسترسی شرکت کروز به همه اطلاعات شرکت بالادستی (ایران خودرو) است و درواقع ایجاد کننده رانت اطلاعاتی برای قطعه‌سازی کروز است.

همچنین در ادامه رای صادر شده، شورای رقابت با اکثریت آراء، تملک سهام شرکت ایران خودرو توسط شرکت‌های وابسته به مالکین کروز را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم که منجر به عضویت در هیات مدیره ایران خودرو شده مصداق رویه ضد رقابت موضوع ماده ۴۷ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ تشخیص داده و طبق قانون، دستور به واگذاری سهام ایران خودرو توسط کروز را صادر کرد تا حدی که دیگر در هیات مدیره، عضویت نداشته باشد.

کمیسیون اصل ۹۰ هم در مردادماه امسال تخلف شرکت کروز را محرز اعلام کرد. به گفته علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، حضور شرکت قطعه‌ساز کروز با دو عضو هیأت‌مدیره در شرکت ایران خودرو و همچنین فعالیت به عنوان تولیدکننده قطعات ایران خودرو برخلاف ماده ۴۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و از مصادیق تملک سهام شرکت‌هایی که موجب اخلال در رقابت می‌شوند، می‌باشد. لذا با توجه به تخلف صورت گرفته، شورای رقابت مکلف به اصلاح این اقدام و رفع تعارض منافع ایجاد شده، گردید.

با توجه به رای صادر شده از سوی شورای رقابت و ممنوعیت در سهامداری ایران خودرو توسط گروه بهمن موتور اما هفته گذشته خبری مبنی بر معامله بلوک ۳.۳۶ درصدی ایران خودرو با قیمت سه هزار و ۲۰۰ ریال توسط بانک صادرات منتشر شد که با توجه به پیگری‌های انجام شده گروه بهمن خریدار این معامله بوده است و همین امر واکنش‌هایی را با خود از سوی فعالان بازار خودرو به همراه داشته است.

طبق صحبت‌های مطرح شده؛ برخی معتقدند با توجه به سهامداری گروه بهمن در ایران خودرو، این شرکت صاحب ۲ کرسی در هیئت مدیره این شرکت است که در صورت تایید معامله اخیر گروه بهمن توسط سازمان بورس تسلط آنها در مدیریت شرکت ایران خودرو با افزایش همراه می‌شود و می‌توان شاهد تغییراتی گسترده در روند مدیریتی این شرکت باشیم.

پیگیری‌های خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که ارزیابی معاملات انجام شده باید از طریق مستندات ارایه شده به بورس تهران صورت پذیرد که برای این اقدام تا ۱۴ روز پس از زمان انجام معامله فرصت خواهد بود.

بدین ترتیب مشخص است که شرکت کروز و شرکت تابعه آن (بهمن) بدون توجه به حکم شورای رقابت و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در حال افزایش سهم خود در شرکت ایران خودرو است و ضروری است که نهادهای نظارتی مانع این موضوع شوند.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد