اونس طلا2337.71
مظنه14,856,000
18 گرم3,429,500
ارزش سکه33,470,568
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)41,000,000
نیم24,200,000
ربع14,500,000

با تعطیلی کانون صرافان، طلا گران می‌شود؟

نادر بذرافشان درباره اثرات تعطیلی کانون صرافان بر قیمت طلا گفت: از سال ۹۱ کانون صرافان به ذیل بانک مرکزی رفته و در حیطه مدیریت بانک مرکزی است و تعطیلی آن تاثیری بر بازار طلا ندارد.

به گزارش سایت طلا، نادر بذرافشان در نشست خبری اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: کانال های غیر رسمی وجود دارد که معاملات فردایی هم انجام میدهند ولی مورد تایید اتحادیه نیستند؛ در این مورد به پلیس امنیت گلایه داشتیم. این معاملات اگر به مشکل هم بخورند اتحادیه به آنها رسیدگی نمی کند. کسی هم شکایت کند قابل رسیدگی نیست کسانی در این کانال ها فعالیت می کنند که اصلا هویتشان مشخص نیست.

وی با اشاره به این که کانال رسمی مورد تایید اتحادیه طلا هنوز فعال نشده است اما تا آخر مرداد فعالیت رسمی کانال آغاز می‌شود افزود: در این کانال فقط افراد مجوز دار با نظارت پلیس امنیت معامله خواهند داشت و معاملات نیز به صورت فیزیکی انجام می‌شود.

رییس اتحادیه طلا تاکید کرد: نرخ روز طلا با توجه به انس جهانی و اولین معامله فیزیکی که ساعت ١١ به بعد در بازار تهران انجام می‌شود، قابل اتکا است و معاملات فردایی مورد تایید نیست.

بذر افشان درباره علت تفاوت قیمت بازار و سایت اتحادیه گفت: این تفاوت به دلیل نوسان است روابط عمومی آخرین نرخ معاملات فیزیکی را سایت درج می کند زمانی که نوسان باشد ممکن است در نیم ساعت قیمت‌ها بالا و پایین شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تعطیلی کانون صرفان بر قیمت طلا چه تاثیری دارد گفت: از سال ۹۱ کانون صرافان به ذیل بانک مرکزی رفت و در حیطه آنجاست و تعطیلی آن بر بازار طلا اثری ندارد. نرخ ارز بر قیمت طلا موثر است اما تعطیلی کانون صرافان موثر نیست.

رییس اتحادیه طلا با اشاره به این که در صنعت طلا فرار مالیاتی به حداقل رسیده است ادامه داد: از سال ٩٩ مالیات این صنف، براساس اظهارنامه اخذ می‌شد اما بعد از آن تراکنش‌ها ملاک مالیات قرار گرفت. به دلیل انجام تراکنش‌های غیر از معاملات مذاکراتی انجام و براساس ادله‌ها قرار بر این شد از ١٠٠ درصد تراکنش‌ها ٣٠ درصد کاهش پیدا کند و ٧٠ درصد تراکنش‌ها مبنای مالیات قرار بگیرد.

بذرافشان افزود: بر اساس اعلام سازمان مالیاتی به تشخیص این سازمان، مالیات ۷۸۰۰ واحد طلا صفر شد که بخشی از این واحدها تولیدی ها بودند. وی افزود: اینکه گفته می‌شود طلافروشان ۵ تا ١۵ میلیون تومان مالیات می‌پردازند درست نیست. شاید در تهران ١٠ درصد از فعالان این صنف چنین مالیاتی را پرداختند و معمولا از جمله کارگاه‌هایی هستند که وضعیت مطلوبی ندارد. واحدهای طلا فروش در تهران تا ۱۵۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می کنند و در سراسر کشور نیز مالیات پرداخت شده از این صنف بین ۵ تا ١۵٠ میلیون تومان بوده‌است.

وی درباره خرید و فروش طلا در فضای مجازی گفت: اگر کسی می خواهد در فضای مجازی فعالیت کند ابتدا باید از اتحادیه طلا مجوز داشته باشد، تبلیغات طلا در فضای مجازی مُجاز است و بیشتر تخلفات و شکایت در عیار طلا و سکه ها از واحدهایی بودند که یا در فضای مجازی بودند یا مجوز رسمی نداشتند. برای جلوگیری از این مشکلات خرید طلا حتما باید به صورت فیزیکی باشد.

رییس اتحادیه طلا گفت: در خرید سکه باید حتما از سکه فروشان خرید کنند، حتما هولوگرام اتحادیه و وکیوم با مهر واحد صنفی باشد. در خرید طلا هم کد استاندارد حتما باید در فاکتور درج شود، رنگ مصنوع ملل و وزن نگین و وزن مصنوع نیز لازم است در فاکتور درج شود. طبق قانون هر خرید بالای ۱۰ هزار تومان در صنوف باید فاکتور فروش پرداخته شود.

بذرافشان با تاکید براینکه تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرده‌است، گفت: از ابتدای سال رکود سنگین در بازار بوده است، میزان رکود به حدی است که در دوران کرونا هم به این صورت نبود. کاهش قیمت هم کاهش تقاضا را تشدید کرد و بین ٢٠ تا ۴٠ درصد تقاضا برای خرید طلا کاهش یافت. به گونه ای که حتی تا ٢٠ درصد تقاضای عروس و دامادها برای خرید طلا به سمت بدلیجات و نقره رفته‌است.

وی گفت: هر چقدر جلو می رویم با توجه به تورم شرایط اقتصادی سخت تر می شود، طلا هم گزینه اصلی سبد خانوار نیست.

بذرافشان درباره پیش بینی قیمت طلا گفت: باتوجه به کاهش قیمتی که از ابتدای سال بوده قیمت ها به ثبات خوبی رسیده مردم منتظر کاهش بیشتر نباشند. مگر اینکه انس جهانی نوسان خاصی داشته باش. یا نرخ ارز تغییر خاصی کند.

وی درباره احتمال عرضه طلا با عیار پایین تر افزود: صحبت هایی با مسئولین برای تولید طلا با عیار پایین تر برای کاهش قیمت ها و افزایش قدرت خرید انجام شده است اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده اما در بازار هیچ طلایی با عیار پایین در بازار فروش نرفته است.

بذرافشان گفت: خرید طلای دست دوم ۳۰ تا ۴۰ درصد باعث ضربه به بخش تولید شده است. امروز ٧٠ درصد از واحد‌های تولیدی دچار مشکل شده‌اند.

وی درباره تغییرات قیمت طلا از ابتدای سال گفت: از ابتدای سال ۱۰۶ درصد کاهش قیمت انس جهانی دلار بوده است. ۶.۶ درصد هر مثقال طلا . ۶.۶ درصد کاهش قیمت طلا داشته ایم. قیمت سکه ۷.۷۴ درصد کاهش داشته است. در قیمت سکه طرح قدیم ۸.۹ درصد کاهش داشتیم. همچنین سکه نیم ۱۶.۲ درصد، ربع ۸.۲ درصد و سکه یک گرمی ۱۱.۴۲ درصد کاهش داشتند. حباب سکه هم ۱۲.۵ درصد یا ۷۸۰ هزار تومان تومان کاهش داشته است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد