اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ادعای آمریکا: ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده اند

رابرت وود سفیر و معاون نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل در نشست دوره ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام با تکرار اتهامات واشنگتن ادعا کرد که ایالات متحده آمریکا به شدت نگران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت های غیرنظامی در اوکراین است و ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده اند.

به گزارش سایت طلا، رابرت وود سفیر و معاون امور سیاسی نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی پانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در خصوص ایران افزود: آمریکا به شدت نگران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت های غیرنظامی در اوکراین است. ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده اند. این دو کشور از طریق انتقال این تسلیحات بدون دریافت تایید از شورای امنیت، تعهدات خود را نقض کرده اند.

دیپلمات ارشد آمریکایی مدعی شد: استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین باید به صورت جامع مورد تحقیق قرار گیرد زیرا پاراگراف ۴ قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می کند.

نماینده آمریکا در این نشست افزود: ما از سازمان ملل می خواهیم این مورد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را بررسی کند. دبیرکل سازمان ملل باید فورا تیمی از کارشناسان را برای بررسی لاشه این تسلیحات که توسط روسیه علیه اوکراین استفاده شده است، ارسال کند. دبیرخانه سازمان ملل همچنین باید یک تیم از کارشناسان را برای بررسی قطعات بدست آمده توسط انگلیس اعزام کند.

این دیپلمات آمریکایی ادعا کرد: ارسال پهپاد ها به روسیه از سوی ایران یک نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ است و ما باید آن را محکوم کنیم.

رابرت وود ادامه در ادامه ادعاهای واشنگتن افزود: ایالات متحده آمریکا معتقد است که برسی قطعات پهپادها نشان می دهند که آنها شبیه قطعات بدست آمده از حملات پیشین حوثی های یمن علیه عربستان و امارات هستند. شورای امنیت باید همه موارد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را بررسی کند. ما از دبیرکل سازمان ملل می خواهیم تا ارزیابی خود در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین را ظرف ۳۰ روز آینده به شورای امنیت ارائه دهد.

دیپلمات آمریکایی اضافه کرد که همچنین رسانه های ایران در ماه مه از آزمایش یک موشک بالستیک با برد متوسط خبر دادند. آزمایش این موشک با پاراگراف ۳ قطعنامه ۲۲۳۱ مغایر است. این پاراگراف از ایران می خواهد از هرگونه اقدام در توسعه موشک های بالستیک که می توانند سلاح هسته ای حمل کنند خودداری کند.

وی مدعی شد: تداوم توسعه و گسترش این موشک های بالستیک یک تهدید بزرگ برای امنیت منطقه ای و بین المللی است و شورای امنیت باید با جدیت این مورد را بررسی کند. فعالیت موشکی ایران به خصوص با توجه به اقدامات هسته ای و لفاظی های این کشور یک تهدید برای امنیت و ثبات منطقه ای است.

رابرت وود ادعا کرد: آمریکا به تلاش های خود برای مقابله با برنامه موشکی بی معنی ایران و همچنین وضع تحریم ها علیه شرکت ها که به تهدید برنامه موشکی ایران کمک می کنند, ادامه خواهیم داد.

دیپلمات آمریکایی بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش مدعی شد: ایران همچنین به توسعه برنامه هسته ای خود و افزایش تنش ها ادامه می دهد. ایران باید اقدامات لازم برای اعتماد سازی را انجام دهد و از اقدامات تحریک آمیز هسته ای خودداری کند.

هشدار روسیه به غرب درباره تلاش برای حفظ تحریمهای موشکی علیه ایران

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی پانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در خصوص ایران به کشورهای غربی درباره تلاش برای حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران هشدار داد و از این کشورها خواست به تعهدات خود پایبند باشند.

سفیر روسیه در سازمان ملل در این نشست شورای امنیت، با تصمیم انگلیس برای دعوت از اوکراین بشدت مخالفت کرد و گفت این اقدام احتمالاً بحث در شورای امنیت را با تنش‌ بیشتری مواجه می کند.

نبنزیا همچنین تصریح کرد که مسکو از بیانیه اتحادیه اروپا و مطرح کردن مسائلی به برجام تعلق ندارد، "متحیر" شده است.

نماینده روسیه به اقدامات اجباری یکجانبه تحمیل شده توسط آمریکا در گزارش های دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و گفت که این اقدامات طبق برجام ممنوع است.

او برجام را به عنوان "نقطه عطف" در دیپلماسی بین‌المللی دانست و افزود که آمریکا با خروج یکجانبه‌اش از برجام در سال ۲۰۱۸ تلاش کرد «دستاورد مشترک ما» را تخریب کند.از آن تاریخ به بعد آمریکا هیچ گام واقعی برای بازگشت به توافق برنداشته است.

سفیر دولت پوتین در سازمان ملل تاکید کرد آمریکا به دنبال بازگشت این کشور به توافقی است که در سال ۲۰۱۸ آن را تضعیف کرد، همچنین این کشور به دنبال اثبات ادعای خود در مورد انتقال سلاح به اوکراین است.

وی تأکید کرد: «همه اقداماتی که ایران انجام داده چیزی بیشتر از واکنش به اقدامات آمریکا نیستند.» نبنزیا در اظهارات خود همچنین به "تحریف" در شهادت در مورد همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و با استناد به "تصاویر جعلی" ادعایی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اهداف اوکراین، غرب را مقصر تضعیف مستقیم و عمدی چشم انداز احیای برجام دانست.

نبنزیا با بیان اینکه اظهارات رابرت وود نماینده آمریکا در این نشست صرفا به موضوعات اوکراین، پهپادها و موشک‌ها اختصاص داده شد، تصریح کرد او هیچ اشاره‌ای به برجام و اینکه آیا واشنگتن قصد بازگشت به آن دارد یا نه، نکرد.

سفیر روسیه ادامه داد جمهوری اسلامی ایران قصد داشته مذاکرات مربوط به برجام در وین را به سرانجام برساند اما اقدامات آمریکا و کشورهای اروپایی باعث ایجاد بن‌ بست در مذاکرات شده‌ اند اما ایران را بابت این بن‌بست متهم می کنند.

این دیپلمات ارشد روسیه با یادآوری تلاش غرب برای تحریف واقعیت‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و با اشاره به ادعاها درباره کشف بقایای اورانیوم ۸۶ درصدی در یکی از تاسیسات هسته ای ایران افزود که غربی ها بصورت عامدانه گزارش آژانس مبنی بر مختومه شدن این پرونده و حل و فصل آن را نادیده گرفته‌اند.

نبنزیا تصریح کرد: "ما چنین تلاش‌هایی برای دستکاری اطلاعات عینی را از اساس رد می‌کنیم ضمن آنکه بر حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ ای تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکبد می کنیم.

" سفیر روسیه در سازمان ملل همچنین از دبیرکل این نهاد بین المللی خواست مسیری روشن برای احیای کامل برجام و پایان دادن به اقدامات یکجانبه ای که این مسیر را مسدود می کند، معرفی کند.

نبنزیا، تلاش‌ها برای متهم کردن ایران به نقض پارگراف‌های ۳ و ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ را مصداق انتشار "اطلاعات جعلی" بیان کرد و افزود: یران و روسیه هر دو بارها نامه‌هایی را در شورای امنیت توزیع کرده و گفته اند که هیچ شواهدی در تایید این اتهامات وجود ندارد.

نماینده دولت پوتین در سازمان ملل با نشان دادن تصویری که ولودیمیز زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین را در کنار آنچه ادعا می‌شود «پهپاد شاهد» است، این ادعاها را جعلی دانست و تاکید کرد که هدف از انتشار چنین اطلاعات گمراه‌کننده‌ای در نبود حقایق عینی مشخص است. هدف گمراه و پرت کردن حواسها از نقض عهد غرب در اجرای برجام است.

دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل سپس با یادآوری تهدید غرب در فعال کردن " مکانیسم ماشه" برای بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، بر "اهمیت حفظ توافق هسته ای" را تاکید کرد و با اشاره به قصد کشورهای اروپایی برای حفظ تحریمهای موشکی علیه ایران پس از اکتبر ۲۰۲۳ (مهرماه امسال) گفت: از همکاران خود می‌خواهیم عقلانی عمل کنند و به تعهدات بین‌المللی پایبند باشند.

نبنزیا تاکید کرد هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد و از سرگیری اجرای توافق هسته ای تنها اقدام ممکن در راستای منافع همه بازیگران است.

سفیر دولت پوتین در سازمان ملل اضافه کرد: همه می‌دانند توپ در زمین چه کسی است. ایران، مایل به احیای برجام است اما شاهد اقدامی از سوی طرف مقابل برای حرکت در این مسیر نبوده‌ایم.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد