اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

متقاضیان دنا پلاس بخوانند؛ محاسبه اختلاف قیمت دناپلاس با مردم

مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی است، گفت: ایران خودرو موظف است دناپلاس را با توجه به قیمت شورای رقابت محاسبه و اختلاف قیمت را با مردم محاسبه کند.

به گزارش سایت طلا، مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی است، گفت: ایران خودرو موظف است دناپلاس را با توجه به قیمت شورای رقابت محاسبه و اختلاف قیمت را با مردم محاسبه کند.

سپهر دادجوی توکلی ، با تاکید بر اینکه همه تولیدات و تعهدات خودروسازهای مونتاژی تا قبل از مصوبه ۵۸۴ (۱۷ تیرماه) باید به قیمت‌های قبل ارائه شود، اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کنند و گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی است و مردم می‌توانند شکایت‌های خود در این حوزه را نزد سازمان حمایت ثبت کنند.

وی ادامه داد: اگر فردی در سامانه ثبت‌نام کرده و نوبت دریافت کرده باشد، در این شرایط قیمت‌های قبلی شامل حال فرد می‌شود. تا قبل از ۱۷ تیر قیمت‌های ۱۶ اردیبهشت ملاک است. بنابراین هیچگونه افزایش قیمتی برای تعهدات قبلی شرکت‌های خودروساز مورد پذیرش نیست. گاهی بحث استنکاف خودروساز از ارائه نوبت مطرح است که از نظر شورای رقابت مطرود و باید طبق قیمت‌های قبل فروش رود.

اضافه شدن هزینه‌های جانبی به قمیت پایه طبق قانون

مدیر روابط عمومی شورای رقابت با بیان اینکه قیمت‌های اعلامی شورای رقابت پایه است، توضیح داد: بنابراین به این قیمت‌ها هزینه مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره‌گذاری، هزینه بیمه و… اضافه می‌شود؛ به طور کلی بر اساس قانون بین ۱۳ و در برخی موارد نادر تا ۱۶ درصد به قیمت‌های پایه اضافه می‌شود.

توکلی در ادامه با اشاره به قیمت‌های خودروهای مونتاژی که از سوی شورای رقابت اعلام شده است گفت: قیمت‌هایی که شورا اعلام کرده از یک تا ۳۰ درصد به نسبت قیمت‌های کارخانه در محصولات مختلف کاهش داشته است، هیچ قیمت خودروهای مونتاژی جدیدی با افزایش نسبت به قیمت کارخانه همراه نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌ها رقابتی است، توضیح داد: این موضوع مطرح می‌شود که قیمت‌ها با همان خودرو در خارج کشور محاسبه شده است، صحت ندارد. اکثر خودروهای مونتاژی در گرید Gبرچسب رقابتی شورای رقابت قرار گرفته‌اند که طبق مصوبه شرکت‌های خودروسازی ملزم هستند این رویه را اصلاح کنند، در غیر این صورت اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت افزود: اگر افزایش قیمتی هم صورت گرفته به دلیل هزینه حمل و نقل و تعرفه است. هزینه‌های مذکور در هر قطعه‌ای متفاوت است.

توکلی با تاکید بر اینکه گرید Gپایین‌ترین سطح رقابت‌پذیری را دارد، عنوان کرد:دانشکده خودرو دانشگاه علم وصنعت با همکاری حمل و نقل وزارت صمت این‌ موضوع را بررسی و اعلام کردند.

قیمت دنا پلاس در دست بررسی است

وی در ادامه با اشاره به خودروی دنا پلاس اظهار کرد: ایران خودرو قیمتی اعلام کرد که مرکز ملی رقابت آن را برداشت اشتباه از مصوبه شورا تشخیص داد و نسبت به آن اعتراض کرد، قیمت در ایران خودرو تعدیل شد و این شرکت مستندات جدیدی ارایه داد. این مستندات در سازمان حمایت در حال بررسی است و به محض اینکه جزئیات قیمت‌گذاری با توجه به تغییراتی که خودروساز اعمال کرده است در سازمان حمایت بررسی شود، در کارگروه خودروی شورای رقابت مصوب خواهد شد و پیچیدگی‌های آن در شورا مرتفع و قیمت اعلام خواهد شد.

اختلاف قیمت دنا پلاس با مردم محاسبه می‌شود

مدیر مرکز روابط عمومی شورای رقابت افزود: بنابراین ایران خودرو موظف است دناپلاس را به قیمت شورای رقابت محاسبه و اختلاف قیمت را با مردم محاسبه کند. این خودرو با آن کد از زمانی که اعلام شده است باید طبق مصوبه شورا فروش رفته باشد و برود. زمانی که قیمت در سازمان حمایت بررسی و اختلافاتی که در آپشن‌های خودرو وجود دارد تایید شود، عدد نهایی ملاک است؛ عددی که شورای رقابت تایید کند ملاک است. اگر فرد خودرو را با هر قیمتی خریده باشد قیمت شورای رقابت ملاک است؛ خودروساز در جریان این موضوع است و مشکلی ندارد.

تصمیمات شورای رقابت فردی نیست

توکلی در ادامه در مورد رویه بررسی قیمت خودرو در شورای رقابت توضیح داد: در کارگروه خودرو از کارشناسان و ذینفعان دعوت به عمل آمده و شنیدن حرف‌های ذینفعان و تولیدکنندگان دلیلی بر لابی‌گری نیست. تصمیمات شورا، شورایی است نه فردی. کارگروه شورا هم صرفا پیشنهاد دهنده نظرات کارشناسی است.

وی ادامه داد: قیمت‌هایی که در ۱۶ اردیبهشت اعلام شد بر اساس اطلاعات خودروسازان بود و خودروسازان اطلاعات قدیمی خود ارائه داده و حضور شورای رقابت را جدی نگرفته بودند، بعد که با مقاومت دستگاه‌های نظارتی مواجه شدند اطلاعات دقیق‌تر ارائه کردند و در کنار اعلام قیمت خودروهای جدید قیمت‌های خودروهای دیگر نیز بررسی و اعلام شد.

حرکت بازار خودرو به سمت شفافیت

مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه نتیجه عملکرد شورا و دستگاه‌های ذیربط باعث حرکت بازار خودرو به سمت شفافیت شده است، گفت: زمانی که قیمت‌های بازار با قیمت‌های کارخانه با نظارت دستگاهای نظارتی واقعی‌سازی می‌شود شاهد این هستیم که بسیاری از متقاضیان کاذب بازار ناپدید می‌شوند و مصرف کننده واقعی باقی می‌ماند. دست افرادی که به دلیل تفاوت قیمت بازار و کارخانه ثبت‌نام می‌کردند در حال کوتاه شدن است، البته در این روند نقص هم وجود دارد که سعی می‌شود برطرف شده تا فرایند شفاف‌تر شود.

توکلی در پایان تاکید کرد: یکی‌ از حلقه‌های مفقود تعادل بازار و رقابتی کردن آن انجام واردات است. در این امر غفلت شده و واردات طبق وعده‌های وزیر سابق صمت باید صورت بگیرد. شورا برای این منظور نیز پیشنهاداتی دارد که ارائه خواهد داد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد