اونس طلا2394.45
مظنه16,206,000
18 گرم3,741,100
ارزش سکه36,512,118
قدیم (بهار)40,500,000
جدید (امامی)43,350,000
نیم25,800,000
ربع15,800,000

استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ باتری ضرر دارد؟ + روش صحیح شارژ لپ تاپ

حتماً برای یک بار هم که شده با این سوال برخورد داشته‌اید که آیا استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ باتری آن ضرر دارد؟

به گزارش سایت طلا، حتماً برای یک بار هم که شده با این سوال برخورد داشته‌اید که آیا استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ باتری آن ضرر دارد؟ این موضوع برای اکثر افراد سوال است و اغلب پاسخ دقیقی به آن داده نمی‌شود. بسیاری از کاربران عادت کرده‌اند که تنها در زمانی که شارژر به لپ تاپ و به برق متصل است، با لپ تاپ کار کنند، در حالی که عده‌ای دیگر اجازه می‌دهند لپ تاپ کامل شارژ شود و سپس با جدا کردن شارژر با آن کار می‌کنند.

عملکرد کدام یک بهتر است؟ حالا واقعا استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ شدن ضرر دارد؟

در این مقاله به شما خواهیم گفت که استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ باتری به آن آسیب می‌رساند یا خیر. همچنین با تأثیر گیمینگ بر باتری لپ تاپ در زمان شارژ و عملکرد لپ تاپ در این زمان نیز آشنا خواهید شد.

استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ؛ خوب یا بد؟!

در زمان‌های نه چندان دور استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ کاری بسیار مضر تلقی می‌شد و شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ از کاربران این دستگاه‌ها می‌خواستند تا در زمان شارژ با آنها کار نکنند. امروزه با بررسی مختصر متوجه می‌شویم که حساسیت روی استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ به اندازه گذشته نیست.

حقیقت این است که استفاده از لپ تاپ چه در زمان شارژ و چه وقتی شارژر از آن جدا است، در هر صورت اندکی باعث کاهش عمر باتری می‌شود. از سوی دیگر افزایش کیفیت باتری‌های تولیدی نیز در کم اهمیت شدن موضوع استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ مؤثر هستند.

استفاده از لپ تاپ در هنگام شارژ ضرری ندارد

هر بار که شما باتری لپ تاپ خود را شارژ می‌کنید، عمر آن کمی کاهش می‌یابد. دستگاه‌های مدرن‌تر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در زمان کامل شدن شارژ باتری، حتی اگر شارژر به آن وصل باشد، عمل شارژ متوقف می‌شود. در این شرایط جریان برق از باتری عبور نمی‌کند و مستقیماً به لپ تاپ وارد می‌شود.

برای پاسخ دقیق‌تر به این سوال باید بدانیم فرایند شارژ باتری لپ تاپ به چه شکل انجام می‌شود.

وقتی در حال کار با لپ تاپ هستید، هیچ چیز بدتر از این نیست که باتری خیلی سریع خالی شود. این کار شما را کلافه خواهد کرد و در این صورت باید همیشه شارژر دم دستتان باشد!

استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ چطور بر فرایند شارژ کردن اثر می‌گذارد؟

استفاده از لپ تاپ در زمان شارژ بر سرعت شارژ باتری اثرگذار است. باتری لپ تاپ زمانی بیشترین سرعت شارژ را دارد که لپ تاپ حداقل کار ممکن را انجام دهد. اگر لپ تاپ خاموش باشد، باتری با بیشترین سرعت شارژ خواهد شد. اگر لپ تاپ روشن باشد ولی کار زیادی انجام ندهد، شارژ باتری با سرعت کمی پایین‌تر انجام خواهد گرفت.

اگر فعالیت‌های بیشتری با لپ تاپ انجام دهید (مرور صفحات وب، پخش ویدئو، بازی و …) زمان لازم برای شارژ کامل باتری را افزایش می‌دهید. کاهش سرعت شارژ به دلیل تقسیم جریان الکتریکی در مدار لپ تاپ اتفاق می‌افتد.

با اضافه کردن وظایف بیشتر انرژی بیشتری از لپ تاپ خارج می‌شود، حتی اگر کامل شارژ نشده باشد. در این شرایط باتری در زمان شارژ مقداری از انرژی خود را از دست می‌دهد که طولانی‌تر شدن فرایند شارژ کامل را در بر دارد.

استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ و کاهش عمر باتری آن

ما در این مورد صحبت می‌کنیم که شارژ کردن چطور بر باتری اثر می‌گذارد. هر زمان باتری شارژ می‌شود، عمر آن کمی کاهش می‌یابد. این تنها بخشی از فرایند شیمیایی است که درون باتری اتفاق می‌افتد. مهم نیست باتری شما چقدر پیشرفته است. این اتفاقی است که به هر حال برای هر نوع باتری می‌افتد!

بنابراین وقتی باتری را خالی می‌کنید و مجبور به شارژ آن می‌شوید، احساس بدی نداشته باشید! در حقیقت باتری لپ تاپ قادر است تا چندین بار پر و خالی شود، بدون اینکه هیچگونه تغییر قابل ملاحظه‌ای در آن اتفاق بیفتد.

استفاده از لپ تاپ در زمان شارژ فرایند بالا را تحریک می‌کند. استفاده از لپ تاپ زمانی که باتری در حال شارژ است، باعث می‌شود باتری اندکی تخلیه شود. این وضعیت میزان فرایندهای شیمیایی انجام شده درون باتری را افزایش می‌دهد (زیرا شما در حال افزایش مدت زمان انجام فرایند شارژ هستید). در نتیجه به باتری کمی استرس وارد می‌شود و عمر آن اندکی کاهش می‌یابد.

پس می‌توان این طور نتیجه گرفت که استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ باعث کاهش عمر باتری می‌شود. اگر چه در باتری‌های مدرن میزان این استرس (حتی اگر تمام طول روز با لپ تاپ کار کنید) بسیار کم است. از نظر فنی اگر تمام طول روز باتری لپ تاپ را متصل به شارژ نگه دارید، عمر آن کاهش می‌یابد، اما باید این کار را برای چندین هفته انجام دهید تا متوجه تغییرات شوید.

اگر گاهی مجبور به استفاده از لپ تاپ در زمان شارژ شدید، خود را ملامت نکنید! این کار اگر زیاد انجام نشود، عیبی ندارد. فقط باید مواظب باشید این وضعیت به روتین شما در کار کردن با لپ تاپ تبدیل نشود. توجه کنید که نه تنها استفاده از لپ تاپ در زمان شارژ، بلکه به طور کلی تعداد دفعات شارژ و دشارژ باتری (سیکل شارژ) بر کاهش عمر آن اثر می‌گذارد. هر چه این چرخه به تعداد بیشتری انجام شود، عمر باتری کوتاه‌تر خواهد بود.

آیا ممکن است باتری‌های لپ تاپ بیش از حد شارژ شوند؟

بله! باتری‌ها ممکن است بیش از اندازه شارژ شوند که در اصطلاح به آن «overcharge» می‌گویند. وقتی باتری پر است و شما همچنان شارژر و جریان برق را به آن متصل نگه می‌دارید، شارژر به تلاش برای شارژ باتری ادامه می‌دهد.

در این شرایط تغییرات شیمیایی که هنگام شارژ اتفاق می‌افتند، افزایش پیدا کرده و عمر باتری به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد (البته این موضوع بیشتر برای لپ تاپ های قدیمی‌تر صادق بود. در لپ تاپ های امروزی بعد از کامل شدن شارژ باتری، جریان برق دیگر از باتری عبور نمی‌کند).

استفاده از لپ تاپ گیمینگ هنگام شارژ

سوال بسیاری از گیمرها این است که آیا استفاده از لپ تاپ گیمینگ در زمان شارژ ایمن است؟ پاسخ مثبت است. در واقع نه تنها بازی کردن با لپ تاپ در زمان اتصال شارژر به آن ایرادی ندارد، عده‌ای معتقدند بازی با لپ تاپ فقط باید زمانی انجام شود که لپ تاپ در حال شارژ است!

از آنجا که اکثر بازی‌ها با گرافیک بالا و نیازمند صرف انرژی زیاد هستند، انجام آنها تنها با قدرت باتری لپ تاپ باعث آسیب به باتری خواهد شد. در صورت استفاده از باتری به تنهایی و بدون اتصال به شارژر FPS در بازی‌ها پایین آمده و لپ تاپ به شدت داغ می‌شود.

دریافت FPS کمتر در بازی‌ها به این علت است که GPU با ظرفیت بهینه خود کار نمی‌کند. در صورت استفاده از باتری به تنهایی (حتی در شرایطی که باتری روی بهترین حالت عملکرد خود تنظیم شده باشد) شاهد کاهش سریع درصد شارژ باتری از 100 به صفر خواهید بود.

همچنین اکثر لپ تاپ های دسته دیگر همانند لپ تاپ مهندسی به دلیل پردازنده های قدرتمندی که دارند، بیشترین بازدهی را زمانی ارائه می‌دهند که به شارژ متصل باشند. علت آن نیز در پایین ذکر شده است و به TDP لپ تاپ باز می‌گردد.

لپ تاپ های گیمینگ بدون اتصال به برق و بدون اتصال شارژر به باتری نمی‌توانند در بازی‌های با گرافیک بالا TDP مناسب بگیرند و عملکرد کارت گرافیک در این حالت افت می‌کند. در نتیجه بهتر است (یا شاید الزام است!) که بازی با لپ تاپ در حالت اتصال به شارژر و جریان برق انجام شود.

روش صحیح شارژ لپ تاپ

استفاده از روش صحیح هنگام شارژ لپ تاپ باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. اگر باتری خود را به تازگی خریده‌اید، نحوه شارژ آن متفاوت خواهد بود. در اینجا روش کلی شارژ را برای باتری لپ تاپ (که خیلی هم نو نیست) توضیح می‌دهیم.

زمانی که باتری لپ تاپ به حدود 10 درصد رسید، آن را به شارژ بزنید. اجازه ندهید لپ تاپ به صورت کامل (100%) شارژ شود. بهتر است بعد از رسیدن به حدود 90% آن را از شارژ خارج کنید.

همان طور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره کردیم، بهترین حالت برای شارژ لپ تاپ زمان خاموش بودن آن است. در این حالت فعالیت‌های انجام شده توسط لپ تاپ حداقل بوده و شارژ باتری در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد بایدها و نبایدهای استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ صحبت شد. کار کردن با لپ تاپ در زمان شارژ باتری اگر به مدت طولانی انجام شود، باعث کاهش عمر باتری و صدمه به آن خواهد شد. اگر باتری لپ تاپ خود را دوست دارید و می‌خواهید مدت زمان بیشتری آن را سر حال ببینید، بهتر است در حالت شارژ با آن کار نکنید. مطمئن باشید باتری به خاطر این کار از شما تشکر خواهد کرد!

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد