اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گزارش آگهی

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

به روشی که توسط آن ارز دیجیتال بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال تولید و تراکنش‌های شبکه تایید می‌شوند، استخراج ارز دیجیتال می‌گویند. استخراج ارز دیجیتال (Cryptocurrency Mining) برای بلاک چین های اثبات کار (PoW) مانند بیت کوین (BTC) ضروری است، زیرا امنیت شبکه ارزهای دیجیتال را تامین می کند.

به روشی که توسط آن ارز دیجیتال بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال تولید و تراکنش‌های شبکه تایید می‌شوند، استخراج ارز دیجیتال می‌گویند.استخراج ارز دیجیتال (Cryptocurrency Mining)برای بلاک چین های اثبات کار(PoW)مانند بیت کوین (BTC) ضروری است، زیرا امنیت شبکه ارزهای دیجیتال را تامین می کند.

برای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید، استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال که به آنها Miner گفته می شود، به حل مسائل پیچیده می پردازند و تراکنش‌ها را به دفتر کل توزیع شده اضافه می‌کنند. پس از انجام این کار، پاداش خود را دریافت می کنند.

اصطلاح استخراج ارز دیجیتال از استخراج طلا الهام گرفته شده است. توکن های ارز دیجیتال به گونه ای طراحی شده اند که کمیاب باشند. یکی از روش های صدور این توکن ها از طریق استخراج ارز دیجیتال است. مشابه استخراج‌کنندگان طلا که زمان و تلاش خود را برای به دست آوردن این فلز گرانبها صرف می‌کنند، استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال نیز باید سخت کار کنند و از الکتریسیته برای تامین انرژی فرآیند ایجاد استخراج استفاده کنند.

چگونه می توانیم یک ماینر ارز دیجیتال باشیم؟

بسیاری از کاربران این سوال را دارند که چگونه می توانند یک ماینر ارز دیجیتال داشته باشند؟ و برای اینکه بتوانند به استخراج ارز دیجیتال بپردازند، چه کارهایی را باید انجام دهند؟ حداقل ابزارهای مورد نیاز برای شروع استخراج ارزهای دیجیتال عبارتند از:

ریگ ماینینگ

تامین برق

تجهیزات ماینینگ (تهویه، نظارت بر انرژی، سیم کشی برق)

اکثر دستگاه های ماینر ارز دیجیتال در درجه اول بر استخراج بیت کوین (BTC) تمرکز می کنند. بیت کوین اولین ارز رمزنگاری شده PoW و با ارزش ترین ارز دیجیتال در بازار فروش و خرید ارز دیجیتال می باشد.

سایر رمزارزهایی که از مکانیزم PoW استفاده می کنند عبارتند از دوج کوین (DOGE)، لایت کوین (LTC)، اتریوم کلاسیک (ETC)، مونرو (XMR) و بیت کوین کش (BCH) به زبان ساده تر رمزارزهایی که با استاندارد Proof-of-Work یا همان PoW کار می کنند همیشه قابل استخراج شدن هستند.

روش های استخراج ارز دیجیتال

برای استخراج ارز دیجیتال دو روش دارد:

ماینینگ انفرادی یا سولو

ماینینگ انفرادی، به استخراج ارزهای دیجیتال و تولید بلاک های جدید توسط یک ماینر ارز دیجیتال گفته می شود.

در این روش، پرداخت ها نسبتاً زیاد است زیرا ماینر انفرادی کل پاداش بلاک را دریافت می کند. با این حال، استخراج ارز دیجیتال با استفاده از روش انفرادی ممکن، است واریانس بالاتر و مصرف برق بالاتری داشته باشد، جایی که زمان انتظار بین پرداخت‌ها به دلیل رقابت بین ماینرها بیشتر از حد معمول است.

ماینینگ تلفیقی

استخراج تلفیقی نوعی از استخراج ارز دیجیتال است که در آن یک ماینر ارز دیجیتال منابع را با سایر ماینرها جمع آوری می کند تا بلاک هایی را با فرکانس بالاتری نسبت به استخراج انفرادی ایجاد کند.

در روش، پاداش بلوک بین تیم ماینینگ به اشتراک گذاشته می شود و نسبت پاداش‌های دریافتی توسط یک ماینر فردی در یک استخر استخراج تقریباً با میزان قدرت هش (Hash) ارائه شده توسط آن فرد مرتبط است.

مزایا و معایب استخراج ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال مانند هر بازار مالی دیگری مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

مزایای استخراج ارز دیجیتال

اثبات کار (PoW)، که از ماینرهای ارز دیجیتال برای ایمن سازی شبکه خود استفاده می کند، امن ترین مکانیسم اجماع در نظر گرفته می شود. کاربرانی که تلاش می کنند بیش از 50 درصد از توان محاسباتی را در یک شبکه کنترل کنند، برای موفقیت به مقدار زیادی تجهیزات استخراج گران قیمت و برق نیاز دارند.

افزایش قیمت ارزهای دیجیتال تا حد زیادی به نفع ماینرهای ارزهای دیجیتال است که کوین ها را به عنوان پاداش برای تامین امنیت شبکه دریافت می‌کنند.

ماینرهای ارز دیجیتال گستره ای از ارزهای دیجیتال PoW را برای انتخاب دارند.

ماینرهای ارز دیجیتال برای شرکت در ماینینگ مجبور نیستند ارزهای دیجیتال خود را به اشتراک بگذارند و بنابراین مشمول جریمه هایی مانند اسلش نمی شوند.

معایب استخراج ارز دیجیتال

بزرگترین انتقاد به استخراج ارزهای دیجیتال، استفاده گسترده آن از برق است که می تواند برای محیط زیست مضر باشد. طبق گزارش دانشکده آب و هوای کلمبیا، استخراج بیت کوین سالانه حدود 150 تراوات ساعت برق مصرف می کند که بیشتر از مصرف برق آرژانتین است.

به دلیل مصرف برق و مشکلات آلودگی استخراج ارز دیجیتال، این بخش به هدف نظارت نظارتی تبدیل شده است.

استخراج ارز دیجیتال همیشه سودآور نیست. رقابت شدید بین ماینرها، دکل های استخراج گران قیمت و منبع تغذیه میتواند استخراج رمزارزها را به خصوص در بازارهایی که فروشندگان بر کنترل آن مسلط هستند، بدون سود باقی بگذارد.

برخی از ریگ های ماینینگ بسیار گران هستند. بیت‌مین ماینر S19 Pro+ Hyd که می‌تواند برای استخراج بیت کوین و بیت کوین کش استفاده شود، از اکتبر 2022 بیش از 15000 دلار قیمت دارد.

اگر یک شبکه تصمیم بگیرد به مکانیزم اجماع PoS منتقل شود، ماینرهای ارز دیجیتال نیز در معرض آسیب قرار می گیرند. در سپتامبر 2022، اتریوم PoW را کنار گذاشت تا به عنوان یک زنجیره PoS عمل کند و در نتیجه ماینرهای اتریوم را از کار انداخت.

به همین دلیل است که خیلی از سرمایه گذاران و علاقه مندان به بازار ارز دیجیتال به جای استخراج ارزهای دیجیتال به خرید ارزهای دیجیتال و فروش آنها در قیمت های بالاتر می پردازند.

اگر از طرفداران رمز ارزها باشید، قطعا می‌دانید که راه‌وروش‌های متفاوتی برای خرید ارز دیجیتال وجود دارد که متداول‌ترین و راحت‌ترین راهِ خرید رمز ارز در ایران، از طریق صرافی‌ها و پلتفرم‌های آنلاین است. صرافی‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند و به دسته‌های خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند.

بهتر است برای استفاده از صرافی‌های خارجی، حتما به‌طور کامل تحقیق کنید تا با مشکلاتی مانند عدم دسترسی، بسته شدن حساب کاربری و… برخورد نکنید؛ اما در صرافی‌های ایرانی مانند صرافی اوکی اکسچنج می‌توانید به راحتی و با سرعت بالا ارز دیجیتال خرید و فروش کنید.

برای خرید رمز ارز در ایران کافی است در پلتفرم آنلاین دانش‌بنیان اوکی اکسچنج ثبت نام و احراز هویت کنید، سپس به خرید تتر (USDT)، بیت کوین‌ (BTC)، اتریوم (ETH) و سایر کوین و توکن‌ها بپردازید؛ در نهایت می‌توانید از کیف پول اختصاصی اوکی اکسچنج برای نگهداری دارایی خود استفاده کنید و یا آن‌ها را به کیف پول سخت‌افزاری منتقل کنید.

جمع بندی

هر کاربری در سراسر جهان می تواند با خرید دستگاه استخراج ارز دیجیتال و فراهم کردن شرایط مورد نیاز، به استخراج ارز دیجیتال پرداخته و به ازای آن پاداش دریافت کند. ذکر این نکته الزامی است که برای استخراج ارز دیجیتال در ایران و با توجه به شرایطی که وجود دارد، کاربران باید هزینه کسب مجوز، خرید دستگاه و فراهم کردن شرایط و… را بررسی کرده و در صورت سودآوری، برای انجام این فرآیند اقدام کنند.

اگرچه در حال حاضر حدود 20 میلیون بیت کوین استخراج شده است، اما با توجه چالش برانگیز تر شدن روند استخراج ارز دیجیتال بیت کوین و بر طبق پیش بینی هایی که انجام شده است، استخراج بیت کوین ممکن است تا سال 2140 ادامه داشته باشد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد