اونس طلا2319.09
مظنه14,866,000
18 گرم3,431,800
ارزش سکه33,493,098
قدیم (بهار)38,300,000
جدید (امامی)41,700,000
نیم23,700,000
ربع15,200,000

زن مرموزی که تتوهای شگفت‌انگیزش بعد از ۲۴۰۰ سال دوباره دیده شدند +تصاویر

در سال ۱۹۹۳ در فلات اوکوک (Ukok) سیبری، مقبره‌ای در دل زمین یخ‌بسته کشف شد که جسد یک بانو با لباس‌های فاخر ابریشمی و پشمی را در خود جای داده بود.

به گزارش سایت طلا، در سال ۱۹۹۳ در فلات اوکوک (Ukok) سیبری، مقبره‌ای در دل زمین یخ‌بسته کشف شد که جسد یک بانو با لباس‌های فاخر ابریشمی و پشمی را در خود جای داده بود.

بانوی یخی سیبری احتمالا شخصیت مهمی در زمان خودش بوده است. او عضوی از جامعۀ باستانی پازیریک و فرهنگ بزرگتر سکایی بوده که در قرن پنجم پیش از میلاد زندگی می‌کرده است.

مقبرۀ این بانوی مومیایی‌شده در سال ۱۹۹۳ در جمهوری آلتای روسیه کشف شد؛ مومیایی او در یک تابوت بزرگ از جنس چوب کاج قرار گرفته بود و شش اسب قربانی‌شده نیز در نزدیکی او دفن شده بودند.

بانوی یخی سیبری که با لقب «شاهدختِ اوکوک» نیز معروف است، بر اساس تحقیقات انجام شده، احتمالا در زمان مرگ حدود ۲۵ سال سن داشته است. جسد او با استفاده از مواد باتلاقی مومیایی شده بود، مغز و چشم‌هایش برداشته شده بودند و جای آن‌ها با خز حیوانات پر شده بود. اما آن چیزی که در اصل باعث حفظ جسد شده بود، سرمای زیاد زمین یخ‌زده بود.

پیکر این بانو با یک پوشش نمدی به طول تقریبی یک متر پوشانده شده بود؛ پوششی که روی آن با صفحات طلایی پولک‌دوزی شده بود. لباس‌هایی که بر تن این بانو بود نیز از جنس پشم شتر بودند؛ با رنگ‌های قرمز، زرد و خرمایی.

اما شاید باورنکردنی‌ترین جزئیات در مورد این مومیایی تتوهای او بودند که تصاویری از سر یک گوزن، یک پلنگ خالدار، یک گوزن در حال جهش و منقار و شاخ یک موجود افسانه‌ای مثل شیردال را نشان می‌دادند. این شاخ‌ها در پیچ و تاب خودشان طرح‌هایی پیچیده و شبیه به گل را ایجاد کرده بودند.

یک واقعیت وحشتناک هم در مورد مقبرۀ این بانو وجود داشت. به غیر از اسب‌هایی که کنار او دفن شده بودند، یک مرد هم در قسمت بالای قبر او دفن شده بود که به نظر می‌رسید قربانی شده باشد. این مرد که احتمالا جنگجویی بوده که برای محافظت از شاهدخت در زندگی بعد از مرگ قربانی شده، در اثر اصابت شیئی به پشت سرش کشته شده بود. این مرد نیز مومیایی شده و مانند بانو تتوهایی روی بدنش داشت.

بازسازی شکل مقبرۀ بانوی یخی در زمان تدفین

کشف مومیایی شاهدخت اوکوک رازهایی غیرمنتظره را در مورد فرهنگ پازیریک فاش کرد؛ مردمی که بین قرون ششم تا سوم قبل از میلاد زندگی می‌کردند. برای مثال، بالاپوش ابریشمی او از جنسی بود که تنها در هند یافت می‌شد؛ این نشان می‌داد که حدود ۲۴۰۰ سال قبل یک مسیر طولانی تجارت میان هند و شمال روسیه وجود داشته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد