اونس طلا2337.71
مظنه14,446,000
18 گرم3,334,800
ارزش سکه32,546,838
قدیم (بهار)37,000,000
جدید (امامی)40,000,000
نیم23,500,000
ربع14,300,000

کشف قدیمی ترین فلوت جهان با قدمت ۱۲ هزار سال! + صدای فلوت

باستان‌ شناسان توانسته‌اند تعدادی فلوت ساخته شده از استخوان پرندگان پیدا کنند که موسیقی جالبی تولید می‌کند. آنها برخی از قدیمی ترین فلوت های جهان هستند و قدمتی ۱۲ هزار ساله دارند.

به گزارش سایت طلا، باستان‌ شناسان توانسته‌اند تعدادی فلوت ساخته شده از استخوان پرندگان پیدا کنند که موسیقی جالبی تولید می‌کند. آنها برخی از قدیمی ترین فلوت های جهان هستند و قدمتی ۱۲ هزار ساله دارند.

زمانی منطقه شام در شرق دریای مدیترانه میزبان فرهنگی به‌نام ناتوفی بود. آنها آخرین گروه از شکارچی-گردآورده‌ها بودند؛ اما حدود ۱۲ هزار سال پیش نیز توانایی جالبی در ساخت آلات موسیقی داشته‌اند. باستان شناسان در حال کاوش در یک منطقه باستانی به نام Eynan-Mallaha در خاک اسرائیل بودند که با استخوان‌های پرندگان مواجه شدند.

یکی از قدیمی ترین فلوت های جهان به منطقه شام تعلق دارد

البته این منطقه تاریخی پیشتر در دهه ۱۹۵۰ به‌صورت گسترده کاوش شده بود، اما بررسی‌های جدید به یافته‌های شگفت‌آوری منجر شد. در میان حدود ۱۱۰۰ استخوان پرنده ۷ فلوت مختلف نیز پیدا شد. جالب اینجاست که یکی از آنها با طول ۶۵ میلی‌متر کاملا دست‌نخورده است. مردمان فرهنگ ناتوفی علاقه عجیبی به پرندگان داشتند و از آنها آثار متعددی با طرح پرنده باقی مانده است. با همه اینها فلوت های تازه کشف شده جذابیت خاصی دارند.

این فلوت ها در زمره قدیمی ترین آلات موسیقی جهان قرار دارند. همچنین از آنجایی که آلات موسیقی باستانی چندان کوچک نبوده‌اند، ابعاد کوچک و ظرافت آنها قابل تحسین است. وجود باقیمانده خاک سرخ در اطراف استخوان‌ها نیز به‌خوبی نشان مي‌دهد که فلوت ها به‌رنگ قرمز بوده‌اند. باستان شناسان گمان می‌کنند که آنها به‌ نخی متصل می‌شدند و دور گردن قرار می‌گرفتند.

یکی از قدیمی ترین فلوت های جهان صدایی شبیه پرندگان شکاری از خود تولید می‌کند. صدایی تولیدی ابدا اتفاقی نبوده است و ناتوفی‌ها می‌خواستند که فلوت هایشان صدایی شبیه پرندگان خانواده شاهین تولید کند. این موضوع از آنجایی مشخص است که در میان استخوان های جمع‌آوری شده برای اینکار استخوان‌هایی با ابعاد مشخص دیده می‌شود. در واقع آنها می‌دانستند که استخوان‌های بزرگتر صدای بم‌تری تولید می‌کنند و نسبت به جزئیات آکوستیک اطلاعات داشتند.

دانشمندان همچنین گمان می‌کنند که فلوت تنها آلت موسیقی ساخته شده توسط ناتوفی‌ها نباشد و بررسی‌های بیشتر می‌تواند آلات موسیقی جذاب‌تری را از زیر خاک بیرون آورد. شنیدن صدای تولید شده توسط یک فلوت ۱۲ هزار ساله قطعا جذاب است؛ اما خب چندان نمی‌توان به آثار باستانی قدیمی فشار وارد کرد. به‌همین منظور کارشناسان نسخه‌ای کاملا مشابه از آنها را ساختند و سپس با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری صدا را تا بیشترین حد ممکن شبیه‌سازی کردند. نتیجه به صدای فلوت ۱۲ هزار ساله شباهت زیادی دارد که می‌توانید در ادامه گوش کنید.

باستان شناسان گمان می‌کنند که ناتوفی‌ها از این فلوت ها در هنگام شکار استفاده می‌کردند تا با پرندگان ارتباط برقرار کنند. از آنجایی که این فلوت ها تنها آلت موسیقی باستانی شناخته شده در منطقه شام هستند، ارزش فوق‌العاده بالایی دارند. آنها همچنین قدیمی ترین آلت موسیقی جهان با توانایی تقلید صدای پرنده به‌حساب می‌آیند. فلوت تازه کشف شده بیش از پیش جایگاه پرندگان شکاری در فرهنگ ناتوفی را نشان می‌دهد و نشانگر دقت بالای آنها در ساخت ابزار است.

هرچند که این فلوت ها قدیمی ترین آلت موسیقی در جهان نیستند. این افتخار به یک فلوت ۶۰ هزار ساله مي‌رسد که توسط انسان‌های نئاندرتال ساخته شده بود و در غاری در اسلوونی کشف شد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد