اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پیام آیت‌الله سیستانی به گوترش

آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق پنجشنبه شب در بیانیه‌ای و پیامی به آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره هتک حرمت به قرآن کریم و مجوز دولت سوئد گفت : احترام به آزادی بیان نمی‌تواند این رفتار شرم‌آور را که تعرض آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است، توجیه کند.

به گزارش سایت طلا،دفتر آیت الله سیستانی به نقل از بیانیه‌ و پیام مرجع عالیقدر عراق به گوترش که رونوشتی از آن در اختیار خبرگزاری رسمی عراق (واع) قرار گرفته، اعلام کرد : در طول سالیان گذشته، چنین رفتارهای اهانت‌آمیزی بارها در کشورهای مختلف رخ داده است اما نکته قابل توجه این است که این بار با مجوز رسمی پلیس سوئد و با ادعای آزادی بیان انجام شده است.

در این پیام آمده‌است: احترام به آزادی بیان هرگز نمی‌تواند مجوزی برای این رفتار شرم‌آور باشد که بیانگر تعدی آشکار به مقدسات بیش از ۲ میلیارد مسلمان در جهان است.

وی افزود: این اقدام به ایجاد فضای مناسب برای گسترش افکار رادیکال و تندروی و رفتارهای اشتباه منجر می‌شود.

در پیام آیت الله سیستانی تأکید شد: مرجعیت عالی دینی عراق ضمن ابراز انزجار از این اقدام و محکوم کردن رفتار اهانت‌آمیز، از سازمان ملل می‌خواهد تا تدابیر موثر جهت جلوگیری از تکرار چنین رفتارهایی را درپیش گیرد و کشورها را به تجدیدنظر در تصویب قانون‌هایی وادارد که وقوع این حوادث را مجاز می‌داند.

آیت الله سیستانی در پایان خواستار تحکیم ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان مختلف و برنامه‌های درسی فکری مبتنی بر حقوق و احترام متقابل برای همه شده است.

وزارت امور خارجه عراق نیز ساعاتی پیش در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم، سفیر سوئد در بغداد را احضار کرد و خواستار استرداد عامل این هتک حرمت شد.

«فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق دستور داد تا بر اساس مفاد ماده ۱۴ قانون مجازات عراق علیه یک عراقی الاصل که در سوئد اقدام به سوزاندن قرآن کریم کرده است، اقدامات قانونی انجام شود.

«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق نیز تاکید کرد که دولت عراق اقداماتی را که برخی از بیماران روانی و افراطی در خصوص سوزاندن مکرر نسخه های قرآن کریم انجام شده است به شدت محکوم و تقبیح می کند.

دیروز چهارشنبه یک افراطی سوئدی تحت حمایت مقامات و پلیس این کشور در مقابل چشمان حدود ۲۰۰ مسلمان، قرآن را در بیرون مسجد اصلی استکهلم پایتخت سوئد سوزاند.

در سال های اخیر برخی از کشورهای اروپایی و به خصوص حوزه اسکاندیناوی صحنه تعدی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان بوده است. در سایه حمایت پلیس سوئد، راست گرایان افراطی اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرده و اعتراض های مسلمانان نیز با سرکوب روبرو شده است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد