اونس طلا2337.71
مظنه14,871,000
18 گرم3,432,900
ارزش سکه33,504,363
قدیم (بهار)37,500,000
جدید (امامی)40,800,000
نیم24,100,000
ربع14,400,000

موشکافی سخنرانی قدرتمند پوتین در سن‌پترزبورگ

سردبیر روزنامه رأی الیوم در یادداشتی سخنرانی اخیر پوتین در سن‌پترزبورگ، را مهمترین سخنرانی او از آغاز جنگ اوکراین توصیف کرد و به بررسی پیامهای چندگانه آن برای طرف‌های مختلف پرداخت.

به گزارش سایت طلا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، روز شنبه (17 ژوئن) با سخنرانی در نشست بین‌المللی مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ، با تاکید بر اینکه غرب نمی‌تواند شکست راهبردی به این کشور تحمیل کند، گفت که مسکو فعلا نیازی به متوسل‌شدن به تسلیحات هسته‌ای نمی‌بیند. وی در ادامه با اشاره به توانمندی‌ هسته‌ای مسکو، استقرار بمب‌های اتمی در بلاروس را تایید و تاکید کرد که این اقدام، هشداری به غرب است.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی الیوم، این سخنرانی را مهمترین سخنرانی رئیس‌جمهور روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین توصیف کرد و به تشریح ابعاد مختلف این اظهارات، پیام‌های سه‌گانه مهم آن به طرف‌های مختلف پرداخت.

در این یادداشت آمده است: «سخنرانی اخیر "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه در افتتاحیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ با حضور ۱۴ هزار نفر از جمله روسای جمهور، وزرا و کارشناسان بسیاری از کشورها را می توان "هسته‌ای" توصیف کرد. این سخنرانی نشان دهنده اعتماد به نفس او و القای پیروزی او در جنگ اوکراین است».

عطوان نوشت: رئیس‌جمهور روسیه در این سخنرانی طولانی، حداقل بیش از سه بار به سلاح‌های هسته‌ای یا تهدید آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم اشاره کرد:

نخست: «زمانی که گفت؛ کشورش از مجموع کشورهای ناتو (۳۰ کشور) از جمله ایالات متحده تسلیحات هسته‌ای بیشتری دارد ودر برابر فشارها برای کاهش آن، سر فرود نمی‌آورد (تخمین زده می‌شود که روسیه بیش از ۶۰۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد».

دوم: تاکیدش مبنی بر اینکه روسیه می‌تواند در صورت تهدید علیه تمامیت ارضی یا موجودیت خود از سلاح هسته‌ای استفاده کند، اما نیازی به آن ندارد. (شاید هنوز نه).

سوم: اعلام رسمی استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس که برای مقابله با هرگونه تجاوز علیه دوستان بلاروسی‌اش یا قلمرو روسیه استفاده خواهد شد.

روشن بود که سخنان پوتین حاوی پیام‌های فراوانی بود که با دقت فراوان از لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی طراحی شده و خطاب به چهار طرف بود.

نخست: جبهه داخلی: اطمینان‌بخشی به افکار عمومی روسیه از طریق تمرکز بر قدرت اقتصاد. با وجود گذشت ۱۶ ماه از جنگ، نرخ بیکاری در روسیه کاهش یافته، تولید داخلی در سال گذشته ۲.۲ درصد بوده اما در سال جاری به ویژه در آوریل گذشته حدود ۳.۹ درصد بوده است و رشد داشته است، نرخ تورم که در سال گذشته (۲۰۲۲) به ۱۰ درصد رسید، به ۲.۲ درصد کاهش یافت و این یک رکورد در مقایسه با رسیدن به حدود ۱۰ درصد در اکثر کشورهای اروپایی و کمی کمتر در ایالات متحده است.کسری بودجه نیز به دلیل کاهش قیمت‌های انرژی و هزینه‌های جنگ به ۴۲ میلیارد دلار کاهش یافت.

دوم: اوکراین و کشورهای غربی حامی آن: زمانی که گفت تلفات طرف اوکراینی در این جنگ نسبت به تلفات روسیه ۱ به ۱۰ به نفع دومی بوده و تمام سلاح‌ها و مهمات اوکراینی از خارج می آید و این تا ابد ادامه نخواهد داشت در حالی که تمام سلاح های روسی در داخل کشور تولید می شود و کارخانه‌های نظامی شبانه روز کار می‌کنند و روسیه مقدار زیادی سلاح و مهمات در هر نوع و اندازه‌ای در اختیار دارد.

سوم: خطاب به کل جهان؛ زمانی که به این موضوع اشاره کرد که سیستم استعماری کنونی تحت هدایت ایالات متحده - اگر بپذیریم که تاکنون پایان نیافته - در حال پایان است و این به نفع نظم جهانی چند قطبی جدید است که بیش از همه به نفع جهان سوم و فقرای آن است و جایی برای هژمونی دلار در آن وجود نخواهد داشت و سیستم «بریکس» بزرگترین ستون آن خواهد بود.

چهارم: تعیین اهداف جنگ از دیدگاه روسیه و محدود کردن آن به نابودی کامل ماشین نظامی اوکراین، حذف نازیسم و ​​خنثی کردن پروژه آمریکا-غرب در تحمیل شکست راهبردی به روسیه در میدان نبرد اوکراین.

در ادامه این یادداشت آمده است: «برخی از پاراگراف‌های سخنرانی پوتین تأثیر جنگ‌ها در خاورمیانه و ادبیات آن را آشکار می‌کند، به‌ویژه تاکید بر اینکه هواپیماهای آمریکایی F-۱۶، که آمریکا قول داده به اوکراین بدهد، در صورت ورود به میدان جنگ، فرودگاه‌هایی برای بازگشت پیدا نمی‌کنند؛ چه در داخل اوکراین (بیشتر فرودگاه ها ویران شده‌اند)، چه در کشورهای همسایه مانند لهستان و کشورهای بالتیک. لذا سرنوشتی مانند تانک‌های لئوپارد آلمانی و چلنجر-۲ انگلیسی خواهند داشت که در آتش سوختند.پوتین به صورت تلویحی تهدید کرد که در صورت پرواز این هواپیماها از پایگاه‌های کشورهایی که نام برد، پایگاه‌ها کاملا ویران خواهند شد».

رئیس‌جمهور پوتین در سخنرانی اخیر خود، تنها یک بار به ضدحمله اوکراین که رسانه‌های غربی به صورت اغراق آمیز آن را بزرگنمایی می‌کنند، اشاره کرد و گفت که این حمله موفق نخواهد بود و درگیری‌ها در حومه مرزهای روسیه را تلاش اوکراین برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌ خود در میدان و شکست ضدحمله آن توصیف کرد. برخی رسانه‌های غربی نیز این واقعیت را عنوان کردند که ارتش اوکراین ۱۰۰ کیلومتر مربع از اراضی الحاق شده به مسکو را پس گرفته است، اما آنچه این رسانه ها نگفتند این بود که وسعت زمین‌های الحاقی به روسیه در جنوب شرق اوکراین بیش از ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع است.

چیزی که در این سخنرانی قابل توجه بود و سوالات زیادی را برانگیخت این بود که گفته شد: ارتش روسیه می‌تواند بخش‌هایی از مرکز کی‌یف را نابود کند، اما به چند دلیل ترجیح داده این کار را انجام ندهد و رئیس جمهور پوتین توضیحی درباره دلایل خود نداد. آیا او قصد داشت پایتخت را حفظ کند و آن را برای تدارک الحاق آن نابود نکرده یا به عنوان پاداشی برای نظام جایگزین و طرفدار روسیه در آینده، می‌خواهد آن را حفظ کند؟

عطوان در ادامه به یک موضوع گنگ دیگر در سخنان پوتین اشاره کرد و نوشت: «چیزی که ما در این سخنرانی متوجه نشدیم، عدم واکنش او به اخبار منتشر شده در خصوص تصمیم "اسرائیل" مبنی بر ارسال ۲۰۰ تانک "مرکاوا" از طریق شخص ثالث به اوکراین بود».

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی چند روز پیش از برنامه خود برای آنکه نخستین بار تانک مرکاوا را به یک کشور اروپایی صادر کند، خبر داد و گفت که در حال مذاکره با هدف فروش تانک مرکاوا به دو کشور از جمله یک کشور اروپایی است. امری که موجب شد، برخی رسانه‌ها ادعا کنند که تل‌‌‌آویو از طریق کشور ثالث به کی‌یف تانک می‌دهد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ اوکراین اعلام کرده که نمی‌تواند غیر از کمک‌های بشردوستانه کمک‌های دیگری به اوکراین ارسال کند.

سردبیر روزنامه رأی الیوم در خاتمه نوشت که سخنرانی اخیر پوتین در سن پترزبورگ، مهمترین سخنرانی او از زمان آغاز جنگ اوکراین بود و با مطالعه دقیق این سخنرانی می‌توان نتیجه گرفت که او مطمئن است که ازاین نبرد چه با صلح و چه با جنگ، بازنده خارج نخواهد شد. همچنین تهدید او به سلاح هسته‌ای جدی است، نه نمایشی. زیرا او وارد این جنگ نشده که شکست بخورد و کشورش ویران و تکه تکه شود.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد