اونس طلا2332.28
مظنه14,896,000
18 گرم3,438,700
ارزش سکه33,560,688
قدیم (بهار)37,700,000
جدید (امامی)41,400,000
نیم23,800,000
ربع14,800,000

خبر مهم از مذاکرات ایران و آمریکا؛ توافق احتمالی چند ساله است؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با شاره به توافق احتمالی ایران و آمریکا گفت: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد حصول تفاهم پیش بینی می شود چون قالب توافق نیست و تفاهم است احتمال دارد هر حادثه ای آن را به هم بزند.

به گزارش سایت طلا، یک کارشناس مسائل بین‌الملل با شاره به توافق احتمالی ایران و آمریکا گفت: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد حصول تفاهم پیش بینی می شود چون قالب توافق نیست و تفاهم است احتمال دارد هر حادثه ای آن را به هم بزند. ضمن اینکه تفاهم در مورد حداقل ها است و مساله بده بستانی در سطح امضا یک توافق نیست. از این رو با توجه به انتخابات آمریکا می توان عمر این تفاهم را یک سال پیش بینی کرد.

محسن جلیلوند، کارشناس مسائل بین‌الملل، در پاسخ به این سوال که مذاکراتی که به طور غیر مستقیم بین ایران و آمریکا در جریان است چقدر جدی است و چقدر احتمال دارد مذاکرات به نتیجه برسد؟ اظهار داشت: این مذاکرات حالت غیر مستقیم دارد و در قالب تفاهم بسته می شود چون اگر توافق کنند باید متن توافق به کنگره آمریکا برود و مورد بررسی قرار بگیرد و تصویب شود. از این رو نتیجه هر مذاکره ای با آمریکا توافق رسمی نخواهد بود و قراردادی بین ایران و آمریکا امضا نمی شود بلکه تفاهمی ضمنی در جریان خواهد بود.

ایران و آمریکا در حال حاضر به دستاورد کم به کم راضی شده اند

وی افزود: به عقیده من ایران و آمریکا در حال حاضر به دستاورد کم به کم راضی شده اند و هر دو در خصوص حداقل ها توافق می کنند تا به به شرایط جدید برسند و اتفاقات دیگری رقم بخورد. امروز هر دو طرف به این نتیجه رسیده اند که این از هیچ بهتر است. بعد از خروج آمریکا از برجام ایران به برنامه هسته ای خود شتاب داد و میزان غنی سازی را بالا برد و تعداد سانتریفیوژها را افزایش داد این روند ایران برای آمریکا به مشکل تبدیل شده است. در برجام سقف غنی سازی ایران در حدود 4% تایید شده بود ولی امروز آمریکا به 60% غنی سازی راضی است و این فعالیت ایران را به عنوان یک واقعیت پذیرفته است.

در بهترین شرایط حتی اگر تمام تحریم ها یک روز بعد از توافق لغو شود 10 سال زمان می برد تا ایران به جایگاه سال 90 برگردد

وی تصریح کرد: از زاویه آمریکا نیز تحریم های ایران به مرزی رسیده است که در بهترین شرایط حتی اگر تمام تحریم ها یک روز بعد لغو شود بازحدود 10 سال زمان می برد تا ایران به جایگاهی که در سال 90 داشت برگردد. اگر ایران بتواند بعد از لغو تمام تحریم ها 4.5 میلیون بشکه نفت تولید کند و 2 میلیون بشکه را صادر کند به شرایطی خواهد رسید که در سال 90 داشت. از نگاه هر دو طرف شرایط به گونه ای است که باید روی یک سری حداقل ها تفاهم کنند ولی چرایی این حداقل ها مورد سوال است. ایران به این منظور که آمریکا تحریم ها را افزایش ندهد و به سراغ احیای تحریم های سازمان ملل علیه ایران نرود به سمت تفاهم حرکت کرده است. آمریکا نیز می خواهد سطح غنی سازی ایران را کنترل کند و اجازه ندهد میزان غنی سازی بیش از این مقدار باشد و ایران را به همکاری بیشتر با آژانس تشویق کند. همچنین آمریکا با این تفاهم می خواهد ایران را به همکاری بیشتر با منطقه سوق دهد و احتمال چالش و درگیری در منطقه را پایین بیاورد.

اگر اتفاق خاصی رخ ندهد حصول تفاهم پیش بینی می شود

جلیلوند با بیان اینکه خبرگزاری ها و رسانه ها نیز در این حد درباره تفاهم احتمالی صحبت کرده اند و مورد ویژه و خاصی در دست تحلیلگران و کارشناسان نیست گفت: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد حصول تفاهم پیش بینی می شود چون قالب توافق نیست و تفاهم است احتمال دارد هر حادثه ای آن را به هم بزند. ضمن اینکه تفاهم در مورد حداقل ها است و مساله بده بستانی در سطح امضا یک توافق نیست. از این رو با توجه به انتخابات آمریکا می توان عمر این تفاهم را یک سال پیش بینی کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد