اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

درخت پول؛ با پرورش این میوه‌ پول درو کنید + تصاویر

همیشه در فکر این بود که بعد از بازنشستگی به کاری که خیلی به آن علاقه داشت بپردازد. کشاورزی در زمین‌های سرسبز شمال، جایی که زادگاهش بود و شغل آبا و اجدادی‌اش به حساب می‌آمد، یکی از آرزوهای او شده بود و بالاخره هم به آرزویش رسید.

به گزارش سایت طلا، همیشه در فکر این بود که بعد از بازنشستگی به کاری که خیلی به آن علاقه داشت بپردازد. کشاورزی در زمین‌های سرسبز شمال، جایی که زادگاهش بود و شغل آبا و اجدادی‌اش به حساب می‌آمد، یکی از آرزوهای او شده بود و بالاخره هم به آرزویش رسید.

حالا «میرنیا» در مزرعه‌ی کوچک خود نهال‌های گوناگونی پرورش می‌دهد که یکی از آن‌ها گیلاس سورینام است. این نوع گیلاس یک میوه‌ی گرمسیری است که بذر آن چند سالی است وارد ایران شده. تکثیر این میوه کار چندان سختی نیست و سود خوبی هم دارد.

«کار کردن در مزرعه را از صفر شروع کردم اما الان به جایی رسیده‌ام که از سوی جهادکشاورزی استان مازندران، لقب کارآفرین کسب کرده ام. پدرم، پدربزرگم و عموهایم همگی کشاورز بودند. از بچگی در زمین‌های کشت مرکبات یا در شالیکاری‌ها، بزرگ شده بودم و عاشق کار کشاورزی بودم. اما پدرم همیشه آرزو داشت من درس بخوانم و با تحصیلات عالیه برای خودم کاری راه بیندازم و کسب درآمد کنم.

برای همین، تمام تلاشش را می‌کرد تا موقعیت مناسبی برای ادامه‌ی تحصیل من فراهم کند. بالاخره هم زحمات پدرم بی ثمر نماند و من توانستم با کسب مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در دانشگاه بابل مشغول کار و تدریس شوم.»

میرنیا سال‌های بسیاری را در دانشگاه گذراند اما همیشه به فکر این بود که بعداز بازنشستگی فرصتی برای بازگشت به شغل مورد علاقه‌اش پیدا کند: «وقتی بازنشسته شدم تصمیم گرفتم کشاورزی کنم و کارم را در یک زمین پنج هزار متری شروع کردم.»

کار در زمین مرکبات

حدود شش سال پیش بود که مهندس میرنیا کار کشاورزی را در یک زمین بایر در نزدیکی شهر بابل آغاز کرد. او در مورد شروع کارش می‌گوید: «زمینی که برای کار کردن انتخاب کردم زیر کشت نبود و همین مسئله کار من را کمی سخت می‌کرد. می‌دانستم که در آن منطقه کشت مرکبات بیشتر از هر چیز دیگری جواب می‌دهد. برای همین بعد از مدت زمانی که صرف آماده‌سازی زمین کردم، تعدادی نهال مرکبات خریدم و کار کاشت را آغاز کردم.»

یکی دو سال که از کاشت مرکبات گذشت، محصول خوبی نصیب مهندس میرنیا شد. بعد از آن به فکر این افتاد که در کنار مرکبات محصولات دیگری هم در زمین کشاورزی خود کشت کند.

«این‌قدر به کار کشاورزی عشق داشتم که دلم می‌خواست وقت بیشتری را در زمین کشاورزی سپری کنم. مطالعات زیادی در مورد انواع گیاهانی را که امکان کشت در آب و هوای محل زمین کشاورزی ما داشت انجام دادم و تصمیم گرفتم که گیاهان زینتی و دارویی را هم در کنار مرکبات کشت کنم.

پرورش گیاهان خاص و زیبا به من روحیه و انرژی می‌داد. برای همین هم با جدیت به فکر کشت این نوع گیاهان افتادم. این گیاهان هم ظاهر جالبی داشتند، هم بسیار جدید بودند و هم احساس من این بود که مردم به خوبی از آن استقبال خواهند کرد و این نوع میوه‌ها رفته رفته جای خودش را در بازار پیدا خواهند کرد.»

گیلاس سورینام چیست؟

همان زمان که میرنیا در فکر پرورش گیاهان دارویی و زینتی بود خیلی اتفاقی از طریق یکی از دوستانش با میوه ای به نام گیلاس سورینام آشنا شد.

«یک روز برای مشورت با یکی از دوستانم در مورد کاشت انواع گیاهان زینتی و دارویی به محل زندگی او یعنی نوشهر رفته بودم. دوستم در این زمینه تخصص داشت و او هم مثل من به این کار علاقه‌مند بود و سال‌ها بود که پرورش گیاهان زیادی را تجربه کرده بود.

آن روز من و دوستم در مورد خیلی از گیاهان حرف زدیم. تا این‌که یکدفعه یادش افتاد بذر گیاهی به نام گیلاس سورینام را از کسی هدیه گرفته است اما خودش هم نمی‌دانست این گیاه چیست و شرایط پرورش آن چطور است. خلاصه تصمیم گرفتیم در مورد آن تحقیق کنیم تا شاید بتوانیم آن را در زمین‌های خودمان هم تکثیر کنیم.»

اولین برداشت

میرنیا در اولین تحقیقات خود در مورد گیلاس سورینام متوجه شد این گیاه یک میوه‌ی استوایی است. او در مورد خصوصیات گیاه می‌گوید: «گیلاس سورینام یک میوه‌ی استوایی است که این روزها در فروشگاه‌ها مشتریان زیادی دارد.

اولین چیزی که من به آن فکر کردم این بود که این گیاه شرایط آب و هوایی استوایی را می‌طلبد در حالی که شرایط شمال ایران خیلی متفاوت با استواست. با این وجود من از کاشت بذر آن صرف نظر نکردم چرا که عقیده دارم با مراقبت ویژه از هر بذری می‌توانیم آن را بارور کنیم حتی اگر موقعیت جغرافیایی خیلی مناسب نباشد. کار کشاورزی بیشتر از هر چیز دیگری نیاز به صبوری و تحمل دارد. با تحمل مشکلات است که می‌توانید تجربه کسب کنید و در کارتان موفق باشید.»

به این ترتیب میرنیا اولین بذر گیلاس سورینام را کاشت و همان‌طور که خودش فکر می‌کرد توانست با مراقبت ویژه این گیاه را پرورش دهد و برداشت کند.

برای کشت گیلاس سورینام چه کنیم؟

آقای میرنیا عقیده دارد حداقل فضایی که برای کشت گیلاس سورینام احتیاج دارید یک باغچه ۱۴ متری است. «این را از یکی از مقاله هایی که در مورد پرورش گیلاس سورینام خوانده بودم یاد گرفتم.

هر چند درختچه‌های گیلاس قبل از این‌که ریشه آن مستحکم شود در گلدان‌های کوچک جای می‌گیرد اما بعد از این‌که از هر گیاه دو یا سه بار برداشت انجام شد دیگر نمی‌توان آن را در گلدان نگهداری کرد و باید به خاک باغچه منتقل شود.

کسانی که برای اولین بار می‌خواهند این گیاه را بکارند می‌توانند بذر آن را از کسانی که گیاه را قبلا پرورش داده اند خریداری کنند، یا کسی را پیدا کنند که نهال آماده‌ی گیاه را به آن‌ها بفروشد تا استرس تبدیل بذر به نهال را نداشته باشند.

پرورش این گیاه سرمایه‌ی اولیه چندانی لازم ندارد. می‌توانید نهال و کود لازم برای شروع را تهیه و در هر دو متر مربع مقدمات کاشت یک نهال را فراهم کنید.

به این ترتیب با فرض این‌که در فضایی ۱۴ متر مربعی، هفت نهال خواهید داشت در فصل برداشت محصول می‌توانید به سودی معادل دو برابر سرمایه‌ی اولیه‌ی خود برسید.

علت این‌که توصیه می‌شود فضای شما زیر ۱۴ متر مربع نباشد این است که در مقدار کمتر از هفت نهال، محصول به دست آمده قابل توجه نخواهد بود. به این میزان نه سود مناسبی خواهید داشت نه محصولی که به دست می‌آورید خیلی به چشم‌تان می‌آید هم همین مسئله ممکن است انگیزه‌تان را کم کند. پس بهترین پیشنهاد شروع از ۱۴ متر است.»

آب و هوای نیمه گرمسیری بسازید

هر چند گیلاس سورینام به گیاه استوایی معروف است اما در واقع در آب و هوای نیمه گرمسیری این گیاه به خوبی رشد خواهد کرد. «در دسته‌بندی آب و هوایی گیاهان، قاعدتا این گیاه نباید در هوای بابل رشد کند اما ما با کیسه کشیدن روی گیاه و دور کردن آن از رطوبت، شرایط مناسب را برای گیاه فراهم کرده‌ایم.

اگر کسی بخواهد در گلخانه این گیلاس را پرورش دهد کارش راحت تر خواهد بود و در شرایط مساعدتری می‌تواند شرایط آب و هوایی مناسب را برای گیاه فراهم کند. در هر حال گاهی در زمان بارش شدید باران، در شرایط خاص ممکن است مقدار زیادی از گیلاس‌ها از بین برود و به ثمر ننشیند و شما به محصولی که مد نظرتان است نرسید.»

به گفته‌ی مهندس میرنیا به غیر از شرایط آب و هوایی برای گیلاس سورینام، گیاه مراقبت خاص دیگری نیاز ندارد. خاک حاصلخیز و کودهایی که برای مرکبات به کار می‌رود برای پرورش گیاه کافی است. در کل این گیاه کشت راحتی دارد، دلیلش هم این است که آفت خاصی آن را تهدید نمی‌کند.

استفاده از یک آفت کش ضعیف که برای درختان مرکبات به کار می‌رود می‌تواند سلامت گیاه را تضمین کند و کسی که قصد برداشت آن را دارد، مطمئن باشد در پایان دوره می‌تواند سود خوبی کسب کند، در حالیکه کشت گیاه زحمت و دردسر خاصی هم ندارد.

فروش محصول

استفاده از میوه‌های خاص استوایی این روزها در بین خانواده و برای مهمانی‌ها رواج زیادی پیدا کرده است. اما مسئله قابل توجه این است که بعد از رسیدن این میوه‌ها، شما تنها یک هفته فرصت دارید این میوه را بچینید و به دست مصرف کننده برسانید. بسیاری از هایپرمارکت‌ها و میوه فروشی‌های مدرن که میوه‌های بسته بندی شده می‌فروشند مشتری این محصول هستند.

میرنیا در این خصوص می‌گوید: «وقتی زمان رسیدن و چیدن میوه نزدیک می‌شود شما باید در فکر فروش آن به مصرف کننده‌ها باشید. نگهداری این میوه در انبار کار ساده‌ای نیست و ممکن است به سرعت خراب شود و آسیب ببیند. مورد بعدی توجه به شکل و نوع بسته‌بندی محصول است.

به دلیل این‌که این میوه خیلی ظریف است برای جلوگیری از له شدن آن می‌توانید آن را در بسته‌بندی‌های سلفون زده در ظروف یک بار مصرف بفروشید، البته اگر حجم میوه بالا باشد طبیعتا برای این کار نیاز به کارگر دارید. گاهی هم واسطه هایی در این کار وجود دارند که میوه شما را سردرختی خریداری می‌کنند و خودشان مسئول چیدن و بسته بندی و فروش آن به مشتری می‌باشند. همه این‌ها بستگی به حجم کار شما و بازار یابی‌تان در این کار دارد.»

کسب عنوان کارآفرین

میرنیا در این سال‌ها که توانسته کشاورزی خود را توسعه دهد کارگران زیادی هم به دلایل مختلف استخدام کرده است همین مسئله یکی از دلایلی است که باعث شده او لقب کارآفرین نمونه را از سوی جهادکشاورزی استان کسب کند.

آقای میرنیا می‌گوید: «درصد بالای بهره‌برداری از درختان و بالا بودن کیفیت محصول و همچنین ایجاد اشتغال برای تعداد قابل توجهی از کارگران از جمله پارامترهایی است که باعث شد لقب کارآفرین به من داده شود. هر فردی با تلاش می‌تواند به یک کارآفرین با تجربه تبدیل شود.»

معاف از مالیات

یکی از مهم ترین مراحل کار برای شروع هر شغل جدید این است که شما بدانید مجوز خودتان را از کجا تهیه کنید.

آقای میرنیا می‌گوید: «اگر کسی بخواهد در مقدار محدود مثلا در باغچه‌ی خانه، این گیاه را کشت کند نیازی به مجوز ندارد. اما اگر قرار است در زمین‌های کشاورزی کشت خود را آغاز کنید و این زمین تا قبل از این زیر کشت نبوده، باید به جهاد کشاورزی مراجعه کنید و از آن‌جا مجوز بگیرید.

البته در هر شهر اتحادیه‌ی صنفی کشاورزان هم وجود دارد که با مراجعه به آن هم شاید بتوانید میانبری در کار اخذ مجوز ایجاد کنید. برای مثال خود من زمانی که می‌خواستم زمین پنج هزار متری‌ام را زیر کشت ببرم از اتحادیه‌ی صنفی کشاورزان مجوز کسب کردم. یکی از مزیت‌های کار کشاورزی امتیازاتی است که دولت برای رواج کشاورزی در نظر گرفته. یکی از آن‌ها معاف بودن از پرداخت مالیات است.»

منبع: سرنخ هفته‌نامه‌حوادث‌وشگفتی‌ها - اسفند ۱۳۹۶

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد