اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

گنجینۀ هزارساله وایکینگ‌ها کشف شد؛ کاشفان به زندان رفتند! + تصاویر

گنجینۀ هیرفوردشایر با قدمت 1100 سال یکی از ارزشمنترین یافته‌های قرون وسطایی در بریتانیا است که بخش مهمی از آن هنوز مفقود است.

به گزارش سایت طلا، گنجینۀ هیرفوردشایر با قدمت 1100 سال یکی از ارزشمنترین یافته‌های قرون وسطایی در بریتانیا است که بخش مهمی از آن هنوز مفقود است.

بر اساس قانونی که در کشور انگلستان وجود دارد، جستجو با فلزیاب برای یافتن اشیاء عتیقه فعالیتی قانونی است اما اگر کسی موفق به یافتن چنین موردی شد باید آن را به اطلاع مسئولین برساند. چنانچه آن یافته رسما به عنوان «گنجینه» تشخیص داده شود، دولت مالک آن محسوب خواهد شد.

در سال 2015 در محافل جویندگان گنج در انگلستان شایعه شد که دو جوینده توانسته‌اند یک گنجینۀ ارزشمند طلایی مربوط به دوران وایکینگ‌ها را کشف کنند اما آن را به اطلاع مقامات نرسانده‌اند. این نوع شایعات در این محافل معمولا وجود دارند اما این بار وضع متفاوت بود.

آویزی از جنس سنگ کریستال با یک طلایی (بخشی از گنجینه)

بعد از اینکه دو جویندۀ گنج تصاویری از سکه‌های کمیاب را در یک تالار مجازی مخصوص جویندگان گنج منتشر کردند، مقامات مشکوک شدند که شایعه باید درست باشد.

دو جویندۀ گنج در اولین بازجویی‌ها گفتند که چیزی پیدا نکرده‌اند اما چند روز بعد به موزۀ ولز رفتند تا با آن‌ها دربارۀ فروش برخی از یافته‌هایشان گفتگو کنند. در نهایت پلیس به خانۀ این دو نفر هجوم برد و در آنجا تصاویری از گنجینه را در گوشی‌های همراه آن‌ها کشف کرد.

تعدادی از سکه‌های کشف شده

عکس‌ها حدود 300 سکه را نشان می‌دادند اما پلیس فقط توانست 29 سکه را کشف کند. تا امروز از سرنوشت بقیۀ گنجینه خبری نیست و جویندگان با اینکه به اتهام دزدی و پنهان کردن اموال هنوز در زندان هستند، همچنان از لو دادن محل اختفای آن‌ها خودداری کرده‌اند.

انگشتر طلایی با طرح‌های خاص

این یافته که بخش بزرگی از آن مفقود است، به عنوان «گنجینۀ هیرفوردشایر» شناخته می‌شود. آنچه از این گنجینه تا کنون به دست دولت افتاده شامل 29 سکه، یک بازوبند طلایی با قلابی به شکل سر یک جانور، یک آویز زینتی از جنس کریستال با قاب زیبای طلایی و یک حلقۀ انگشتری طلایی با طرح‌های سیاه‌رنگ است.

بازوبند طلایی با نشان سر یک جانور

با اینکه این فقط بخش کوچکی از گنجینه است اما با همین وضع هم یکی ارزشمندترین گنجینه‌های مربوط به اوایل قرون وسطی است که تا کنون در بریتانیا کشف شده. کارشناسان می‌گویند این گنجینه احتمالا در حدود سال 878 میلادی توسط وایکینگ‌ها دفن شده است.

این گنجینه قرار است در سال 2025 و بعد از تکمیل ساختمان موزۀ هیرفورد در آنجا به نمایش درآید، اما در همین تابستان نیز قرار است نمایشگاهی فرهنگی این گنجینه را به صورت موقت به نمایش بگذارد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد