اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

قانون ماليات بر ارزش افزوده در مورد طلافروشان هم لازم الاجرا است

معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي معتقد است، مرحله چهارم قانون ماليات بر ارزش افزوده در مورد طلافروشان هم در كنار 11 صنف ديگر لازم الاجرا است.



به گزارش خبرگزاری فارس، محمدقاسم پناهی معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگویی با خبرنگار ما با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده مشمولان بند «ب» ماده 96 قانون مالیات‌های مستقیم از پاییز سال 89 و مشمولان بند «ج» این قانون از ابتدای سال آینده اجرا می‌شود، گفت: سازمان مالیاتی طی فراخوان‌های متعدد از مشمولان مالیات و هر کسی که احساس نیاز به آموزش می‌کند، دعوت کرده برای دریافت آموزش لازم و آشنایی با قانون به صورت رایگان ثبت‌نام و آموزش‌های لازم را دریافت کند.
پناهی افزود: تاکنون 75 هزار و 510 نفر به صورت رایگان آموزش حضوری مالیات بر ارزش افزوده دریافت کرده‌اند، همچنین از طریق مکاتبه و ارسال بسته‌های آموزشی به اتحادیه‌های تخصصی بیش از 2 هزار و 500 بسته آموزشی شامل قانون نحوه ارسال اظهارنامه و نحوه شمولیت ارسال شده است.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: از ابتدای خرداد سال جاری مشمولان بند «ب» دعوت به گذراندن دوره‌های آموزشی شده‌اند و ارائه آموزش در آینده نیز ادامه دارد و هیچ کس نیست که مراجعه کرده و آموزش ندیده باشد.
وی افزود: در کل استان‌ها نیز 120 مربی ورزیده برای ارائه آموزش تربیت شده‌اند و مشمولان قانون و افرادی که نیاز به آموزش پیدا می‌کنند، با مراجعه به سازمان‌های امور مالیاتی و ادارات کل نسبت به ثبت‌نام و گذراندن دوره‌های آموزشی به صورت رایگان اقدام کنند.
پناهی به عنوان متولی مالیات بر ارزش افزوده از اصناف و مردم درخواست کرد، هر کس نیاز به آموزش در زمینه مالیات بر ارزش افزوده پیدا می‌کند یا به واحد خدمات مؤدیان در ادارات کل و یا به سایت www.evat.ir مراجعه کرده و برای گذراندن دوره‌‌های آموزش ثبت‌نام کند.

* مالیات چون چراغی داد و ستد را روشن می‌کند

پناهی در مورد شفاف شدن مبادلات اقتصادی با اجرای قانون مالیات ارزش افزوده، گفت: اجرای این قانون دو هدف را دنبال می‌کند که مهمترین آن شفافیت مبادلات و سپس هدف درآمدی و اقتصادی است. در کشورهایی که به دنبال درآمد هستند، نرخ‌های بالایی تصویب می‌کنند.

* نرخ مالیات بر ارزش افزوده ایران کمترین نرخ در جهان

پناهی افزود: بر اساس تحقیق از 140 کشور جهان در 48 درصد کشورها نرخ مالیات ارزش افزوده بین 15 تا 20 درصد و در 24 درصد کشورها بین 10 تا 15 درصد، در 22 درصد کشورها بالای 20 درصد و تنها در 6 درصد کشورها این نرخ کمتر از 10 درصد بوده که نرخ 3 درصدی مالیات بر ارزش افزوده ایران در دنیا کمترین نرخ است که آن هم شامل 1.5 درصد مالیات و 1.5 درصد عوارض است.
پناهی تأکید کرد: ‌هدف دوم و مهم‌تر قانون ایجاد شفافیت در مبادلات است و چون برای ایران هدف شفافیت اهمیت بیشتری داشته، بنابراین با نرخ‌های پایین شروع شده که این باعث می‌شود ترویج صدور فاکتور و رسمیت بخشیدن به مبادلات در اقتصاد فرهنگ‌سازی شود و دفاتر ثبت و ضبط شود که به مرور به شفافیت اقتصاد می‌انجامد.
پناهی جریان اجرای مالیات بر ارزش افزوده را از زنجیره واردات، تولید، توزیع، عمده‌فروشی، بنکداران و خرده‌فروشی ذکر کرد و گفت: از طریق ثبت و ضبط نظم مالی ایجاد می‌شود که به شفافیت اقتصاد کمک می‌کند.
محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد علت اینکه چرا تعدادی از اصناف طلافروش در جریان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در دو سال قبل و قانون مالیات بر درآمد اصناف در سال جاری اعتراضاتی داشته‌اند، گفت: اعتراض سالجاری اصناف در مورد مالیات بر درآمد مشاغل اصناف از بازار پارچه‌فروشان شروع شد و سپس قسمت جلویی بازار طلافروشان به خاطر تهدیدات و مسائل امنیتی تعدادی از مغازه‌ها بسته شدند، زیرا اگر اتفاقی می‌افتاد و ضد انقلاب سوء استفاده می‌کردند، مسئله پیچیده می‌شد.
وی افزود: پس از بسته شدن مغازه‌های جلوی بازار بنده و پیشکسوتان صنف مراجعه کردیم و با مذاکره مغازه‌ها باز و مسائل حل شد و همه اصناف طلا و جواهر فروش اظهارنامه‌های مالیاتی را ارائه کردند به گونه‌ای که به گفته مسئولان سازمان مالیاتی استقبال چشمگیر بود و تعامل خوبی با وزارت امور اقتصاد و دارایی برقرار شد.
کشتی‌آرای تأکید کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که یک صنف یا گروهی جلوی قانون بایستند.
وی در پاسخ به این که گفته می‌شود، عده‌ای مافیای واردات و قاچاق طلا مقابل اجرای قانون ایستادند، گفت: اینکه گفته می‌شود باند واردات طلا مقابل قانون ایستاده‌اند، باید از خودشان پرسید که منظور از باند چیست.
وی در مورد مقاومت برخی از اصناف طلا و جواهر اصفهان در برابر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در 2 سال پیش گفت: در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده اجرا می‌شود و براساس اعلام سازمان مالیاتی تا 30 مرداد ماه 89 اعضای صنف طلا و جواهر برای دوره‌های آموزشی مالیات بر ارزش افزوده نام‌نویسی کرده و راهکارهای جدید از سوی آنها ارائه می‌شود که این قانون اجرایی شود.
کشتی‌آرای با تأکید بر اینکه هیچ مقاومتی در برابر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد، گفت: زمان اجرای قانون در مورد صنف طلا و جواهر هنوز اعلام نشده، ولی ثبت‌نام تا پایان مرداد ماه با استقبال خوبی مواجه شده است.

* قاچاق، ریشه مقاومت مافیای طلا در پرداخت مالیات

یک استاد اقتصاد دانشگاه گفت: عمده مقاومتهای مالیاتی صورت گرفته در برابر دولت، توسط مافیای وارد کنندگان طلا و کالاهای غیرقانونی دیگر سازماندهی می‌شود و در این شرایط، دولت نباید در مقابل چنین مافیایی عقب‎نشینی کند.
محمدحسین ادیب در مورد روحیه گریز از مالیات در فرهنگ عمومی اظهارداشت: فعالان اقتصادی در ایران کمترین مالیات را پرداخت می کنند.
وی افزود: فعالان اقتصادی مالیات اندکی می پردازند.
این اقتصاددان اضافه کرد: سود وارد کنندگان و سپرده گذاران حدود 55 هزار میلیارد تومان در سال است که هرچند آمار دقیقی وجود ندارد، ولی حداقل 70درصد سود خالص اقتصاد را تشکیل می‌دهد. دراین حوزه فرار مالیاتی حداکثری است و بخش عمده درآمد ملی در این دو بخش قرار دارد و محور دریافت مالیات می‌تواند در این قسمت سهم گیری داشته باشد.
یک منبع آگاه در بازار گفت: بازار طلا و جواهر تهران در سبزه میدان امروز شنبه 3 مهرماه در اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد طلافروشان تعطیل شده و خبرنگار فارس نیز از نزدیک این تعطیلی را مشاهده کرد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد