اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

فتح قله تاريخي در بازار طلا

ديروز پيش‌بيني‌هاي ابتداي هفته مبني‌بر اينكه بازار جهاني طلا به زودي قله 1300 دلاري براي هر اونس را نيز فتح مي‌كند به واقعيت پيوست و بازار داخلي نيز تحت‌تاثير همين خبر به پرواز درآمد.


طولانی شدن انتظار بازارهای جهانی برای دریافت اخبار خوش از روند بحران‌زدایی اقتصادی، تنها به نفع سفته‌بازان بازار جهانی طلا تمام می‌شود که هر روز خبری خوش از رکوردزنی جدید در این بازار را دریافت می‌کنند.دیروز پیش‌بینی‌های ابتدای هفته مبنی‌بر اینکه بازار جهانی طلا به زودی قله 1300 دلاری برای هر اونس را نیز فتح می‌کند به واقعیت پیوست و بازار داخلی نیز تحت‌تاثیر همین خبر به پرواز درآمد.بر همین اساس، در پی کاهش ارزش دلار، قیمت جهانی طلا روز گذشته به شدت افزایش یافت و هر اونس طلا به حدود 1295 دلار رسید.پس از اظهارات بن برنانکه، رییس فدرال رزرو آمریکا مبنی‌بر نگرانی از وضعیت اقتصادی این کشور در سال 2011 ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی کاهش یافت. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، کاهش ارزش دلار و اظهارات مقام‌های فدرال رزرو در خصوص احتمال اجرای بسته‌های محرک مالی بیشتر طی ماه‌های آینده و اتخاذ سیاست‌های انبساطی تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است.روز گذشته بهای انواع سکه در بازارهای داخلی نیز نسبت به روز گذشته افزایش یافت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با بهای 326 هزار تومان و تمام‌سکه بهار آزادی طرح قدیم 340هزار تومان به فروش رسید.

قیمت جهانی طلا به مرز1295 دلار رسید
در پی کاهش ارزش دلار، قیمت جهانی طلا روز گذشته به شدت افزایش یافت و هر اونس طلا به بالای 1290 دلار رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، پس از اظهارات بن برنانکه، رییس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر نگرانی از وضعیت اقتصادی این کشور در سال 2011، ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی کاهش یافت.
قیمت هر اونس طلا در بازار لندن به بیش از 35/1293 دلار رسید. قیمت طلا روز گذشته نیز به 1290 دلار در هر اونس رسیده بود.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی کاهش ارزش دلار و اظهارات مقام‌های فدرال رزرو در خصوص احتمال اجرای بسته‌های محرک مالی بیشتر طی ماه‌های آینده و اتخاذ سیاست‌های انبساطی تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا طی روزهای آینده به بیش از 1300 دلار خواهد رسید.
سکه طرح جدید 326 هزار تومان و نیم‌سکه 163 هزار تومان
ارزش انواع سکه بهار آزادی روز گذشته در بازارهای داخلی نسبت به روز قبل از آن تقویت شد؛ به نحوی که هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 326 هزار تومان و نیم سکه بهار آزادی 163 هزار تومان به فروش رسید.
طبق گفته‌های فعالان بازار، روز گذشته بهای انواع سکه در بازارهای داخلی نسبت به روز قبل از آن افزایش یافته است و البته با قیمت‌های متفاوتی در نقاط مختلف کشور به فروش می‌رسد. این گزارش حاکی است، در روز گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با بهای 326 هزار تومان، تمام سکه بهار آزادی طرح قدیم 345 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 163هزارتومان و ربع سکه 82 هزار و 500 تومان در بازارهای غیررسمی به فروش رسید.
روز گذشته در بازارهای داخلی قیمت هر مثقال طلای 17 عیار برابر 141 هزار و 500 تومان، قیمت هر مثقال طلای 18 عیار برابر 150 هزار و 530 تومان و قیمت هر گرم طلای 18 عیار 32هزار و 670 تومان برآورد شده است.
گزارش‌های رسمی بیانگر فروش هر اونس طلا با ارزش 30/1293 دلار در بازارهای جهانی است و این رقم بیانگر رشد 2 درصدی در مقایسه با 24 ساعت گذشته است. همچنین هر اونس طلا روز گذشته در مقایسه با 24 ساعت قبل از آن در بازارهای جهانی با 28/20 درصد رشد برابر 95/1292 دلار خریداری شده است.
دلار یک گام دیگر به سقوط نزدیک شد
با کاهش ناگهانی ارزش دلار در ساعات پایانی سه‌شنبه شب یورو در صدر اقتصاد جهان ایستاد.ارزش دلار در ساعات پایانی سه شنبه شب به وقت ایران به پایین‌ترین سطح خود در ماه جاری میلادی رسید.
بنابراین گزارش با کاهش قیمت دلار در بازارهای بین‌المللی ارزش یورو افزایش یافت و در بالاترین سطح خود تا ساعت 23:40 سه‌شنبه 30 شهریور به میانگین 328/1 دلار رسید که در مقایسه با روز گذشته 014/0 درصد افزایش داشت.
به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی، دلار می‌رود تا همچنان در سراشیبی نزول به پرتگاه سقوط نزدیک شود و به اعتقاد کارشناسان تنها راه باقی‌مانده برای حفظ ارزش آن در بازارهای بین‌المللی، تسلیم در برابر قیمت کنونی است.
پیش بینی می‌شود کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای قدرتمند دیگری همچون یورو و پوند در مقاطع مختلفی از زمان فعالیت بازارهای جهانی ادامه یابد و نبرد بی‌وقفه دلار با سایر ارزهای معتبر دنیا همچنان ادامه داشته باشد. بنابراین انتظار می‌رود پس از کاهش قابل توجه در شب گذشته ارزش دلار تا پایان امروز با نوسانات نسبتا ثابتی همراه باشد.
روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار تهران 1056 تومان و هر یورو 1377 تومان و هر پوند 1655 تومان به فروش می‌رسد.
به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی طلا توانسته پایه‌های ثبات خود را در بازارهای جهانی محکم کند و پیش‌بینی می‌شود سیر صعودی ارزش این فلز گرانبها همچنان ادامه داشته و سهم عمده‌ای از سرمایه‌گذاری در بازار‌های جهانی در روزهای اخیر به سرمایه‌گذاری در بازار طلا اختصاص یابد.در بازار ‌کم‌ رونق مبادلات کالا پس از رکود اقتصادی گذشته، طلا اولین و تنها عنصری بوده که خود به تنهایی تاج زرین پادشاهی را بر سر گذاشته و نظر اغلب کشور‌های بزرگ صنعتی و توسعه یافته را در سرمایه‌گذاری به خود جلب کرده است. بنابراین با پایان رکود اقتصادی و گردش دوباره چرخ اقتصاد جهانی، این طلا بوده که توانسته خیال عده زیادی از سرمایه‌گذاران بزرگ را از بابت تبدیل سرمایه و دارایی‌های خود به یک عنصر مقاوم در برابر ضربات مهلک اقتصادی بازارهای جهانی آسوده کند.
با بررسی روند بازار طلا در طولانی مدت و ثبت فراز و فرودهای ارزش آن در بازارهای جهانی نمودار حاصل را می‌توان از جمله نمودارهای مقاوم در برابر حملات بی‌وقفه کاهش یا افزایش ارزهای معتبر دنیا دانست.
به گفته فعالان بازار، کاهش قیمت جهانی طلا در هر دوره تحت تاثیر نوسانات قیمت ارزهای معتبر دنیا از جمله دلار قرار گرفته؛ اما ثبات نسبی و حفظ ارزش مادی و جایگاه معنوی این فلز گرانبها در بین عموم مردم جهان و فرهنگ‌های بزرگ دنیا موجب شده تا بازار داغ خرید و فروش آن هیچ‌گاه در موقعیت رکود سایر عناصر بازارهای جهانی قرار نگیرد.
بدین ترتیب نقش طلا در اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر پررنگ‌تر از قبل شده و زرق و برق این فلز سرخ توانسته چشم بسیاری از کشورهای بزرگ و توسعه یافته را بیش از پیش به خود خیره سازد و راه را برای تبدیل بخش عمده‌ای از ذخایر ارزی آنها به طلا باز نگه دارد.
مهم‌ترین عوامل تاثیرگذاربر نوسانات قیمت طلا
به گفته برخی از کارشناسان، نوسانات قیمت جهانی طلا تحت تاثیر عوامل مهمی همچون افزایش یا کاهش ارزش ارزهای قدرتمند و معتبر کشورهای بزرگ اقتصادی و نقش آنها در روند کنترل بازارهای جهانی و همچنین رونق یا رکود اقتصاد آنها قرار می‌گیرد.
از دیگر موارد مهمی که تاثیر مستقیمی در تغییر ارزش طلا در بازارهای جهانی دارد، می‌توان به اخبار مهم سیاسی و فعالیت‌های نظامی کشورهای ابرقدرت دنیا اشاره کرد.
در سال‌های اخیر به دلیل تحرکات نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه و نقش این کشورها در تغییر نگرش سیاسی کشورهای منطقه و ایجاد ناامنی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این منطقه از جهان موجب شده تا این فعالیت‌ها تاثیر نامطلوب خود را در بازارهای جهانی نشان دهد.
بنا براین گزارش از جمله این تاثیرات کاهش مقطعی یا طولانی‌مدت ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر جهان بوده است که این امر می‌تواند به طور مستقیم و به تنهایی سیر افزایشی ارزش طلا در بازارهای جهانی را ایجاد کند.
بنابر نظر کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی، حضور نظامی آمریکا در منطقه و افزایش نارضایتی کشورهای مختلف جهان و تغییر در نگرش افکار عمومی مردم دنیا نسبت به جایگاه آمریکا در برقراری صلح و ثبات امنیتی و اقتصادی موجب شده تا ضربات مهلکی بر درخت تنومند اقتصاد بزرگ جهان و بازارهای جهانی وارد شود.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد