اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پیش‌بینی نرخ ارز با توجه به متغیرهای اقتصادی

متغیرهایی مثل رشد نقدینگی و رشد اقتصادی متغیرهایی هستند که به صورت بنیادی بر نرخ ارز اثر می‌گذارند.

به گزارش سایت طلا،عباس علوی راد؛ کارشناس اقتصادی در رابطه با متغیر‌های تاثیرگذار بر نرخ ارز، گفت: دو دسته از متغیر‌ها هستند که به صورت بنیادی بر نرخ ارز اثر می‌گذارند. متغیر رشد نقدینگی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین متغیرهاست. بر اساس گزارش بانک مرکزی در اسفند ۱۴۰۱ میزان رشد نقدینگی ۳۰ درصد است که نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۹ درصد کمتر است.

وی افزود: این آمار و ارقام نشان‌دهنده حرکت مثبت در جهت بهبود متغیر‌های بنیادی است و اقدامات دولت اثرگذار بوده است. رشد اقتصادی و رشد تولید نیز از نظر بنیادی بر نرخ ارز اثرگذار است. متغیر‌های اقتصادی در این بخش نیز نشان می‌دهد که رشد اقتصادی برای سومین سال متوالی در مسیر مثبت افزایش پیدا می‌کند. آخرین نرخ رشد ۹ ماهه اعلام شده، نسبت به ۹ ماهه مشابه سال قبل و حتی نسبت به فصل قبلی افزایش پیدا کرده است.

علوی راد با تاکید بر اینکه اثر این متغیر‌ها بر نرخ ارز اینگونه نیست که به سرعت عمل کند، گفت: در واقع با وقفه عمل می‌کند و همچنین نیاز به تحولات دیگری نیز دارد. برای مثال کاهش نرخ رشد نقدینگی باید در نرخ تورم تجلی داشته باشد و با کاهش نرخ رشد نقدینگی، تورم نیز کاهش پیدا کند.

وی در ادامه اظهار کرد: این مسئله تاکنون مطابق انتظار نبوده و با کاهش نرخ رشد نقدینگی، نرخ تورم به طور همگام کاهش پیدا نکرده است. کارشناسان اقتصادی دلایل مختلفی برای این مسئله بیان می‌کنند و باید با توجه به این عوامل برای کاهش تورم اقداماتی انجام شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان صحبت‌های خود، گفت: نرخ تورم سال ۱۴۰۱، بر اساس آمار و ارقام بانک مرکزی ۴۶.۵ درصد است که با توجه کاهش نرخ رشد نقدینگی، با یک وقفه می‌توانیم انتظار کاهش تورم را نیز داشته باشیم که در نهایت می‌تواند منجر به کاهش نرخ ارز شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد