اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گزارش آگهی

راهنمای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال از دیدگاه متخصصان

با افزایش جذابیت سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال، تصمیم گرفتیم تا مصاحبه ای با یکی از مشاورین سرمایه گذاری در بازارهای مالی بین المللی، دکتر ساسان سیفی، در خصوص راهکارهای سرمایه گذاری مطمئن در بازار ارز دیجیتال داشته باشیم.

با افزایش جذابیت سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال، تصمیم گرفتیم تا مصاحبه ای با یکی از مشاورین سرمایه گذاری در بازارهای مالی بین المللی، دکتر ساسان سیفی، در خصوص راهکارهای سرمایه گذاری مطمئن در بازار ارز دیجیتال داشته باشیم.

تقریبا از 3 سال گذشته که بیتکوین مجددا توانست از مرز 20.000 دلاری خود عبور کند و به اصطلاح سقف تاریخی خود را بشکند، همزمان استقبال عمومی از سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بین ایرانی ها و فعالان اقتصادی داخل کشور نیز گسترش پیدا کرد و عده زیادی جذب بازار سرمایه شدند. متاسفانه مشابه تمام حرکت های جمعی به سمت بازارهای سرمایه گذاری، اینبار نیز با سقوط قیمت بیتکوین در اواخر سال 2021، عموم این سرمایه گذاران با ضررهای سنگین روبرو شده اند و با خاطره ای شاید به مراتب تلخ تر نسبت به سایر سرمایه گذاری ها، از بازار بیرون آمدند.

حال مجددا با اوج گرفتن بحث بازار ارزهای دیجیتال و احتمال شکسته شدن سقف تاریخی قیمتی، میبینیم که هیاهوی سرمایه گذاری در ارز دیجیتال در حال شکل گیری هست، پس برآن شدیم تا با مصاحبه با یکی از بهترین فعالین بازار و مشاور سرمایه گذاری در بازارهای مالی بین المللی، دکتر ساسان سیفی، مدیر سرمایه گذاری مجموعه فیبوتک و معاونت توسعه بازار و بازاریابی هلدینگ کرانه نیلگون تیس، گفتگویی کوتاه در خصوص راهکارهای سرمایه گذاری ایمن در این بازار جذاب و پرمخاطره داشته باشیم. در ادامه این مصاحبه با ما همراه باشید.

بزارید این طور شروع کنیم، بهترین سرمایه گذاری از دید شما کدام است؟

سوال کلی است ولیکن نکته از دید شما، خیلی به هوشمند شدن پاسخ این سوال کمک میکند. زیرا بهترین سرمایه گذاری، متناسب با هر فرد و شرایط مالی و ریسک پذیری او میتواند متفاوت با فرد دیگری باشد. پس بهترین سرمایه گذاری از دیدگاه من ممکن است برای مخاطبین این مقاله مناسب نباشد اما، اصلی ترین موضوع که باید در تمام سرمایه گذاری ها لحاظ شود، نقدشوندگی است. شاید وجه مشترک بهترین سرمایه گذاری در تمام سبدها، تنظیم و پیش بینی راهکار نقدشوندگی باشد که بتواند فرد سرمایه گذار دارایی خود را با کمترین تغییرات نسبت به قیمت روز نقد کند.

به موضوع شرایط مالی اشاره داشتید، یکی از سوالات پر تکرار این هست که با چه مبلغی وارد بازار ارز دیجیتال شویم؟

دقیقا پر تکرار ترین سوالی که همیشه از من پرسیده میشود همین سوال هست که چه میزان سرمایه گذاری برای شروع مناسب است. در اصل بهتر هست این سوال از این دیدگاه پاسخ داده شود که چه میزان سرمایه گذاری برای شروع روی معلومات و آموزش های من مناسب هست نه خرید دارایی یا خرید ارز دیجیتال! زیرا سرمایه گذاری که بدون دانش، شناخت و یا داشتن یک مشاور برای ورود به به بازار همراه باشد، عملا مشابه قمار هست نه سرمایه گذاری در بازارهای مالی!

شاید نکته جذاب در بازارهای مالی بین المللی این هست که دارایی شما عموما بر پایه دلار سنجیده میشود و این شعارهای تبلیغاتی، درآمد دلاری و سود دلاری، که در رسانه های زرد و صفحات افرادی که صرفا به دنبال فروش دوره و کسب درآمد از آموزش هستند دیده میشود، میتواند به راحتی افراد ناآشنا را ترغیب به سرمایه گذاری کند! درصورتی که نکته ای که بیان نمیشود نیمه دیگر لیوان است که دقیقا ضرر این بازارهای مالی هم بر مبنای دلار هست و حال سوالی که باید پرسیده شود این است که آیا توان مالی یا حتی توان ذهنی پذیرش این میزان از ضرر را در این سرمایه گذاری دارید؟ عموما اگر این سوال را افراد در هنگام ورود به بازار پاسخ دهند، به صورت خوشبینانه نصف این افراد وارد بازار نمیشوند و نصف دیگر نیز حداقل سرمایه مد نظر خودشان را به کمتر از نصف کاهش میدهند!

پس پیشنهاد شما، دیدن آموزش مقدماتی ارز دیجیتال برای ورود به بازار است؟

صد در صد! نه صرفا بازار ارز دیجیتال بلکه برای ورود به هر بازار مالی، مشابه بازار بورس، اگر با دانش و دید کافی و یا حتی سپردن دارایی به دست صندوق ها و مشاورینی که تجربه خوبی در این بازارها دارند، میتواند دارایی که شما با قصد افزایش و کسب سود وارد بازار کرده اید را بیمه کند. در غیر این صورت به طور حتم با زیان از بازار خارج خواهید شد و یکی از بهترین راهکارهایی که میتواند دارایی های مازاد و پس انداز شما را رشد داده و در نهایت شما را به سمت آزادی اقتصادی و مالی برساند، از خود میگیرید.

در خصوص سرمایه گذاری بازار ارز دیجیتال، برای افرادی که به مقدمات این بازار آشنا هستند چه پیشنهادی دارید؟

بازار ارز دیجیتال یک بازار نوظهور در دنیا هست که تقریبا 12 سال از شروع اولین ارز دیجیتال، بیتکوین، میگذرد که توانسته دیدگاه سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کند. سرمایه گذاری در تمام بازارهای مالی با ریسک همراه است ولیکن بازارهای نوظهور به طور حتم ریسک بیشتری را به همراه دارد. اما باید به یاد داشته باشید که کسب سود نیز در آن طرف ریسک قرار دارد و ریسک بیشتر سرمایه گذاری میتواند در صورت موفقیت، سود بیشتری را نیز برای شما به همراه داشته باشد! اما این به معنای طمع نیست!

اصلی ترین دلیلی که حتی سرمایه گذاران حرفه ای را به ضرر میرساند، طمع است! شما باید هم در ضرر و هم در سود برای خود برنامه خروج و حد داشته باشید. حد ضرر به شما امنیت را هدیه میدهد تا در صورتی که بازار خلف روند مورد نظر شما پیش رفت، بتوانید با ضرری که تحملش را دارید یا ضرری که به معنای تایید خطا در تحلیل شما بوده است را بپذیرید و از معامله خارج شود.

حد سود نیز به شما کمک میکند تا در نقطه مناسب نسبت به ذخیره سود و خارج شدن از معامله اقدام کنید. به یاد داشته باشید افزایش سرمایه در معامله ای که هنوز باز هست را هیچگاه به معنی سود، در نظر نگیرید! زیرا بازار یک موجود زنده هست و میتواند هر لحظه با یک تغییر ناگهانی تمام سودی که بدست آورده اید را از دست شما خارج کند. پس حتما در نقاط مختلف نسبت به شناسایی سود و خروج از معامله اقدام کنید.

چه جالب، که برای کسب سود هم شما سقف در نظر دارید! این را بیشتر توضیح میدهید؟

ببینید، سرمایه گذار مبتدی یا بعضا حتی حرفه ای! یکی از اشتباهات رایج اش، خرج کردن دارایی هست که در سود هست! به اصطلاح این افراد وقتی مثلا در یک معامله میبینند که برفرض 30% در سود هستند، با این سرمایه نسبت به باز کردن معاملات دیگر به صورت ریسکی یا افزایش سرمایه گذاری خودشان در همین بازار و یا حتی بعضا نسبت به خرج کردن این سود در زندگی خودشان اقدام میکنند!

اما واقعیت این هست که این سود هنوز سود واقعی نیست! تنها زمانی که شما به صورت کامل از یک معامله خارج شوید، عدد باقیمانده که بعد از کسر هزینه های مالیات و کمیسیون های معاملاتی در حساب شما مینشیند سود واقعی شما از آن معامله هست، پس هیچگاه عددی که صرفا در تابلو معاملات میبینید را به عنوان سود خود در نظر نگیرید!

ممنون از شما، چه پیشنهادی برای سرمایه گذاران حرفه ای تر دارید؟ افرادی که شاید تجربه بازار ریزشی قبلی را داشته اند و مجدد با کسب تجربه قبلی به دنبال سرمایه گذاری مجدد در این بازار هستند؟

خب، این گروه تقریبا ده بر هیچ نسبت به افرادی که جدیدا مایل به ورود به بازار ارز دیجیتال هستند، جلو افتاده اند. زیرا تلخی ریزش های سنگین در بازار ارز دیجیتال و حتی بعضا غیب شدن یکباره چندین میلیارد دلار در یک پروژه به واسطه شکست آن پروژه را، نظیر پروژه لونا!، به چشم دیده و یا خدای نکرده آن را چشیده اند. اتفاقی که شاید اگر برای یک تازه وارد به بازار بیان کنید، از آن خیلی ساده بگذرد ولیکن سوختن یکباره چند میلیارد دلار دارایی در یکی از موفق ترین پروژه های بازار، لونا، موردی نیست که بتوان خیلی ساده از آن گذشت!

تمام این موارد اما میتواند با مدیریت دارایی، مدیریت ریسک و همچنین چیدمان یک سبد سرمایه گذاری اصولی از دسته بندی های مختلف بازار، شاخص های مختلف و حتی در نظر گرفتن بخشی از سرمایه به صورت نقد در سبد که بتوان در مواقع ضروری برداشت و یا در نقاط ریزشی جذاب خرید کرد، نکاتی هستند که در صورت رعایت میتواند اینبار شیرینی یک سرمایه گذاری موفق را برای این گروه به همراه داشته باشد.

در انتها، دوست داریم نظر شما را راجب چند ارز دیجیتال که شاید بتواند آینده خوبی داشته باشد بیشتر بدانیم؟

ببینید، آوردن اسم یک یا چند ارز دیجیتال، آن هم در مقاله ای که میتواند چند سال روی وبسایت باقی بماند، کار بسیار ریسکی هست! زیرا مالکین و مدیران این ارزها، میتوانند یک ارز با پتانسیل بالا و رشد عالی مثل لونا را طی چند تصمیم اشتباه یک شبه به صفر برسانند!! پس اینکه من نام ارز دیجیتالی را اینجا بیاورم به عنوان پیشنهاد، نه تنها از نظر حرفه ای اشتباه هست، بلکه میتواند ریسک های این چنینی نیز به همراه داشته باشد.

اما، برای کلیه افرادی که در این بازار فعال هستند، توصیه میکنم به دنبال ارزهای کوچک با رویکرد نامعلوم یا فانتزی، به اصطلاح معروف میم کوین ها! و ارزهایی که به دست چند اینفلوئنسر معرفی میشوند و با چند توییت در توییتر قیمتشان رشد یا کاهش پیدا میکند، اصلا نباشید!

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد