اونس طلا2336.87
مظنه14,486,000
18 گرم3,344,100
ارزش سکه32,636,958
قدیم (بهار)37,700,000
جدید (امامی)40,700,000
نیم23,500,000
ربع14,900,000

تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر + عکس

آشوراده، تنها جزیره ایرانی در دریای بزرگ خزر است که سالانه بسیاری از مردم برای تفریح در آن راهی شمال ایران می‌شوند

به گزارش سایت طلا،بر خلاف خلیج فارس و آب‌های آزاد جنوب کشور، در شمال خبری از جزایر کوچک و بزرگ مشهور و توریستی نیست و اگر بخواهید در شمال کشور با قایق موتوری به جزیره‌ای زیبا و جذاب سفر کنید، مقصدی جز آشوراده نخواهید داشت. جزیره آشوراده در بندر ترکمن در استان گلستان واقع شده و فقط ۱۰ کیلومتر با این شهرستان فاصله دارد. این جزیره در بخش شرقی شبه جزیره میان‌کاله واقع شده و به واسطه شرایط طبیعی و محیطی خاصش، به‌جرات می‌توان آن را به عنوان یکی از زیباترین جزایر شمال کشور معرفی کرد.

هرساله بسیاری از مردم برای تماشای آشوراده و دوری از محیط‌های پرهیاهوی شهری به استان گلستان سفر می‌کنند. به علاوه، این منطقه به عنوان یکی از پناهگاه‌های مهم حیات وحش ایران و تالاب‌های مهم دنیا نیز شناخته شده و همواره پرندگان زیادی از کشورهای همسایه به آن سفر می‌کنند. در واقع، در سال ۱۳۵۹ بود که نام آشوراده در لیست ۵۹ منطقه‌ بین‌المللی ذخایر طبیعی به ثبت رسید.

پیش‌تر، آشوراده از به هم پیوستن سه جزیره تشکیل شده بود که با تغییر شرایط جوی و بالا آمدن سطح آب، دو جزیره دیگر زیر آب رفتند و آشوراده تنها باقی ماند. این اتفاق علاوه بر تنها افتادن آشوراده، باعث شد این جزیره از سکنه نیز خالی شود. در حال حاضر، این جزیره چیزی در حدود ۴۰۰ هکتار وسعت دارد، در حالی که وسعت اولیه آن ۱۲۰۰ هکتار تخمین زده شده است. با سیل سال ۷۲ و افزایش سطح آب، تعداد ساکنان جزیره آشوراده بسیار کم شد و حالا فقط برخی از صیادان و کارکنان سازمان شیلات در آن سکونت دارند. سایر مردم این جزیره هم در شهرهای اطراف مشغول زندگی هستند.

جالب است بدانید این جزیره که از آن با عنوان «مجمع‌الجزایر آشوراده» نیز یاد می‌شده، در دوره صفوی به عنوان شکارگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته و به همین سبب، در آن چند دژ بزرگ نیز بنا شده است. طی دوره‌های بعدی نیز اتفاقات زیادی در اینجا رخ داد که از جمله آنها می‌توان به کنترل جزیره توسط روس‌ها و ساخت چندین قلعه اشاره کرد.

نام آشوراده از کجا آمده است؟

«آشوراده» یک لفظ در زبان ترکمنی به معنی «جزیره آشور» است که از دو بخش «آشیر» و «آدا» تشکیل شده و نام‌های دیگری از جملع «مال آشیر» نیز دارد. در گذشته به این دلیل از چنین نامی استفاده می‌شده که برخی مردم، دام‌های خود را برای چرا به این جزیره می‌آوردند.

دلایل بسیاری آشوراده را به یک مکان مهم تبدیل می‌کنند که از جمله مهم‌ترین‌های آن می‌توان به تولید چیزی در حدود ۴۰ درصد از خاویار کشور در این منطقه اشاره کرد. خاویار آشوراده شهرت زیادی در جهان داشته و مرغوب‌ترین خاویارهای دنیا را دارد. در کنار خاویار، انواع دیگری از ماهی‌ها از جمله سفید، کپور، کلمه، ماش، فیل‌ماهی، تاس‌ماهی و ازون برون نیز در این منطقه قابل صید است.

به موارد بالا باید تاریخ پرفرازونشیب این جزیره را هم اضافه کرد. برخی کارشناسان می‌گویند آشوراده، احتمالا همان جایی است که سلطان محمد خوارزمشاه در آن از دنیا رفته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد