اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رقابت تنگاتنگ طلا با ارزهاي معتبر در بازارهاي جهاني

به گفته كارشناسان و تحليل گران اقتصادي طلا توانسته پايه‌هاي ثبات خود را در بازارهاي جهاني محكم كند و پيش‌بيني مي‌شود سير صعودي ارزش اين فلز گرانبها همچنان ادامه داشته و سهم عمده‌اي از سرمايه‌گذاري در بازار‌هاي جهاني در روزهاي اخير به سرمايه‌گذاري در بازار طلا اختصاص يابد.

در بازار ‌کم‌ رونق مبادلات کالا پس از رکود اقتصادی گذشته، طلا اولین و تنها عنصری بوده که خود به تنهایی تاج زرین پادشاهی را بر سر گذاشته و نظر اغلب کشور‌های بزرگ صنعتی و توسعه یافته را در سرمایه‌گذاری به خود جلب کرده است.
بنابراین با پایان رکود اقتصادی و گردش دوباره چرخ اقتصاد جهانی، این طلا بوده که توانسته خیال عده زیادی از سرمایه‌گذاران بزرگ را از بابت تبدیل سرمایه و دارایی‌های خود به یک عنصر مقاوم در برابر ضربات مهلک اقتصادی بازارهای جهانی آسوده کند.
با بررسی روند بازار طلا در طولانی مدت و ثبت فراز و فرودهای ارزش آن در بازارهای جهانی نمودار حاصل را می‌توان از جمله نمودارهای مقاوم در برابر حملات بی‌وقفه کاهش و یا افزایش ارزهای معتبر دنیا دانست.
به گفته فعالان بازار کاهش قیمت جهانی طلا در هر دوره تحت تأثیر نوسانات قیمت ارزهای معتبر دنیا از جمله دلار قرار گرفته اما ثبات نسبی و حفظ ارزش مادی و جایگاه معنوی این فلز گرانبها در بین عموم مردم جهان و فرهنگ‌های بزرگ دنیا موجب شده تا بازار داغ خرید و فروش آن هیچ‌گاه در موقعیت رکود سایر عناصر بازارهای جهانی قرار نگیرد.
بدین ترتیب نقش طلا در اقتصاد جهانی در سالهای اخیر پررنگ تر از قبل شده و زرق و برق این فلز سرخ توانسته چشم بسیاری از کشورهای بزرگ و توسعه یافته را بیش از پیش به خود خیره سازد و راه را برای تبدیل بخش عمده ای از ذخایر ارزی آنها به طلا باز نگه دارد.

* مهمترین عوامل تاثیر گذار بر نوسانات قیمت طلا

به گفته برخی از کارشناسان، نوسانات قیمت جهانی طلا تحت تاثیر عوامل مهمی همچون افزایش و یا کاهش ارزش ارزهای قدرتمند و معتبر کشورهای بزرگ افتصادی و نقش آنها در روند کنترل بازارهای جهانی و همچنین رونق و یا رکود اقتصاد آنها قرار می‌گیرد.
از دیگر موارد مهمی که تاثیر مستقیمی در تغییر ارزش طلا در بازارهای جهانی دارد می توان به اخبار مهم سیاسی و فعالیت های نظامی کشورهای ابرقدرت دنیا اشاره کرد.
به گزارش فارس، در سال های اخیر به دلیل تحرکات نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه و نقش این کشورها در تغییر نگرش سیاسی کشورهای منطقه و ایجاد ناامنی سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در این منطقه از جهان موجب شده تا این فعالیت ها تاثیر نامطلوب خود را در بازارهای جهانی نشان دهد.
بنا براین گزارش از جمله این تاثیرات کاهش مقطعی و یا طولانی مدت ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر جهان بوده است که این امر می‌تواند به طور مستقیم و به تنهایی سیر افزایشی ارزش طلا در بازارهای جهانی را ایجاد کند.
بنابر نظر کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی حضور نظامی آمریکا در منطقه و افزایش نارضایتی کشورهای مختلف جهان و تغییر در نگرش افکار عمومی مردم دنیا نسبت به جایگاه آمریکا در برقراری صلح و ثبات امنیتی و اقتصادی موجب شده تا ضربات مهلکی بر درخت تنومند اقتصاد بزرگ جهان و بازارهای جهانی وارد شود.
اخیرا نیز نارضایتی مسلمانان و اعتراض کشورهای اسلامی به هتک حرمت قرآن کریم به بهانه برگزاری مراسم سالروز حوادث 11 سپتامبر مزید بر علت شده که بیش از پیش اقتصاد جهانی بر پایه دلار آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.
به گفته فعالان بازار با عدم ثبات قیمت دلار در بازارهای جهانی و مبادلات کالا با سایر ارزهای قدرتمند در برخی از کشورهای بزرگ و توسعه یافته موجب کاهش جهانی ارزش دلار و افت جایگاه صدر نشینی این ارز قدرتمند در سالهای گذشته شده است.
بنابراین با بررسی دقیق جایگاه دلار در سه دهه گذشته و مقایسه آن با جایگاه کنونی در اقتصاد دنیا می‌توان کاهش محبوبیت آن را در مبادلات تجاری به وضوح مشاهده کرد.
مقایسه نمودار نوسانات دلار در دوره های قبل و تطبیق آنها با هفته‌های گذشته، میزان وابستگی طلا به این ارز بین المللی در گذشته و حال را نشان می‌دهد .

* طلا، کاندید جایگزینی در مبادلات کالا

افزایش نوسانات اخیر ارزش ارزهای بزرگ بازارهای جهانی همچون دلار، یورو و پوند و عدم ثبات و ثبیت نسبی قیمت آن در اقتصاد دنیا موجب شده تا بسیاری از فعالان بازار نگرش جدیدی نسبت به طلا پیدا کنند.
از این رو شرایط اقتصادی کنونی داخلی و تحریم های شورای امنیت علیه ایران موجب شده تا سرمایه گذاران داخلی به فکر تبدیل سرمایه های خود به یک عنصر قدرتمند در بازارهای داخلی باشند.
به گزارش فارس طلا که همچنان یکه‌تاز افزایش قیمت و دارای ثبات نسبی ارزش در بازارهای جهانی است و پیش بینی می شود همچنان سیر صعودی خود را حفظ کند می تواند کاندیدای خوبی برای جایگزینی ارزهای روز دنیا شود.
بنابراین گزارش جایگاه خاص این فلز گرانبها در فرهنگ تاریخی و ملی کشور و بازار نسبتاً داغ آن در روزهای اخیر می تواند بهانه‌ای برای بازنگری در شیوه سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی به دست سرمایه‌گذاران داخلی بدهد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد