اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

پیام بانک‌مرکزی برای فعالان اقتصادی

تقویت دیپلماسی ارزی هم از نظر دسترسی به منابع ارزی قابل توجه است و هم به بهبود انتظارات فعالان اقتصادی و ثبات ارزی کمک می‌کند.

به گزارش سایت طلا،ایمان زنگنه؛ عضو انجمن اقتصاد‌دانان در رابطه با اقدامات انجام شده در راستای دیپلماسی ارزی اظهار کرد: تعاملاتی که در پایان سال گذشته شکل گرفت و توافقاتی که با کشور‌های پیرامونی و به طور مشخص کشور‌های حوزه خلیج فارس انجام شد، منجر به تقویت دیپلماسی ارزی شد.

وی افزود: بنابراین نظام اقتصادی این بسامد را به فعالان اقتصادی داد که با گشایش‌هایی که شکل گرفته و تداوم و استمرار آن‌ها، هزینه مبادله در اقتصاد ایران کاهش پیدا می‌کند و دسترسی به منابع ارزی حاصل از صادرات با سهولت بیش‌تری انجام می‌شود.

زنگنه با اشاره به دو وجه تقویت دیپلماسی ارزی، گفت: تقویت دیپلماسی ارزی هم از منظر دسترسی به منابع ارزی و گسترش منابع قابل توجه است و هم به بهبود انتظارات فعالان اقتصادی و چشم‌انداز ثبات بازار ارز و اقتصاد کمک می‌کند.

حضور فعالانه بانک مرکزی برای تامین نیاز واقعی ارز

زنگنه با اشاره به آمار و ارقام نرخ رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر، گفت: بعد از سه سال که نرخ رشد نقدینگی افزایشی بوده، این نرخ کاهش پیدا کرده است و قطعا کاهش نرخ رشد نقدینگی می‌تواند در کنترل تورم موثر باشد. استمرار فعالیت‌هایی از این جنس به کنترل تورم کمک می‌کند. در این صورت می‌توانیم به میانگین بلند‌مدت مورد نظر برسانیم.

وی با تاکید بر حضور فعالانه بانک مرکزی برای تامین نیاز واقعی ارز، اظهار کرد: بانک مرکزی اگر بتواند سرمایه اجتماعی که در ادوار اخیر کم رنگ شده را افزایش داده و مدیریت انتظارات را با جدیت بیش‌تری پیگیری کند، راه‌اندازی مرکز مبادله ارز موجب تخصیص و تامین نیاز‌های ارزی واقعی اقتصاد می‌شود.

زنگنه افزود: بانک‌مرکزی با اعمال سیاست‌هایی مثل افتتاح حساب ارزی برای متقاضیان ارز و هشدار رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر عدم تخصیص ارز به افرادی که ارز خود را از بازار غیررسمی دریافت می‌کنند به نوعی این پیام را مخابره می‌کند که در حوزه تامین نیاز‌های واقعی فعالانه حضور دارد و از این حیث جای نگرانی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با بیان به اینکه بخشی از تقاضای ارز به تقاضای سفته‌بازی و احتیاطی ارز بر‌می‌گردد، گفت: می‌توان گفت که چنین تقاضا‌هایی ریشه در انتظارات فعالان اقتصادی دارد. اگر با ثبات بخشی در سیاست‌ها و تحقق وعده‌ها بتوانیم انتظارات فعالان اقتصادی را کاهش دهیم به مرور نگاه فعالان اقتصادی نسبت به شرایط اقتصادی با ثبات‌تر می‌شود و تقاضا برای سفته‌بازی و تقاضای غیرمولد کاهش پیدا می‌کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد