اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

شوک جدید به بازار؛ خداحافظی بی‌سروصدا با این خودروی محبوب

حذف برخی محصولات پرطرفدار از سبد محصولاتی ایران خودرو با انتشار لیست جدید قیمتی این خودروساز قوت گرفت.

به گزارش سایت طلا، شورای رقابت لیست جدید قیمتی برای محصولات تولید ایران خودرو را منتشر کرد. اعضای شورای رقابت در این لیست، قیمت جدید کارخانه‌ای 28 خودرو را اعلام کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت 25 محصول ایران خودرو به نسبت گذشته افزایش یافته و سه خودرو نیز با کاهش قیمت در مبداء مواجه شده‌اند؛ اما جای برخی محصولات پرطرفدار ایران خودرو در این لیست جدید قیمتی خالی است. این مساله شائبه حذف آنها از سبد محصولاتی آبی‌های جاده مخصوص را دامن می‌زند.

حذف برخی محصولات پرطرفدار از سبد محصولاتی ایران خودرو با انتشار لیست جدید قیمتی این خودروساز قوت گرفت. پژو 206 تیپ 2 و پژو 405 دوگانه‌سوز، دو محصولی هستند که به نظر می‌رسد بی سر و صدا از سبد محصولاتی ایران‌خودرویی‌ها حذف شده است. روز گذشته لیست جدید قیمتی محصولات ایران خودرو که به تأیید شورای رقابت رسیده بود، منتشر شد. این لیست شامل 28 خودرو بود. بررسی این لیست نشان می‌دهد اعضای شورای رقابت برای دو محصول پرطرفدار این خودروساز یعنی پژو 206 تیپ 2 و پژو 405 دوگانه‌سوز قیمت جدید اعلام نکرده‌اند. این اتفاق شائبه خداحافظی بی سر و صدا با این خودروها را دامن می‌زند.

پیش از این، ایران‌خودرویی‌ها در مجوز افزایش قیمتی که در فروردین سال جاری از شورای رقابت دریافت کردند، برای پژو 206 تیپ 2 و پژو 405 دوگانه‌سوز نیز قیمت جدید گرفته بودند و این دو خودرو در لیست قیمتی به‌روزرسانی‌شده آبی‌های جاده مخصوص در اولین ماه امسال حضور داشتند؛ اما نبودن این دو خودرو در مجوز جدید قیمتی گویای این نکته است که ایران‌خودرویی‌ها تصمیم به خداحافظی با پژو 206 تیپ 2 و پژو 405 دوگانه‌سوز گرفته‌اند.

حذف پژو 405 دوگانه‌سوز دور از ذهن نبود، زیرا آبی‌های جاده مخصوص در سال 99 مدل بنزینی این خودرو را از سبد محصولاتی خود حذف کرده بودند و به نظر می‌رسد نگهداشتن مدل دوگانه‌سوز آن در سبد محصولاتی، بخاطر تعهداتی بود که به تاکسیرانی داشتند. حال با توجه به اتمام تعهدات یا جایگزین کردن سمند سورن دوگانه‌سوز به جای آن، این امکان را پیدا کردند تا با مدل دوگانه‌سوز پژو 405 خداحافظی کنند. بنابراین پژو 405 دوگانه‌سوز نیز به مدل بنزینی این خودرو در موزه ایران خودرو ملحق خواهد شد.

اما داستان پژو 206 تیپ 2 متفاوت است. مدیران ایران خودرو در اسفند 1401 اعلام کردند قصد دارند پژو 206 تیپ 2 را از سبد محصولاتی خود خارج کنند. آنها به دنبال این بودند که دو محصول پژو 207 تیپ 5 و پژو 207 با موتور TU3 را جایگزین پژو 206 تیپ 2 کنند. انتشار این خبر با نارضایتی مصرف‌کنندگان روبرو شد و شاهد رشد قیمت این خودروی پرطرفدار در بازار بودیم. پژو 206 تیپ دو ارزان‌ترین محصول تولید ایران خودرو بود و مصرف‌کنندگان به این راحتی حاضر نبودند از این محصول هاچ‌بک (بدون صندوق عقب) دل بکنند. ایران‌خودرویی‌ها وقتی با این واکنش منفی روبرو شدند به نوعی حرف خود را پس گرفتند و اعلام کردند پژو 206 تیپ 2 را در سبد محصولاتی خود حفظ می‌کنند.

اما به نظر می‌رسد مدیران ایران خودرو در نهایت تصمیم خود را عملیاتی کرده‌اند و با جایگزین کردن پژو 207 تیپ 5 و پژو 207 با موتور TU3 به جای پژو 206 تیپ 2، این خودرو را همانند پژو 405 دوگانه‌سوز به موزه فرستاده‌اند.

البته آنچه این گمانه را تقویت می‌کند این است که ایران‌خودرویی‌ها در دور اول فروش سامانه یکپارچه که در آن حضور داشتند، از عرضه پژو 206 تیپ 2 امنتاع کردند. مدیران ایران خودرو بعد از اتمام دور اول فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه اعلام کردند ظرفیت تولید آنها برای سال 1402 پُر شده و نمی‌توانند در دور دوم فروش خودرویی صمت شرکت کنند. با توجه به تکمیل ظرفیت تولید این خودروساز در سال جاری به نظر می‌رسد پژو 206 تیپ 2 جایی در سبد تولید این خودروساز برای سال جاری نداشته باشد. بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد ایران‌خودرویی‌ها هنوز در سال جاری مدل 1402 پژو 206 تیپ 2 را به بازار عرضه نکردند. بنابراین چنانچه ایران‌خودرویی‌ها تولید این خودروی پرطرفدار را در سال جاری در دستور کار داشته باشند، تنها به دلیل عمل کردن به تعهدات پیشین است وگرنه دیگر قصدی برای ادامه روند تولید پژو 206 تیپ 2 ندارند. بررسی لیست قیمتی ایران خودرو نشان می‌دهد این خودروساز همچنان پژو 206 تیپ 3 را در سبد محصولات خود حفظ کرده است تا این خودرو نزدیکترین خودرو به پژو 206 تیپ 2 باشد. تنها رد و نشان از پژو 206 در لیست جدید قیمتی ایران خودرو پژو 206 Crouse است که ایران خودرویی ها مشخص نکرده اند این محصول چیست. این احتمال وجود دارد که این خودرو همان پژو 206 تیپ 3 (پژو 206 تیپ دو با سقف پانوراما یا همان سقف شیشه ای) باشد.

به نظر می‌رسد بازار خودرو از کنار خروج پژو 206 تیپ 2 از سبد محصولاتی ایران خودرو بی‌تفاوت نگذرد و در روزهایی که بازار خودرو نزولی است، این امکان وجود دارد که قیمت پژو 206 تیپ 2 در خلاف مسیر بازار حرکت کند و شاهد رشد قیمت این خودروی پرطرفدار در بازار باشیم.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد