اونس طلا2210.99
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

اگر کیوی را با پوست می‌خورید، بخوانید

شما کیوی را چطور می‌خورید؟ شاید شما هم مثل خیلی از افراد دیگر فقط گوشت سبز و درخشان میوه را می‌خورید و پوست قهوه‌ای آن را جدا می‌کنید. اما آیا می‌دانستید همهٔ بخش‌های کیوی خوردنی است؟ بله درست است تمام قسمت‌های کیوی قابل‌خوردن است، حتی پوست قهوه‌ای و کرک‌دار آن.

به گزارش سایت طلا، خود میوه کیوی خواص بسیار زیادی دارد و پوست آن به این خواص اضافه می‌کند. اما نکته‌ای در مورد پوست انواع کیوی وجود دارد. کیوی تقریباً ۶۰ نوع دارد که بافت پوستشان گوناگون است و همهٔ آنها نیز قابل خوردن‌اند. اما معمول‌ترین انواعی که خورده می‌شوند، کیوی‌های سبز و کیوی‌های طلایی‌اند.

به‌احتمال زیاد کیوی که شما انتخاب می‌کنید و می‌خرید، کیوی سبز است. داخل این کیوی سبز درخشان است و پوست کرک‌دار دارد. پوست کیوی سبز خوردنی است؛ اما ممکن است ظاهر کرک‌دار ناخوشایند آن شما را از خوردنش منصرف کند.

کیوی زرد یا طلایی

نوع دیگر کیوی که کمتر معروف و شناخته شده است، کیوی زرد یا طلایی یا آناناسی است که طعم گرمسیری آن قوی‌تر است و پوست آن کُرک ندارد و نرم است. میوهٔ این نوع کیوی، زرد است. کُرک نداشتن پوست کیوی زرد باعث می‌شود بیشتر قابل‌خوردن به نظر برسد. کیوی‌ها بسته به مناطقی که در آن پرورش داده می‌شوند انواع گوناگونی دارند که باعث می‌شود طعم‌هایی نسبتاً متفاوت داشته باشند و از نظر مواد مغذی نیز کمی متفاوت باشند.

هر مدل کیوی که انتخاب می‌کنید خوب است خواص آن را بدانید:

فیبر فراوان

فیبر بخشی از غذاهای گیاهی است که بدن شما نمی‌تواند آن را هضم کند؛ اما در واقع حرکات روده را منظم و به دفع مدفوع کمک می‌کند. فیبر، نفخ را کاهش می‌دهد و کمکتان می‌کند راحت‌تر مدفوع کنید. کیوی منبع خوبی از فیبر است؛ اما اگر پوست آن را نیز بخورید، فیبر خیلی بیشتری هم دریافت می‌کنید.

خوردن کیوی به‌صورت کامل و با پوست می‌تواند فیبر دریافتی‌تان را تا ۵۰ درصد افزایش دهد (نسبت به زمانی که کیوی را بدون پوست می‌خورید). یک کیوی سبز با پوست، ۳ و نیم گرم فیبر و یک کیوی زرد با پوست تقریباً ۳ گرم فیبر دارد.

سرشار از آنتی‌اکسیدان

پوست کیوی سرشار از آنتی‌اکسیدان است. در واقع پوست کیوی بیشتر از سه برابر خود میوه آنتی‌اکسیدان دارد! آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌کنند با رادیکال‌های آزاد بجنگد که مولکول‌های ناپایدار در بدن هستند و درصورتی‌که باقی بمانند می‌توانند آسیب سلولی ایجاد کرده و باعث پیری و بیماری شوند.

آنتی‌اکسیدان‌های کیوی شامل موارد زیر می‌شوند:

. ویتامین E

اگر کیوی زرد را با پوست آن بخورید محتوای ویتامین E آن ۳۲ درصد بیشتر خواهد بود. ضمناً ویتامین E سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و به بدن در مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

. ویتامین C ‌

این آنتی‌اکسیدان نیز تقویت‌کنندهٔ سیستم ایمنی بدن است و مقدار ویتامین C ‌ کیوی بستگی به نوع آن دارد. مطالعه‌ای نشان داده کیوی زرد ویتامین C بیشتری نسبت به کیوی سبز دارد. به‌هرحال خوردن پوست کیوی باعث می‌شود ویتامین C بیشتری وارد بدنتان کنید.

. پلی‌فنول‌ها

پلی‌فنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی برای مبارزه با التهاب در بدن هستند. کیوی منبع خوبی از پلی‌فنول‌هاست و به‌طورکلی ۳۰ درصد از پلی‌فنول کیوی در پوست آن است.

منبع خوبی از فولیک‌اسید

پوست کیوی زرد می‌تواند دریافت فولیک‌اسید بدنتان را تا ۳۴ درصد افزایش دهد. فولیک‌اسید که ویتامین B۹ نیز نامیده می‌شود به بدن کمک می‌کند کربوهیدرات‌ها را به سوخت تبدیل کند و شما انرژی داشته باشید.

فولیک‌اسید برای کبد و پوست و مو و چشم‌ها ضروری است و به عملکرد سیستم عصبی نیز کمک می‌کند. فولیک‌اسید برای مادران باردار نیز اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا کمبود آن می‌تواند عوارضی برای جنین داشته باشد، مانند نقص‌های مادرزادی و آنمی.

چه کسانی نباید پوست کیوی را بخورند؟

اگر سابقهٔ سنگ کلیه دارید از خوردن پوست کیوی صرف‌نظر کنید. زیرا پوست کیوی اگزالات زیادی دارد که احتمال تشکیل سنگ کلیه را در افرادی که مستعد هستند افزایش می‌دهد.

اگزالات‌ها موادی طبیعی‌اند که در برخی از گیاهان وجود دارند، مانند اسفناج و کیوی. اگزالات‌ها نقش چندانی در بدن ندارند و از ادرار دفع می‌شوند؛ اما برخی از افراد به آن بیشتر حساس‌اند.

اگزالات‌ها می‌توانند در بدن با کلسیم ترکیب شوند و جلوی جذب کلسیم را بگیرند و ضمناً می‌توانند تشکیل کریستال‌های اگزالاتی در کلیه‌ها و مفاصل بدهند.

۳ خطر احتمالی پوست کیوی

اکتینیدین

پوست کیوی حاوی اکتینیدین است که در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث اسهال و استفراغ شود. علاوه بر این، برخی افراد به آن حساسیت دارند و پس از خوردن یک عدد از آن هم به‌سرعت دهان، لب‌ها و کامشان تحریک می‌شود. البته این یک پاسخ متوسط و معمول در بزرگسالان است و کودکان خردسال ممکن است عکس‌العمل شدیدتری نشان دهند که شامل سوزش سر دل، بثورات، مشکل تنفسی و سایر علائم می‌شود.

آغشته به آفت‌کش‌ها

به یاد داشته باشید که کیوی را قبل از خوردن بادقت بشویید. اگرچه پوست آن خوراکی است، اما ممکن است حاوی آفت‌کش باشد. حتی اگر کیوی شما به‌صورت ارگانیک تولید شده باشد، ممکن است ضایعات غیرخوراکی مانند ذرات گردوغبار روی پوست آن جمع شده باشد که نیاز به تمیزکردن دارد.

رافیدها

به گزارش وب گاه تبیان، رافیدها بلورهای طبیعی اگزالات کلسیم هستند که می‌توانند به‌راحتی پوشش‌های دهان را خراش دهند. علاوه بر این، ازآنجایی‌که این میوه اسیدی است، می‌تواند احساس سوزش ناخوشایندی را هنگام برخورد اسید به داخل دهان، ایجاد کند.

نکاتی برای خوردن کیوی با پوست

نیازی نیست کار خاصی انجام بدهید؛ اما اگر کرک‌های پوست کیوی را دوست ندارید توصیه‌های زیر هم بد نیستند:

. کیوی زرد را انتخاب کنید که ظاهرش شبیه پوست کیوی سبز نیست و راحت‌تر می‌توانید خوردنش را تحمل کنید.

. هنگام شستن کیوی با استفاده از یک برس میوه شور یا یک حولهٔ آشپزخانه، کرک‌های پوست کیوی را جدا کنید.

. نمی‌توانید کیوی را مثل سیب بخورید؟ بسیار خب، کیوی را به تکه‌هایی برش بزنید یا خرد کنید، البته با پوست. می‌توانید تکه‌های کیوی را به سالاد میوه‌تان اضافه کنید. بافت پوست کیوی، مزه شیرین به خود میوه می‌دهد.

. کیوی را به اسموتی اضافه کنید. یک عدد کیوی کامل و با پوست را به اسموتی‌تان اضافه کرده و خوب میکس کنید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد