اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رکورد تاریخی تورم پیشران در خدمات؛ تورم 55 درصد را رد کرد

نرخ تورم تولیدکننده سالانه بخش خدمات از زیر 9 درصد در زمستان سال 1395 به سقف تاریخی 55.8 درصد در زمستان سال 1401 رسیده است.

به گزارش سایت طلا،طبق آخرین گزارش فصلی منتشرشده از وضعیت اقتصادی ایران در زمستان 1401 توسط مرکز آمار، تورم تولیدکننده سالانه بخش خدمات در زمستان 1401 به سقف تاریخی 55.8 درصد رسیده و رکورد ده ساله خود را شکسته است. به عبارت دیگر، برای نخستین بار در طی ده سال گذشته هزینه‌های تولید در زمستان سال 1401 به میزان 55.8 درصد نسبت به زمستان سال قبل از آن گران‌تر شده است.

تورم تولیدکننده؛ تورم پیش‌بینی کننده

شاخص قیمت تولیدکننده که به اختصار (PPI) نامیده می‌شود، تغییر قیمت کالاها و خدماتی را اندازه می‌گیرد که در فرآیند تولید توسط تولیدکنندگان استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، این شاخص نشانگر تغییرات قیمتی کالاهایی مانند مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است که در جریان تولید کالا در کارخانه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. از این شاخص برای محاسبه نرخ تورم تولیدکننده استفاده می‌کنند.

تورم تولید کننده به واسطه اثری که در ابتدای زنجیره تولید روی قیمت کالا و خدمات می‌گذارد به عنوان «تورم پیشران» نام‌گذاری می‌شود. به بیان دیگر افزایشی که در تورم تولید کننده رخ می دهد پس از یک بازه زمانی در تورم مصرف کننده در بازار های خرد دیده می شود. این تورم برای گروه‌های عمده اقتصادی از جمله «کشاورزی»، «برق»، «صنعت»، «معدن» و «خدمات» اندازه‌گیری می‌شود. می توان گفت فاصله زمانی انتقال تورم از تولیدکننده به مصرف کننده در بخش خدمات نسبت به سایر بخش ها بسیار سریع تر است.

تورم تولیدکننده بخش خدمات نزدیک به 60 درصد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده بخش «خدمات» در زمستان سال 1401 با 8.9 درصد افزایش به 55.8 درصد رسیده است. این رقم بیشترین تورم پیشران ثبت شده برای بخش خدمات در بازه زمانی ده ساله است. به بیان دیگر میانگین شاخص قیمت خدمات در مبدا ارائه آن در چهار فصل منتهی به زمستان 1401 نسبت به میانگین شاخص در چهار فصل منتهی به زمستان سال 1400، بالغ بر 55 درصد افزایش یافته است.

پایین ترین رقم تورم تولید کننده خدمات به زمستان سال 95 با 8.9 درصدی باز می گردد. بررسی ها نشان می دهد از ابتدای سال 96 روندی صعودی در تورم تولید کننده خدمات شکل گرفته به گونه ای که از زیر ده درصد اکنون به بلاتر از 55 درصد رسیده است. همچین از تابستان سال گذشته روند افزایشی تورم تولید کننده شدید تر شده و با سرعت بیشتری بالا می رود.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد