اونس طلا2337.71
مظنه14,712,000
18 گرم3,396,200
ارزش سکه33,146,136
قدیم (بهار)37,600,000
جدید (امامی)40,500,000
نیم23,900,000
ربع14,400,000

امیرعبداللهیان: دلار در هیچ جای برجام تاچ نمی‌شود

وزیر خارجه کشورمان گفت: در برجام هم یکی از نکاتی که نکته منفی برجام است این است دلار در هیچ جای این سند تاچ نمی‌شود.

به گزارش سایت طلا،حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: ما در هر دو سازمان شانگهای و بریکس سازوکار مشخصی برای همکاری مالی و گمرکی در اختیار داریم.

وی ادامه داد: سازو کار مبتنی بر نگاه چندجانبه گرایی است نه یکجانبه گرایی است. وقتی صحبت از معامله با ارز‌های ملی است یعنی دور کردن دلار از کشورهاست. این کشور‌ها خود را از چرخه محدود دور می‌کنند.

وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: هژمونی دلار عمرش رو به سپری شدن است. فقط ایران نیست که ارز‌های محلی و غیر از دلار صحبت می‌کند. بسیاری از کشور‌ها از دلار آسیب دیدند.

امیرعبداللهیان گفت: در برجام هم یکی از نکاتی که نکته منفی برجام است این است دلار در هیچ جای این سند تاچ نمی‌شود و حتی یک سرمایه گذار آمریکایی نمی‌تواند سرمایه گذاری کند و نه از دلار می‌شود استفاده کرد.

وی افزود: تبادل تجاری با برخی کشور‌های اروپایی که برای ما رجزخوانی می‌کنند سعی کردیم حفظ کنیم. امروز حجم تجاری ما با برخی همسایگان مثل عراق، روسیه، افغانستان و ترکیه بیش از ۹۰ میلیارد دلار است. ما خود را معطل شانگ‌های و بریکس نکردیم.

وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: هر جا منافعی برای ایران است ما آنجا هستیم. از زمانی که دولت شروع به کار کرد در ۲۲ ماه گذشته با سفری که رئیسی جمهور به آفریقا داشتند در مجموع ۴۹۱ سند بین وزارتخانه‌ها و بخش خصوص ایران با طرف‌های خارجی امضا شده است. ما این را با دوره‌ای که توافق هسته‌ای امضا شد و چند ماهی که برجام ناقص کرد ۳۶ درصد امضای اسناد نسبت به آن دوره که سران غرب به ایران می‌آمدند، داریم.

امیرعبداللهیان گفت: تاکید رهبر انقلاب این است که خوب است که اناد امضا می‌شود، اما مهم اجرای اسناد است و رئیس جمهور هم روی آن تاکید دارند. ما درو زارت خارجه معاونت دیپلماسی اقتصادی داریم و با همه وزارتخانه‌ها همکاری داریم.اگر انتقادی به خود داشته باشم این است که مردم هنوز نتایج این توافقات را ندیدند.

وی ادامه داد: امروز ما در دنیا در حوزه‌های مختلف برتری‌هایی داریم مثل پزشکی، خدمات فنی و مهندسی در حوزه علم و فناوری و گفتمانی برای همه قابل لمس است.

امیرعبداللهیان گفت: در حوزه گفتمانی وقتی به کشور‌های انقلابی سفر می‌:نید تحت تاثیر اندیشه‌های امام خمینی و رهبر انقلاب هستند. یکی از مقامات ارشد یک کشوری پس از اغتشاشات پارسال گفت یک درصد این اغتشاشات کشور ما را به فروپاشی می‌کشاند، اما نگاه دقیق رهبر شما در کنار بصیرت مردم کشورتان را بیمه کرده است.

وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: بین ایران و عربستان یک دفعه اتفاقی نیفتاد سه دور در عمان مذاکره داشتیم و پنج بار دیگر مذاکره داشتیم. با آمریکا به طور غیر مستقیم و در زمان اغتشاشت در حال تبادل پیام بودیم و فکر می‌:ردند در ضعیفترین حالت خود هستیم و باید به برجام برگردیم، اما پشتوانه مردمی باعثشد روی خطوط قرمز خود بایستسم. ما مذاکره ادامه می‌دهیم. حاکمان عربستان به این نتیجه رسیدند باید بر اساس احترام متقابل روابط شکل بگیرد و برای منطقه نتایج مثبت دارد.

وی ادامه داد: در نشست بغداد ۲ در اردن یک گفتگو سه چهار دقیقه با آقای بن فرحان داشتم که نتیجه این بود که روابط دو کشور نه فقط بین دو طرف بلکه به نفع منطقه است. کنسولگری باز شدند و سفیر ما در آنجا مستقر می‌شود و حج خوبی داشتیم اگر هم اتفاقی افتاد با یک پیام من مشکبلات حل شد. جریان‌هایی در عربستان می‌خواستند چالشی برای ما ایجاد کنند که نتوانستند. در برنامه سیاست خارجی دولت اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری است.

امیرعبداللهیان گفت: در ملاقات با وزیر خارجه عربستان در پکن گفتم نمیخواهیم روابط تاکتیکی داشته باشیم. روی موضوعاتی که تفاوت دیدگاه داریم باید از آن عبور کنیم و باید یک روابط پایدار باشد، چون ایراد در روابط ما در دهه‌های گذشته بود مثلا در بهترین دوران روابط در زمان آقای هاشمی و خاتمی حجم حملات رسانه‌ای کاهش پیدا کرده و حج آرامی داشتسم، اما یک همکاری تجاری پایدار شکل گرفته است. توافق ما این است که با درک دیدگاه دوجانبه باید همکاری تجاری را قوام ببخشیم و همکاری پایدار تجاری باشد.

وی افزود: در زمانی که معاون خارجه بود یک شرکت خودروسازی ما خودرو به مصر در زمان حسنی مبارک صادر کرد و طرف مصری برای تامین قطعات به ایران می‌آمدند در زمان مرسی هم می‌آمدند. هم اکنون هم ما دفتر حفاظت منافع داریم و الان سفیر بین دو کشور مبادله شده با اینکه سران سیاسی مصر تغییر کردند و، اما آن خودرو و تامین قطعات همچنان پایدار است.

امیرعبداللهیان گفت: زمان که ایران میزبان نشست سازمان همکاری اسلامی بود ملک عبدالله میخواست در نشست حضور یابد که سفارتخانه عربستان گفت باید همه چیز با خود بیاورید، چون اینجا تحریم هستند و وضع خوب نیست، اما وقتی آمد دید اوضاع این طور نیست.

وی ادامه داد: رویکرد السیسی در سوریه مبارزه با تروریست بود. ما گفتگوی امنیتی با یکدیگر شروع کردیم. در جریان سفر سلطان عمان، وی یک هفته بعد از سفر به مصر به تهران آمد و حامل پیامی بودند که در عالیترین سطح دریافت شد پاسخ مناسب گرفت. امیدواریم شاهد بهبود روابط بین ایران و مصر باشیم و هیچ محدودیتی برای گسترش روابط نداریم.

وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: ۹۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان داریم و بی ثباتی در این کشور می‌تواند تاثیر درم ناطق مرزی ما بگذارد و ورود آوارگان افغان به ایران یک چالش است. به معاون دفتر سازمان ملل گفتم ایران میزبان آوارگان افغان است و از گوترش خواستم که به این مسئله آوراگان توجه کند و جهان باید احساس همبستگی و مشارکت کند. موضوع دیگر گسترش تروریسم در این کشور است، چون نیرو‌های کارکشته داعش از سوریه و عراق و لیبی به این کشور منتقل شدند نکته دیگر شرایط سیاسی افغانستان است که به ملا متقی سرپرست وزارت خارجه گفتم که هیچ گروهی بدون مشارکت سایر اقوام نتوانسته مدیریت کند و این امر یک ضرورت است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: با یکی از مقامات منطقه صحبت میکردم که دیداری با مقام عالی رتبه طالبان داشت گفتند که به اون گفتیم باید یک قانون اسیس جدید بنویسد یا که دولت فراگیر تاسیس کنید.

وی گفت: بحث حقآبه پیگیری‌های جدی کردیم. با معمتدین مردم سیستان و بلوچستان دیدار کردیم. براساس معاهده ۱۹۵ باید حقآبه خود را دریافت کنیم، اما آن‌ها به قول خود عمل نکردیم. دو روش توافق کردیم که تیم فنی برود از رودخانه بالای سد کجکی بازدید کند و روش دیگ اینکه ما از امکانات خود استفاده کنیم و حجم را بررسی کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: مشکل کم آبی وجود دارد، اما این از مطالبه ما کم نمیکند البته طالبان یک تفاوتی با اشرف غنی دارد که چند سال پیش در افتتاح سد کمال خان یک جمله گستاخانه‌ای را گفت که اگر آب رایگان می‌خواهید نفت رایگان به ما بدهید، اما طالبان هیچ گاه این را مطرح نکردند و به سهم ایران معترف هستند، اما صرف کلام طالبان که کم آبی است برای ما ملاک نیست البته در دولت برنامه مکملی برای حل بحران آب وجود دارد، اما این از وظایف ما در وزارت خارجه کم نمی‌کند.

وزیر خارجه اظهار کرد: در حوزه سیاسی طالبان را بدون تشکیل دولت فراگیر شناسایی نمی‌کنیم. همه افغانستان پشتون‌ها و طالبان نیستند چون اقوام دیگر هم هستند، اما به دلیل همسایگی ما لایه‌های مختلفی از همکاری داریم. اگر ماهم تلاش نکنیم ثبات و امنیت در افغانستان تثبیت نشود سیل مهاجران افغان به سوی ما بیشتر می‌شود. در خصوص هیئت فنی توافق شده است.

وی گفت: در حوزه استقلال سیاسی باید از سیاست نه شرقی نه غربی باید از آن حفاظت کنیم. در نگاه به آسیا ضمن اینکه مناسبت دوجانبه و چندجانبه خود را حفظ می‌کنیم اجازه نمی‌دهیم روس و چین تصور کنند که تنها انتخاب ما چین یا روسیه است.

امیرعبداللهیان افزود: ما اگر منافعی در آلمان داشته باشیم در راستای منافع مردم عمل می‌کنیم. در خصوص چین و روسیه همین طور است و تخم مرغ‌های خود را در سبد شرق و غرب نمی‌گذاریم و تعارفی بر سر استقلال خود نداریم. با اینکه روابط خوبی با روسیه داریم سفیرشان را احضار کردیم و رهایشان نمی‌کنیم، چون روسیه در این زمینه غفلت کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در موضوع کاربرد نام جعلی خلیج فارس سفیر روسیه یک سند به زبان روسی ارائه کرد که ما از نام خلیج فارس استفاده کردیم. ما به روابط با چین روسیه وادامه می‌دهیم و خط قرمزمان استقلالمان است.

وی بیان کرد: مردم ممکن است بپرسند در خصوص لغو تحریم‌ها چکار کردید ما در مسیر را دنبال می‌کنیم. مسیر اول بی اثر کردن تحریمهاست که الان ۹۰ میلیارد دلار با همسایگان است و با داخل اروپا هم تبادلات را افزایش دادیم برای توسعه اقتصادی پایدار که نتیجه آن را مردم خواهند دید.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: وظیفه ما در وزارت خارجه مذاکره و دیپلماسی عزتمند است. نتیجه تلاش ما هر زمان به لغو تحریم‌ها منجر شد حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم. برنامه اصلی تلاش برای بی اثر کردن تحریم و مسیر دیگر لغو تحریمهاست. اروپا فقط سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس نیست بلکه بخش‌های دیگری هم وجود دارد حتی در حوزه‌های سیاسی نگاه ما به شرق و غرب مبتنی بر تامین منافع کشور است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد