اونس طلا2312.16
مظنه15,266,000
18 گرم3,524,100
ارزش سکه34,394,298
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,000,000
ربع15,000,000

این 10 خودرو چینی بیشترین رشد قیمت ماشین در بازار ایران را داشته اند+ تصاویر

گرانی خودروهای چینی از سال گذشته تا به الان ادامه دارد؛ اما بیشترین رشد قیمت ماشین چینی های بازار ایران مربوط به کدام ماشین‌ها بوده است؟

به گزارش سایت طلا، گرانی خودروهای چینی از سال گذشته تا به الان ادامه دارد؛ اما بیشترین رشد قیمت ماشین چینی های بازار ایران مربوط به کدام ماشین‌ها بوده است؟

صنعت خودروسازی ایران طی یک دهه اخیر با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده و یکی از مهم‌ترین ضربه‌هایی که به آن وارد شده، خروج خودروسازان خارجی از بازار کشورمان بوده است. تنها کشوری که بازار داخلی ما را رها نکرد و ماندگار شد، چین بود. چشم‌بادامی‌ها پس از دست‌تنها ماندن خودروسازان ایرانی به کمک آمدند و انواع محصولات خود را وارد بازار کردند.

روزهای اولی که ماشین‌های چینی به فروش می‌رسیدند، مشتریان از سطح کیفی آنها راضی نبودند و استقبال زیادی از محصولات این‌چنینی نمی‌شد؛ ولی به مروز زمان چین ثابت کرد که می‌تواند در حوزه تولید خودرو حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. چینی‌ها موفق شدند با نیازسنجی بازار ما، خودروهای باکیفیتی تولید و راهی بازار کنند.

از سال ۱۳۹۶ تا به امروز تعداد زیادی خودروی چینی وارد بازار شده که طی این سال‌ها تغییرات قیمتی بسیاری تجربه کرده‌اند. در ادامه قصد داریم به بررسی تغییرات قیمتی بپردازیم و ببینیم بیشترین رشد قیمت مربوط به کدام خودروها بوده است. با ما همراه باشید.

بیشترین رشد قیمت ماشین چینی های بازار ایران

اگر بخواهیم متوسط رشد قیمت خودروهای چینی را تنها در سال گذشته بررسی کنیم به رشد ۹۳ درصدی می‌رسیم. از بین ده خودرویی که برای بررسی انتخاب شده‌اند، چهار ماشین مربوط به کمپانی چری و به ۲ خودرو برای جک و هایما هستند. در ادامه با یکایک این محصولات آشنا خواهیم شد.

1. هایما S5 پلاس

طی یک سال گذشته بیشترین افزایش قیمت مربوط به شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو، هایما اس ۵ پلاس بوده است. در ابتدای سال ۱۴۰۱ شمسی قیمت این خودرو حدود ۶۵۰ میلیون تومان بود، در حالی که طی ماه‌های بعدی وارد فاز صعودی شد. متاسفانه هایما اس ۵ پلاس در فروردین ماه سال جاری بیش از یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

کافی است با انگشتان دست حساب کنید که این کراس اوور جذاب چینی چند درصد رشد داشته و سرانجام به عدد ۱۰۵ درصد برسید. از این شاسی بلند نسخه معمولی نیز مونتاژ و وارد بازار شده که تفاوت آن با مدل پلاس در گیربکس ۶ دنده‌ای اتوماتیک است. نسخه پلاس هم سیستم تعلیق نرم‌تری دارد و هم شتاب‌گیری و سطح آپشن‌های رفاهی آن مطلوب است.

2. هایما S7 پلاس

نخستین خودرویی که افزایش قیمت شدیدی طی یک سال تجربه کرده بود، هایما S5 پلاس بود و دومین ماشین چینی بازار با بیشترین رشد قیمت، برادر بزرگتر این کراس اوور خواهد بود. ایران خودرو همچنان مشغول تولید این شاسی بلند در خطوط تولید است و قصد متوقف کردن آن را ندارد.

با آغاز سال ۱۴۰۱ شمسی، هایما اس ۷ پلاس ۷۸۵ میلیون تومان قیمت گذاری شد و طولی نکشید که روند صعودی در پیش گرفت و در یک سال ۱۰۰ درصد گران شد. در فروردین ماه سال جاری برای خرید یک دستگاه هایما اس ۷ پلاس می‌بایست یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان می‌پرداختید.

یکی از نقاط قوت این کراس اوور چینی، پیشرانه قدرتمندی است که دارد و می‌تواند در بهترین حالت حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودرو نیز از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌یابد. در کل، مشتریان از این ماشین چینی رضایت دارند.

3. جک T8 دنده‌ای

سومین خودروی چینی که بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده، پیکاپ دنده‌ای جک T8 است. این خودروی جذاب و آفرودی و دیفرانسیل 3 حالته می‌تواند تجربه لذت‌بخش رانندگی در بیابان‌ها و جاده‌های صعب‌العبور را به ارمغان بیاورد. افزایش 96 درصدی قیمت این خودرو باعث شده تا 916 میلیون تومان سال 1401 در فروردین سال جاری به یک میلیارد و 790 میلیون تومان برسد.

۴. چری آریزو ۵

با چهارمین خودروی چینی بازار ایران که قربانی افزایش قیمت‌ها طی یک سال اخیر شده، آشنا شوید. آریزو ۵ از آن دسته سدان‌های موفقی است که در انبوه کراس اوورها و شاسی بلندهای چینی خوش درخشیده است. البته مشتریان معتقدند این خودروی چینی یک ضعف بزرگ به نام سواری خشک دارد، ولی می‌توان با آن کنار آمد.

علاوه بر این شاید بازار دست دوم نه‌چندان پررونق این سدان دلیل محکمی برای نخریدن آن باشد. به هر حال در یک سال اخیر قیمت این ماشین از ۶۱۹ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید و ۹۴ درصد گران‌تر شد. از جمله مهم‌ترین مزایا و نقاط قوت چری آریزو ۵ می‌توان به کابین جادار و مصرف سوخت بهینه آن اشاره کرد.

5. جک S5

اغلب محصولاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند، کراس اوورهای زیبا و جذابی هستند که مشتریان فراوانی دارند. جک اس ۵ یکی از شاسی بلندهای کرمان موتور بوده که به‌لطف پیشرانه مطلوب، کابین جادار، مصرف سوخت بهینه و امکانات رفاهی مناسب توانسته خوش بدرخشد.

خوشبختانه رانندگانی که پشت فرمان این ماشین چینی نشسته‌ از رانندگی با آن احساس رضایت کرده‌اند؛ اما شوربختانه این کراس اوور هم بلای چهار خودروی قبلی سرش آمده است. افزایش ۹۴ درصدی تنها در یک سال اخیر باعث شده قیمت این خودرو از ۸۲۵ میلیون تومان به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برسد.

6. ام وی ام X33S فیس جدید

نماینده بعدی مدیران خودرو در فهرست بیشترین رشد قیمتی طی یک سال اخیر، ام وی ام ایکس ۳۳ اس نیوفیس است. این کراس اوور محبوب در ابتدای سال ۱۴۰۱ تنها ۵۲۸ میلیون تومان قیمت داشت؛ ولی در ابتدای سال جاری بیش از یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

متاسفانه بر خلاف لقب نیوفیس که برای این خودرو انتخاب شده، شاهد تغییرات شگرفی در طراحی بیرونی و داخلی آن نیستیم. عملکرد پیشرانه این ماشین چینی با توجه به قیمتی که دارد معمولی است. کابین جادار این خودرو باعث شده تا تبدیل به یک گزینه خانوادگی شود و برای سفر مناسب باشد. علاوه بر همه این‌ها بازار لوازم یدکی X33S نیوفیس چندان پررونق نیست.

7. جک S3

یکی از رقبای سرسخت جک اس ۳ در بازار داخلی ما ام وی ام ایکس ۲۲ است، ولی از آنجایی که بازار خرید و فروش دست دوم محصول جک بهتر است، استقبال بیشتری از آن شد. ابتدای سال ۱۴۰۱ شمسی قیمت این خودرو تنها ۵۸۳ میلیون تومان بود، در حالی که با افزایش ۹۲ درصدی به یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسید. از جمله نقاط قوت این خودرو می‌توان به سواری نرم و امکانات رفاهی مناسب اشاره کرد.

۸. چری آریزو ۶

برادر چری آریزو ۵، هشتمین خودرویی است که دچار افزایش قیمت شده و آن خودرویی نیست جز چری آریزو ۶. از ابتدای سال گذشته تا به امروز قیمت این خودروی سدان حدود ۹۲ درصد رشد داشته و از محدوده ۷۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است.

چینی‌ها به‌خوبی ذائقه مشتریان ایرانی را دریافته‌اند، به‌حدی که چری آریزو ۶ را مطابق با معیارها و سلایق ایرانی‌ها تولید و راهی بازار داخل کرده‌اند. سه مولفه اصلی و نقطه قوت این ماشین چینی شامل کابین جادار، مصرف سوخت کم و پیشرانه قابل قبول می‌شود و تنها نقطه ضعف این خودرو یافتن قطعات یدکی در بازار است.

۹. بهمن فیدلیتی

گروه خودروسازی بهمن موتور محصولات جذاب و قابل قبولی دارد که یکی از بهترین آنها فیدلیتی است. این شاسی بلند جادار و باوقار، گزینه مناسبی برای خانواده‌های پرجمعیت به‌حساب می‌آید و مجهز به پیشرانه‌ای است که می‌تواند حداکثر ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. خوشبختانه از نظر قطعات یدکی نیز این خودرو کمبودی ندارد.

طی یک سال اخیر قیمت این کراس اوور جذاب حدود ۸۰ درصد گران‌تر شده و از ۹۷۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

10. ام وی ام X22 پرو

دهمین و آخرین خودرویی که رشد قیمتی آن طی یک سال اخیر زیاد بوده، ام وی ام ایکس ۲۲ پرو است. کراس اوور مدیران خودرو ۷۸ درصد گران‌تر شده و از محدوده قیمتی ۵۶۲ میلیون تومان به سطح یک میلیارد تومان رسیده است. خوشبختانه مدل پرو در مقایسه با نیوفیس یا مدل معمولی، تغییرات ظاهری و فنی بسیاری تجربه کرده و بهبود یافته است. مهم‌ترین تغییر این شاسی بلند، پیشرانه قدرتمندتر آن است.

سخن پایانی

در مطلب فوق سعی کردیم به بررسی ده خودرو با بیشترین تغییرات قیمتی در سال ۱۴۰۱ بپردازیم. در روزهای آغازین ورود خودروهای چینی به بازار کشورمان، قیمت‌ها ارزان بود، چرا که خودروهای خارجی دیگر هم در بازار وجود داشتند؛ ولی طی سال‌های اخیر محصولات چشم بادامی‌ها تبدیل به خودروهای لوکس و لاکچری شده‌اند.

تا زمانی که واردات خودروهای خارجی به‌طور کامل و بی‌قید و شرط آزاد نشود، خودروهای چینی یکه‌تاز خواهند بود و روز به روز گران‌تر می‌شوند؛ ولی اگر ممنوعیت‌ها برداشته شود و تعرفه‌های سنگین، تعدیل گردند، می‌توان امید داشت ماشین های چینی به قیمت واقعی خرید و فروش شوند. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل گرانی خودروهای چینی در سال ۱۴۰۱، افزایش نرخ دلار بود که ضربه مهلکی به صنعت خودرو زد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد