اونس طلا2337.71
مظنه14,971,000
18 گرم3,456,000
ارزش سکه33,729,663
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)41,150,000
نیم24,200,000
ربع14,500,000

پیش‌ بینی جدید از قیمت دلار/ نرخ دلار تا پایان سال به چقدر می‌رسد؟

هفته جاری، سازمان برنامه‌ و بوجه پیش‌بینی جدیدی از قیمت دلار ارائه داد و گفت قیمت دلار تا پایان سال جاري به ۵۲ هزار تومان می‌رسد. آیا این پیش‌بینی درست است؟

به گزارش سایت طلا، قیمت دلار در آخرین روز معاملاتی هفته جاری به ۵۰ هزار تومان رسید و حالا سازمان برنامه و بوجه ادعا کرده که قیمت دلار در هشت ماه آینده تنها دو هزار تومان بيشتر می‌شود. اما آیا این قیمت واقعی است؟

این ادعای سازمان برنامه و بودجه در حالی است که برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی پیش از این گفته بود قیمت دلار به شکل سنتی در خرداد و تیر در کف قیمت سالانه خود قرار دارد.

قیمت دلار در خرداد‌ و تیر ماه در محدوده ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان بود. این کارشناس اقتصادی شرایط کنونی قیمت‌ دلار را نگران‌کننده خوانده‌ و گفته بود«اگر کف قیمت دلار را ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان در نظر بگیریم کار برای باقیمانده سال سخت می‌شود.» چون بعید است که قیمت دلار در ابتدا و انتهای‌ سال یکسان باشد.

مروری‌ بر قیمت دلار از ابتدا تا انتهای سال گذشته هم نشان می‌دهد که دولت نتوانسته قیمت دلار را در یک محدوده ثابت نگه دارد و دلار ۲۷ هزار تومان ابتدای سال، در انتهای سال به ۴۷ هزار تومان رسید.

سیگنال برجامی برای کنترل قیمت دلار

تنها امیدواری که برای کاهش قیمت دلار وجود دارد این است که دولت بتواند برجام را احیا کند. در این شرایط می‌توان امید داشت که قیمت دلار تا محدوده ۴۵ هزار تومان پایین بیاید و کنترل انتظارات تورمی منجر به ثبات قیمت دلار تا پایان سال شود. این تنها سناریویی است که بر اساس آن قیمت دلار می‌تواند تا پایان سال در محدوده کنونی بماند‌.

علی قنبری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سئوال که قیمت ارز در ایران به کدام سو خواهد رفت به خبرآنلاین گفته اگر توانستید وقایع سیاسی را پیش‌بینی کنید، قادر خواهید بود به این سوال هم پاسخ دهید. همه تصور می‌کردند دولت سیزدهم قصد دارد با یک توافق همه جانبه وضعیت را در عرصه جهانی بهبود دهد اما این اتفاق نه تنها رخ نداد بلکه فرسایشی شدن روند مذاکرات اقتصاد را بیش از پیش شرطی کرد. حالا بازارهای دیگر به اخبار مثبت واکنش چنانی نشان نمی‌دهند اما به واسطه شنیدن هر خبری منفی دستخوش روند افزایش قیمت می‌شوند .
وی گفت: دست بازارساز بسته است، طبیعتا نمی‌تواند در حد تقاضا ارز به بازار تزریق کند و در نتیجه من مطمئن نیستم که بتوان رقمی یا محدوده‌ای را برای نرخ ارز مشخص کرد.

او گفت: مشکل اقتصاد ایران پیش بینی قیمت ارز نیست، مشکل این است که این اقتصاد غیر قابل پیش‌بینی شده است، در حقیقت هر اتفاق مثبتی منوط به اتفاقاتی است که رخ دادنش از حوزه اختیارات ما خارج است و این شرایط برای هر کشوری ناگوار است و برای ایران نیز طبیعتا چنین خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد