اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تورم ماهانه در فروردین ۱۴۰۲ کاهشی شد

مرکز آمار ایران اعلام کرد: علیرغم گزارش های خبری نادرست و نامعتبر، تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ کاهشی بوده است.

به گزارش سایت طلا، مرکز آمار ایران گزارش داد، بر اساس موارد مختلف قانونی شامل ماده 3 قانون این مرکز ،ماده 10 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و مصوبات مکرر شورای عالی آمار، مرکز آمار ایران مرجع رسمی و متولی تولید و انتشار آمارهای رسمی کشور مانند حسابهای ملی (رشد اقتصادی) و شاخصهای قیمت (نرخ تورم) می باشد و در تمامی گزارشهای رسمی باید به اعداد این مرکز استناد شود.

در حالی که تاکنون بانک مرکزی هیچگونه آماری را در خصوص تورم فروردین ماه سال 1402 منتشر نکرده است برخی گزارش های منتشر شده به نقل از افراد آگاه در بانک مرکزی خلاف واقع و فاقد اعتبار است.

بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران در فروردین ماه 1402 شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 180,5 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 3.7 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، 55.5 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 47.6 درصد افزایش را نشان می دهد.

بنابراین تورم ماهانه در فروردین ماه سال جاری نسبت به اسفند 1401که 4,7 درصد بوده است،کاهش یک واحد درصدی را نشان می دهد. این عدد برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات «4 درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات «3.5 درصد بوده است.

بر اساس این گزارش اعداد نرخ تورم ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه به تفکیک مناطق شهری، روستایی و کل کشور به صورت جدول زیر می باشد:

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه فروردین 1402 که در کل کشور عدد 47,6 بود برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 46.0 درصد برای دهک دهم تا 53.4 درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به 7.4 واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (7.5 واحد درصد) 0.1 واحد درصد کاهش داشته است.
نمودار تورم ماهانه و نقطه به نقطه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای به صورت زیر است:

بیشترین نرخ تورم سالانه در فروردین ماه 1402 مربوط به استان لرستان با عدد 56,9 و کمترین مربوط به استان تهران با عدد 43.7 می باشد. نرخ تورم سالانه فروردین 1402 به تفکیک استانهای کشور به صورت نمودار زیر می باشد:

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد